Hej!
Vi håller på och planerar för en tillbyggnad till vårt hus från 30-talet. Tillbyggaden blir i två plan och sammanlagt 50 kvm. Huset (idag 130 kvm) värms upp med jordvärme. Tyvärr är värmepumpen något klen redan idag och troligen kan man inte bara koppla på fler radiatorer. Vår kostnad för el är idag (inkl. hushållsel) ca 16 000 kr/år.
Vad tror ni att effektbehovet är i en tillbyggnad på ca 50 kvm (isolerad med dagens standard!)? Är det ekonomiskt hållbart att byta eller uppgradera befintligt system? Finns det något bra sätt att komplettera systemet, t.ex. med varmvattenberade?
Tack på förhand!
/Hubbe
 
Vad har du för värmepump idag?
Hur gammal är den?
rogge
 
Modernt men inte superisolerat..räkna med ca 100 kWh /m2 och år...dvs 50 kvm--- 5000 kWh
 
Vi har en IVT Greenline på 4 kW från 1996. (Installerades av tidigare ägare!). /Hubbe
 
Körde en liten kalkyl med Nibe's program och kom fram till följande:
Vid uppskattad total energiåtgång värme o varmvatten 25 000 kwh för en elpanna. Tror det motsvarar ditt hus någorlunda när det är utbyggt med 50m²

1215-7, energitäckningsgrad 99% Effekttäckningsgrad 86%
Borrdjup 120 m täcker ner till -13°C minst utan tillskott.

(Denna motsvarar ungefär din pump)
1215-4, energitäckningsgrad 90%
Borrdjup 90m täcker ner till -1°C utan tillskott Effekttäckningsgrad 46%

Det jag skulle gjort i ditt fall är att byta din pump till en större storlek. Om du inte vill borra mer/djupare kan du lägga en jordslinga på 100 m tex.

Det man bör göra med Nibe's kalkyler är att lägga på 15% på borrhålet.
rogge
 
Min erfarenhet nu efter ca 1år efter utbyggnad är att effektbehovet är lika tidigare. Den bättre isoleringen kompenserar den större ytan..Det är nästan så att jag tror att det har gått år mindre efter utbyggnaden.
Så skulle jag vara du så skulle jag avvakta ett år innan du uppgraderar pumpen.
 
Dacke skrev:
Min erfarenhet nu efter ca 1år efter utbyggnad är att effektbehovet är lika tidigare. Den bättre isoleringen kompenserar den större ytan..Det är nästan så att jag tror att det har gått år mindre efter utbyggnaden.
Så skulle jag vara du så skulle jag avvakta ett år innan du uppgraderar pumpen.
Så det är bara att koppla på de nya elementen på befintligt system?
/Hubbe
 
Det är nästan så att jag tror att det har gått år mindre efter utbyggnaden.
 :surprised:
Ovanligt fall detta, har aldrig hört talas om något liknande, men någon gång ska vara den första.
:-X
rogge
 
Dacke skrev:
Min erfarenhet nu efter ca 1år efter utbyggnad är att effektbehovet är lika tidigare. Den bättre isoleringen kompenserar den större ytan..Det är nästan så att jag tror att det har gått år mindre efter utbyggnaden.
Så skulle jag vara du så skulle jag avvakta ett år innan du uppgraderar pumpen.
Fantastiskt, tror jag ska bygga ut ordentligt o spara lite energi...Nej..ett mycket bra isolerat hus läcker ca 50-60 kWh /m2 o år...ett gammalt typ 30 tals hus läcker ca 150 kWh /m2 och år
 
ok jag får väl backa lite. Jag har haft en del avstängd en tid för badrumsbygge (VB golvvärme i hela utbyggnaden). Kanske får ett annat utfall nästkommande år, men jag är fortfarande säker på att det inte blir någon större skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.