Hej!

Vi bygger ett 1.5plans lösvirkeshus som ska ha ett riktigt trevligt större badrum med bastu, ångdusch och badkar. Planlösningen är framjobbad utifrån snedtak mm men vi har problem med få till en bra lösning för kommod och handdukar.

Kommoden som inritad nu är 1500mm bred men vid normal arbetshöjd så kommer den sticka över/"krocka" med fönstret.

Hur skulle du gjort med kommoden - ändrat planlösningen helt? - och om vi behåller kommoden mellan väggarna - var ska vi då placera handdukarna (4st)?

Bifogar bild på planlösningen och lite 3d bilder - tacksam för all hjälp (y) Ritning av ett badrum med bastu, badkar och kommod i en 1.5-plans lösvirkeshus planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av badrumsplanlösning med badkar, bastu, ångdusch och problematisk placering av kommod vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av badrum med bastu, ångdusch och kommod som krockar med fönster, problematik med handdukshängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av badrumsplanlösning med bastu, dusch, badkar och kommod under snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag skulle ändra till 120 cm bred kommod och då använda utrymmet till höger om kommoden för handdukar. Om det inte går att ändra fönstret.
 
Tack Birgit

Ja, det kokar då ner till en fråga om design/utseende. Antingen korta ner höjden på fönstret för få upp bröstningen eller kortare kommod. Gaveln har 3 lika fönster så vill helst inte bryta symmetrin.

Om man kör 120 kommod - då får man plats med både handdukar och tex en soptunna vilket är en sund lösning. Frågan är hur man gör med spegeln då - nu en stor inkaklad spegel för hela bredden med belysning centrerad i spegeln. Ska spegeln följa kommoden eller ha kvar fullbredd isf?
 
BirgitS
Om det inte är en alltför hög soptunna så ska det väl gå bra att få plats med typ 4 mindre handdukar ovanför den på 30 cm bredd. Jag antar att badhanddukarna får hänga till vänster om duschen.

När det gäller bredden på spegeln tror jag att du får rita upp de två alternativen för att se vilket ni tycker blir bäst.
 
Ja det kan bli precis att båda ryms; bilden nedan visar 120cm kommod men med full spegel.

Designmässigt känns det som att en full kommod mellan väggarna är snyggast = ändra fönstret och titta inte utifrån :) Men även om det är snyggt så kvarstår då problemet med handdukar och soptunna.

Badhandukar/hängare blir mycket riktigt till vänster om duschen.
3D-ritning av ett badrum med 120cm kommod och full längds spegel mellan väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett badrum med blå väggar, en 120cm gul kommod och en fullstor spegel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan ju tänka sig att kapa fönstret på höjden - dvs att det är lika brett men börjar högre upp från golvet. Då kan man också ha handdukar hängande under fönstret, för ni kommer väl inte ha ett element där.
Alternativt en specialbyggd kommod, med avrundning/fasning av något slag mot respektive vägg. Då kanske man också kan sätta en handduk på vardera sida om den djupare mittdelen av kommoden. -___- En sådan här form, "ritad" på telefonen med bindestreck...
 
optimum
Smalare fönster. Ser tokigt brett ut. Ett fönster i badrum är för ljusinsläpp och ev. vädring.
Dessutom mer plats att hänga handdukar
 
1 16386 skrev:
Man kan ju tänka sig att kapa fönstret på höjden - dvs att det är lika brett men börjar högre upp från golvet. Då kan man också ha handdukar hängande under fönstret, för ni kommer väl inte ha ett element där.
Alternativt en specialbyggd kommod, med avrundning/fasning av något slag mot respektive vägg. Då kanske man också kan sätta en handduk på vardera sida om den djupare mittdelen av kommoden. -___- En sådan här form, "ritad" på telefonen med bindestreck...
Ja - lutar åt att göra ett fönster som inte är lika högt. Inga element så med upphöjt fönster så kan det bli en bra plats för 4 handdukar.

Specialbyggd är ett alternativ men tänker att det då blir svårt att ha en skål-ner i bänkskivan - blir isf tex en kapad Silestone skiva och ett fat ovanpå (vilket gör att bänkskivan kommer lägre ner ... och då behöver man inte en special-kapad kommod :D ) 3D-modellerat badrum med upphöjt fönster ovanför en badrumskommod med guldfärgad skål som handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett badrum med uppbyggt fönster, handfat och spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
W Weirdoz skrev:
Men även om det är snyggt så kvarstår då problemet med handdukar och soptunna.
Två krokar för de vuxnas handdukar kanske går att ha på gaveln av väggen mot duschen?
Krokar för barn under fönstret (om det inte är tonåringar du har för då kommer de väl att klaga på att det blir för lågt).

Är det tänkbart med en skräpkorg inne i en av kommodens lådor på samma sätt som man har en skräpkorg i diskbänksskåpet?
 
optimum optimum skrev:
Smalare fönster. Ser tokigt brett ut. Ett fönster i badrum är för ljusinsläpp och ev. vädring.
Dessutom mer plats att hänga handdukar
Hålet är karm-storlek. Sidohängt 12x13. Med salning, bågar och mittpost så blir det mindre.
Badrummet ligger på övervåningen och vi vill gärna få så mkt naturligt ljus in som möjligt - kanske kunna se ut i naturen/himlen från badkar/bastum (reflekteras i stora spegeln med)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Två krokar för de vuxnas handdukar kanske går att ha på gaveln av väggen mot duschen?
Krokar för barn under fönstret (om det inte är tonåringar du har för då kommer de väl att klaga på att det blir för lågt).

Är det tänkbart med en skräpkorg inne i en av kommodens lådor på samma sätt som man har en skräpkorg i diskbänksskåpet?
Bra ide Birgit - man borde kunna sätta två krokar så handdukarna hänger över kommoden, mot duschen.
Barn är små i det här fallet :) Man kan kanske sätta en krok på väggens kortsida mellan duschen och kommod.

Jag kan tänka mig en skräpkorg i kommoden men frun tyckte att det blir svårt för gäster - men "gästtoaletten" ligger på nedervåningen tänker jag
 
BirgitS
W Weirdoz skrev:
Jag kan tänka mig en skräpkorg i kommoden men frun tyckte att det blir svårt för gäster - men "gästtoaletten" ligger på nedervåningen tänker jag
Ja, det låter normalt och om man någon gång har övernattningsgäster på övervåningen så är det ju lätt att visa var de ska slänga skräpet på samma gång som man visar var de kan ställa necessären och hänga handduken.
 
Sant,

Känns som vi lutar åt 150kommod, och handdukar under "upplyft" fönster samt skräp i kommoden
3D-modell av ett badrum med 150cm kommod och uppmärkt plats för handdukar under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.