Dim2"x8" cc 600

3300 mm ut från huset kommer bärlinan jag kommer att gjuta tre alt fyra plintar med sula och rör där röret slutar 550 mm ovan mark.

Sen lägger jag bärlinan där och golvbjälkar och trall 28 120 ovanpå.

Sen tänkte jag jacka in stolpar till staket i regelverket.

Fördelen med detta är att när jag vill bygga tak så småningom så kan jag bra ta ner staketstolparna och jacka på stolpar som går upp till tak.


Tror det blir tillräckligt stabilt altanen blir 3600x9000mm

Fredrik
 
För 45*195 rekommenderas max 3100 mm, men det borde nog fungera eftersom du lägger 28mm trall.

Ett tips är att du slutar pappröret strax ovan mark, och låter bärlinan ligga på en stolpe i stället. Stolpen vilar i en stolpsko av något slag. Dels slipper du blanda så mycket betong, och dels är det lättare att väga av höjderna genom att anpassa stolparna.
 
risken är väl större att det blir vingligt om det blir en extra "led" i konstruktionen som det blir om jag skall fästa stolpe vid marken och sedan fäsfta bärlinan i stolpen. Jag tror inte jag kkommer få problem med att få det i våg även om jag gjuter och kostnaden för betong tja den är försumbar i det stora hela.

45x195 bär så vitt jag vet på 4200 med visst gung givevis, plintavståndet bärlina ca 3000 där kommer jag ha ca 2000mm det kommer inte att rasa iallafall. Blir det problem så går det att lösa efteråt.

Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.