Här kommer en nördfråga.

Jag kommer dra Cat6 i hela huset och ansluta till min fiber. Det kommer att ligga ett separat Cat6 nätverk för kamerorna som jag särar via VLAN. Eller så bygger jag en dual NIC dator för Zone Minder som håller isär kamerorna från övrig trafik. Då kan ZM-burken forwarda video vid larm. Har inte riktig funderat klart.

Jag planerar även installera ett trådburet larm som har uppkoppling till telefon, analog telefoni kan man ju simulera via SIP-adapter.

Comviq har billiga kort med100MB eller 250MB data som gäller i ett år men jag tänker mig att i första hand köra larmhändelser och videosnuttar över fiber för att spara på de relativt dyra mobildatan.

Jag vill därför ha en default gateway som motsvarar fibern och en backup som går till 3G-routern. Eller kanske skapa en virtuell gateway som fördelar till fiber eller 3G efter tillgänglighet. Har kollat litew och Ubuntu Netplan borde kunna göra detta.

Skall man koppla alla enheter till samma fysiska närverk och så peka vanliga enheter till fiberroutern och larm/kameror till den virtuelle gatewayen?

Ursäkta om jag verkar snurrig men jag är ute på tunn is - kan någon snäll Linuxexpert hjälpa mig? Det behöver inte vara Ubuntu. Huvudsaken är att jag kan köra via fiber så länge den fungerar och koppla över till 3G i nödfall om någon saboterar fiber. Teleskåpet står ute i gatan och är av modell avloppsrör alltså ingen större sak att sabotera för tjuvar..
 
Jag har stått inför liknande funderingar och löste det så här:

Kopparanslutningen är nedlagd. Huslarmet går trådlöst men skulle kunna gå över fiber också. Fiberns svaga punkt är närmsta fördelningsskåpet som är lätt att bryta sig in i och riva runt i svetsarna. Fiberroutern är AVM 6890 som även är en fullfjädrad 4G router. Den kopplar över till 4G på en sekund vid avbrott på fiberlänken och tillbaka lika snabbt när routern får dhcp adress (alltid samma, låst mot routerns macadress). Däremot var det lite strul med fjärråtkomst via port forwarding efter övergång till 4G. Eftersom jag hade en likadan 6890 till lade jag in den parallellt i LAN med en annan gatewayadress. Den kör enbart 4G, den första enbart fiber. Båda nås över VPN. Det är möjligt att AVM fixat fjärråtkomstproblemet med uppgraderingar, har inte kollat än. Även voip trasslade vid övergång till 4G, kan vara fixat nu.

Sedan har jag en egen fiberslinga till kopplingsskåpet (tillmötesgående för gjorda tjänster). En laserdiod skickar in ljus och en fotodiod tar emot. Vid avbrott reagerar huslarmet (och en separat SMS-sändare). Dessutom finns en ljusreläkrets som håller koll på att länken till fibernoden är uppe. Bryts den slocknar WAN led i mediakonvertern.
 
Grejen är att även om alla kameror har fiberroutern som gateway, säg på 192.168.1.1 och 4G routern har gateway adress 192.168.1.10 så når man alla kameror även över 4G med VPN till 4G routern.

en PC på plats kan ha dubbla gatewayadresser i nätverksinställningarna under advanced. Vill man skilja ut viss trafik kan man lägga den under gästnätverksadressrange 192.168.178.x i AVM routern. Det fungerar då som ett VLAN.
 
Har kollat runt lite, skall prova Openwrt och Opnsense på en Asus AC-RT68U och en gammal Atombox med D2550 och se hur det fungerar.
 
För just failover till 4G skulle man kunna använda ett smart LTE modem med failover tex Netgear LB2120.
Det har dubbla RJ45 portar, SMS vid failover till 4G och två anslutningar för externa antenner.
Obs, det kan inte användas som mobil 4G-wifi-router då det saknar wifi och alltså bara är ett modem.
Schematisk illustration av ett LTE modem anslutet till olika enheter för failover i nätverksinfrastruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan lite tråkigt enkelt....
 
Hur kollar modemet bortfall av fiberförbindelsen och att den återkommit? Bra med SMS besked
 
G gråsten skrev:
Hur kollar modemet bortfall av fiberförbindelsen och att den återkommit? Bra med SMS besked
Failoverkonfigurationen har har en keepalive timer och en eller flera adresser modemet försöker pinga.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Failoverkonfigurationen har har en keepalive timer och en eller flera adresser modemet försöker pinga.
har du testat hur snabbt överkoppling till 4 G går? Måste 4 G modemet boota upp först. Hur snabbt tillbaka?
 
G gråsten skrev:
har du testat hur snabbt överkoppling till 4 G går? Måste 4 G modemet boota upp först. Hur snabbt tillbaka?
Nej, har inte testat så mycket. Bara använt det en gång och då var fibern ansluten till Telias router och LB2120 modemet till min egna router, så då stod det konstant i failover och ”Wireline unavailable”.

Failover kan triggas av misslyckad ping. Man kan definiera flera adresser att pinga för att undvika falsk failover.

Failover konfigurationen har även en keepalive timer, default 15 minuter.
”On - keep the connection alive by continuously ping at the set interval below .”
Jag tolkar det som att keepalive håller uppe dataförbindelsen över mobildatanätet (manualen nämner inte denna inställning öht).
 
Den metod AVM använder i sina routrar är bättre för där kollas bara att man får en dhcp adress, samma som när routern startas upp. Det kan inte bli några falska svar. Och omkopplingarna sker ögonblickligen åt båda hållen. Det enda jag inte är nöjd med är att man bara får besked om omkoppling när routern går från 4G till fiber för då kommer mail om ip-adressen. 4G sidan ligger uppkopplad men inaktiv mot 4G hela tiden så där sker inget byte av ip-adress vid omkoppling WAN-4G-WAN. Men de borde ändå kunna skicka ett besked om omkoppling. Det kommer nog med uppgraderingar, eventuellt även SMS.
 
Mitt senaste fiberfel yttrade sig som 75-100% paketförluster till Telias WAN router, 100% loss till DNS etc. Dock fick jag IP av DHCP.

2 st DHCP fel loggades under natten då jag tappade kontakten med internet, men sen fick jag IPnr på morronen. Telia supporten ville skicka hem tekniker till mig. Frågade nog minst 3 ggr. Spelade ingen roll att jag provat med min router, Telias router och dator direkt i mediaomvandlaren. Tjejen ville ändå skicka ut en tekniker för att felsöka för att jag inte ville felsöka enligt hennes manus.
Är Telias självtester/övervakningen så dålig att de bara kollar att man fått IPnr?

Efter den utsvävningen så tänker jag att pinga Googles DNS är en bra failovertest (eller Telias).
Antar att det var hög dropprate på DHCP svaren men att adresserna faktiskt förnyades.
Hur skulle AVMen hantera det? :thinking:
 
Det låter ju som ett överföringsfel mellan mediaomvandlaren och noden. De två dhcp-felen hade lett till omkoppling men paketförluster trots att ip-adressen låg kvar hade nog inte noterats. jag har aldrig sett något sådant fel med IP Only. Det kan möjligen bero på en dålig svets eller en inkopplad eller smutsig fiberkontakt som ger ett intermittent fel. Det borde fått felsöka men borde också kunnat göra det från noden för att kolla dämpning på linjen.

Jag har en till övervakning som kollar att mediaomvandlaren har kontakt med noden för om SFP modulen i noden har kontakt med SFP modulen i mediaomvandlaren så lyser WAN-lampan. Slocknar den så larmar en lätt ombyggd skymningsreläkrets.

man kan också ha en gratis tjänst som pingar ens router utifrån och som larmar vid fel. Det var uppe nyligen här på forumet. Det får jag väl nöja mig med eftersom min router inte pingar.
 
Jo, jag har sett din tråd om övervakning, fiberslinga och lite andra inlägg :)

Vet inte hur seriös denna Netgear pryl är men de verkar ha tänk igenom konstruktionen. Lite hyss har de haft för sig då man kan accessa den över ip i bryggat läge, samt att den också köras i router mode med NAT, VPN pass through mm, men det har jag inte provat.

Provade lite failover dock. Konfig:
Fiber/mediaomv — RT-AC68U -—(Lan,switch)——(WAN)—LB2120 —(lan)—(WAN)— RT-AC66U ~~ iPad, LapTop

Under hela testet lyssnade jag på Spotify utan avbrott.
Ping mot 8.8.8.8
1) tog bort WAN-anslutningen på LB2120,
efter 30s alt 52 s så blev Webguit oresponsivt, popup typ ”lost container with...”
Router tappade IP, lite olika status på nätverkslversikten, efter 10-20s fick routern (Rt-AC66) IP från Telias 4G isf första routerns ip-range.
2) sätt i sladden igen. Tog ca 1min för att återställa.
3) lät WAN porten ha länk och tog bort kabeln mellan rt-ac68u routern och switchen (2 försök)
ca 60s, resp 90s
4) vänta på att modemets webgui själv visar fallback till wireline ca 120s

Buggar
- Webguit visar ej vad man valt (men ändrar man så kommer det uppenbart submit knapp) i Safari/iPad
- på 4G status sidan visas wireline ip-numret fastän
Settings—>Mobile—>Status details—>4G Status: visar
Packet service LTE
Status Connected
- efter SW uppgradering gick detvsttvmatavin tekenrvflrbsms.
 
Telia har ingen övervakning på anslutningar till privatkunder.
 
A Andy78 skrev:
Telia har ingen övervakning på anslutningar till privatkunder.
Jag menade inte att det skulle gå något larm och att någon gör något med min internetanslutning när den slutar fungera. När jag hade ADSL så fanns det ett tag en webbsida där man kunde testa sin anslutning genom att mata in sitt telenummer. Gamla AXE hade också inbyggd utrustning för att mäta anslutna ledningar.

När Felia skulle aktivera mitt fiberabonnemang så stod F@st routern och lyste rött en längre tid, men ibland så kopplades den in, lyste grönt några minuter, fick internetanslutning, för att omgående kopplas bort igen.

Supporten kunde iaf berätta att de visste att routern var inkopplad och fungerade, fast routern inte var aktiv och inte hade något IP-nummer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.