Kanske inte direkt är prepping men jag hittade inte något bättre ställe. Fick orsak att tänka på detta igår.

tp4iXcEh.jpg

1y45mRDh.png

Jag gick ut efter ved igår och var borta 5 minuter, jag var ensam hemma med pojkarna (6 år, tvillingar), när jag kommer till dörren står dom och gråter och babblar om att dom vill krama mamma. Vafan har hänt nu då undrar jag. Försöker fråga ut dom och dom babblar något om att sovrummet är läskigt, jag hör dock en säga ordet eld.

Då "flippar" jag direkt och springer som fan till barnens sovrum först, men ser ingenting där, i vardagsrummet känner jag lukten av brinnande papper. Jag springer till vårt sovrum och ser det kommer rök ur en låda, jag river ut lådan med tanken att ta hela lådan utomhus men den sitter fast och jag river lådan i småbitar och nu börjar det brinna ännu mera då det får mera syre och då börjar brandvarnaren tjuta också. I desperation springer jag till katternas vattenskål, som tur är har dom en ganska stor skål på 5 liter eller så, jag häller det över elden och lyckas släcka den.... Man kan se tändaren på det gamla TV bordet vi har haft som improviserad bokhylla och byrå i en av b ilderna.

Som tur är inga skador på vår nya säng (köptes denna vecka), det gamla TV bordet planerade vi att slänga ändå, inga brandskador på själva bordet ändå bara i lpdorna. Jag har vädrat i -10 väder för att få ut röklukten. Gardinerna måste ner och tvättas för att få ur lukten tror jag... Jag forskade således i brandsläckare och köpte en 6 liters skumbrandsläckare, till att börja med, den är A, B och F klassad.

AUWsknR.png

Det är bättre med skum tycker jag för en pulversläckare sketar ner och förstör allting nära eller i samma rum, är dyrt och jobbigt att sanera. Jag inser att fast jag skulle haftt en pulversläckare till hands så skulle jag förmodligen inte skulle använt den i detta fall, inte före det blivit desperat.

Så jag resonerar att det är bättre med en skumbrandsläckare som man är villig att använda direkt, det gör ju ingen skillnad om pulver är flera ggr bättre om man drar sig för använda den. Jag vet det är kanske strikt logiskt och rationellt att tänka att man ska offra hela rummets möbler och ta det på försäkringen fastän det är en liten eld. Men jag vet att folk är inte logiska och rationella, speciellt inte i krissituationer. Så man måste helt enkelt vara ärlig med sig själv och hur man resonerar och således i mitt fall, välja en skumsläckare. Planera runt ens svagheter, låtsas inte som man är nån robot som kallt kalkylerar oddsen då det händer sig.

Finska TUKES rekommenderar även skumsläckare nuförtiden i hem och kontor. Det verkar som tekniken har gått framåt, skumsläckarna nu är effektivare än förr och nya typer av skum kan även användas på fettbränder så det funkar på alla de vanligaste typerna av husbränder, på gasbränder (C) ska det vara pulver dock. Man kan dock ha en pulversläckare som backup eller katastrofsläckare ifall elden är allvarlig.

Jag tänker jag borde skaffa en såndär 2 liters skumsläckare ännu som första respons, som får bo i köket, och även en pulversläckare som backup som kan vara i garaget.

Lär nu också finnas vattendimmsläckare som är väldigt effektiva på vanliga bränder och fett men använder endast vatten, fast sådana hittade jag inte att köpa i Finland, Presto i Sverige har dock. Men skumsläckarna nuförtiden är mera effektiva ändå och dom hanterar A, B och F bränder, en vattendimmsläckare hanterar bara A och F.
 
  • Gilla
  • Wow
saiter och 2 till
  • Laddar…
tommib
Du kan också kolla in Firemill. Jag köpte en till oss och en till svärföräldrarna i julklapp efter att jag sett dem i någon tråd här på BH.

Det är en liten kolsyresläckare som drivs med sådana små kolsyrepatroner som man har i SodaStream och motsvarande produkter. Den är således påfyllningsbar till ett billigt pris.

Vi har dessutom fyra 6 kg pulversläckare hemma och brandvarnare i alla rum :)

Våra barn är också stenhårt drillade i att inte leka med eld. Kanske lite väl hårt då dottern (nu 8 år) säger till om vi lämnar värmeljus i ljushållare i matrummet tända medan vi går till köket. Det underlättar att vi helt enkelt inte är de människorna som har levande ljus i någon större omfattning.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Hur hade elden kommit lös?
Man kan lugnt säga att du och familjen hade en otrolig tur i oturen.


Vi föredrar pulversläckare överallt och vi har köpt på oss ett antal genom åren. Hos föräldrarna finns en trekilos inne och en sexkilos i garaget och en annan sexkilos i lidret och en tolvkilos i verkstaden och en tvåkilos i traktorhytten. Hos oss har vi en sexkilos inomhus. I snickeriet en tolvkilos.
Äldsta släckaren börjar väl närma sig 40 år gammal och ett par andra börjar också bli till åren men vi lämnar in dem för granskning varje år och provtryckning vart tionde år så de hålls i skick.
Det blir en aning billigare i längden och betydligt större chans att släckaren fungerar när man köper släckare av god kvalitet och provtrycker vart tionde år än om man skulle köpa slit-och-slängsläckare som kanske inte ens fungerar när man behöver dem.

Pulver är ett helsike att sanera men jag sanerar hellre pulver än dör av en 400 volts elstöt. Jag känner mig själv och brinner det så släcker jag med det som finns närmast vad det än är. Eftersom skum leder elektricitet passar det inte mig. Dessutom brukar skumsläckare fungera dåligt i minusgrader.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Skumsläckare, moderna sådana iallafall så är säkra till 1000V på 1 meters avstånd, skummet är dielektriskt (redigering, eller så var det själva släckaren).

Jag känner också mig själv så en pulversläckare är ett osäkrare alternativ. Den säkra släckaren är den man inte drar sig för att använda.

Orsaken det började brinna var att pojkarna hade tagit tändaren som lämnade fram då jag gick efter ved och lekt med den.
 
Redigerat:
Alla är vi olika.
Jag vet att du ofta tänker efter före och ibland tänker litet för länge medan jag hugger i och ordnar upp krisläget utan att tänka på följderna. Båda sätten har sina fördelar och nackdelar.

Tydligen har skummet blivit annorlunda. För 10-15 år sedan hette det att man inte fick släcka med skum där det fanns mycket elektricitet.


Vi kan ju se det positiva i det..... om jag känner dig rätt fick pojkarna en rejäl utskällning så vi kan hoppas att de lärde sig att vara försiktiga med elden.
 
Eller att de får vara med och leka med eld (brasa med där de kan leka med pinnar), vara med och tända brasa hemma, men ALDRIG göra det utan vuxen. Sedan behöver man inte inbjuda till det med tanke på deras impulskontroll :crysmile: genom att låta tändstickor osv ligga helt framme.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det är precis så det går till. Om du bara visste hur många gånger dom varit med och tänt elden i kakelugnen. Och hur många gånger har jag, deras mamma, mina föräldrar också, förklarat att eld är farligt och inget dom får leka med ensamma. Dom har blivit uppfostrade i att veta hur farligt eld är.

Vi har alla tändare ovanpå kakelugnen som är över 180cm hög så dom slipper inte åt den. Just detta fall så tog jag ner den, vi hade slut på tändgas, har inga tändstickor så jag tog den elektriska men batteriet var slut. Så jag lade den att ladda medan jag hämtade ved och sade dom får inte röra den.

Jag trodde jag kunde lita så mycket på dom, för en så pass kort stund. Men dom är värre än Emil i Lönneberga och gånger två dessutom. Jag antar det var så intressant med den elektriska tändaren och den blåa ljusbågen som den skapar, dom kanske inte förstod det var något farligt på samma vis som en låga.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Fy fan. Tur!

Vi har ett överflöd av brandsläckare här. 3st 9-kilos skum och 4st 6kg pulver samt en 1 eller 2kg pulver i bilen. Men just det med att våga använda släckaren gör att jag även tänker skaffa en Firemill. Kostar nära en tusing, men laddas med vanlig kolsyrepatron och räcker fint för småbränder i köket exempelvis utan att skita ner nånting. Räcker inte den får man väl ta det stora tunga artilleriet (som står placerat på varje våningsplan samt garage.
 
lopec
Otäck händelse. Vi var med om en nära-döden-brand då hela våran grannlägenhet blev helt utbränd, tack och lov för old schoolbrandceller och nya lägenhetsdörrar.

Nu när vi flyttat till hus så är det en 6kg skumsläckare på varje våning,med brandfilt ovanför. Brandvarnare i 2rum varje våning.

Funderar på det här med skumpuckar?Går de att köpa som privatperson,har själv bara kommit i kontakt med dem när jag var ordförande i BRF och vi installerade dem i soprum. Tänkte att det kanske vore en bra lösning att ha i garage som ligger skiljt från huset.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det är precis så det går till. Om du bara visste hur många gånger dom varit med och tänt elden i kakelugnen. Och hur många gånger har jag, deras mamma, mina föräldrar också, förklarat att eld är farligt och inget dom får leka med ensamma. Dom har blivit uppfostrade i att veta hur farligt eld är.
Först och främst, tack för att du delade med dig. Jag tycker att jag har bra brandskydd hemma men fasiken när jag började tänka på vilka konsekvenser pulver skulle få så är jag säker på att jag också skulle tveka vid mindre bränder. Beställde en Firemill och ska köpa in två brandvarnare till samt en skumsläckare.

Sen till det där med uppfostran. Jag är inte säker på att det där är rätt förhållningssätt. Eld är ju faktiskt inte farligt, snarare nödvändigt och något som vid rätt hantering är riktigt bra, roligt och säkert.

Vi började som er med effekten av otrolig nyfikenhet. En risk gör ju det hela mycket mer spännande. Är det dessutom förbjudet blir man ju själv nyfiken, höll jag på att säga.

Vi attackerade problemet från andra hållet genom att lära dem att använda eld på ett säkert sätt. De har egna eldstål och vet precis hur man tänder en brasa. De har nog till och med bättre koll än sin mor. Eller nog, det har det :rofl:

Hur som helst, avdramatiserat och hittills inget problem. Vi brukar ha små tävlingar där de får elda upp något. Ibland ska det förkolnas och ibland tävlar vi i vad som brinner bäst.

Tilläggas bör att mina två äldsta är tjejer på 5-8 år. De har inte riktigt samma riskbeteende som lillebror 3,5 år. Det måste man ta med i beräkningarna. Grabben kanske är tillräckligt mogen vid 10 års ålder om man ska jämföra med dem...
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.