Är du säker på att det är tjära? Det använde man mest till trädetaljer förr. Järnankare behandlade man ,vad jag vet, genom att föra ned det i kokande linolja.
 
Skulle kört med linolja.

Antagligen har den också penslats med roslagsmahogny när man behandlat nån båt eller brygga i närheten... Det funkar ju också som en rostskyddsbehandling.


/ATW
 
  • Gilla
Roka80
  • Laddar…
Tackar. Är ganska säker på att det tjärats vid någon tidpunkt så att det blivet svart. Har stått i en trädgård sedan 1970-talet troligen tjärat då.
Hur är det med linolja blir det svart med tiden, jag vill ha det svart.
 
Du kan svartbränna det med olja.

Helst bör du torka ur porerna ordentligt innan för att hindra att det rostar vidare. Bärgade gjutgärnsföremål brukar torkas i ugn på låg värme innan man behandlar med något skyddande. Här är kanske rätt forum att hitta någon som äger en virkestork eller liknande. Det kan vara lite svårt att klämma in i ugnen i köket gissar jag.
 
Precis som @Hep skriver så kan man svartbränna det. Man börjar med att rengöra råytan från slagg och annat. Sedan är det enklaste att man låter det torka i sågdus eller ris som har en uppsugande förmåga av fukt. Därefter värmer du stålet. Penslar det med linolja och bränner det med antingen över gasol eller eld som är minst 450 grader varmt. Penslar med linolja värmer o.s.v. till en början blir det brunt men svartnar ju längre du håller på.
Det finns andra sätt att göra det på. Men enligt en vän till mig som jobbar med smide så är detta det smidigaste sättet att göra det på.
 
Tack för ditt svar.
Jag tänkte mera ett enklare sätt på plats. Ankaret väger 400 kg.
Går det att värma med gasol och pensla linolja måntro?
 

Bästa svaret

Heinömannen Heinömannen skrev:
Tack för ditt svar.
Jag tänkte mera ett enklare sätt på plats. Ankaret väger 400 kg.
Går det att värma med gasol och pensla linolja måntro?
Jag är ingen expert men jag ser inte varför du inte skulle kunna ha den liggande på torrt underlag, värma med gasol och pensla med linolja. Det är bara att prova.
 
Skicka gärna en bild med resultatet.
 
  • Gilla
Heinömannen och 1 till
  • Laddar…
Inte för att vara den...
Det är tjära i roslagsmahogny.

De rostiga järnbitar jag penslat med linolja blir vad jag skulle kallat svarta med en dragning åt brunt om man tittar noga.

En roslagsmahogny ger ytterligare svartare och vill man bli riktigt mörk blandar man i kimrök eller oxidsvart.

Som sagt jag skulle slabbat på lite linolja till att börja med.

/ATW
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.