Hej alla!
Fick för mig att pilla lite med elementen igår och problem uppstod....

Började att lufta alla element och uppstod problem med ett på toaletten, det är ett ”delat” element med dubbla paneler. Samma inlopp och utlopp men gick bara lufta den främre?!
Kom varken luft eller vatten trots cirka 1 bars tryck i systemet. Kleggat igen i nippeln?!

Gav upp med elementet efter många försök och gick ner i källaren, märkte då att det inte kom någon luft från expansionskärlet när jag tryckte ner ventilen.
Stängde då alla kranar uppåt och öppnade Säkerhetsventilen. Tömde cirka 10/15 L sedan pumpade in luft 0,6 bar.
Fyllde på vatten igen men när jag nu kommer över 0.8 bar håller inte ventilen tätt längre.
Har försökt öppna och stänga ett par gånger men blir inte av med problemet.

Behöver byta ventilen men vet inte vilken jag ska ha, kollar jag på hornbach och liknande som är öppet en söndag så hittar jag bara ventiler som har öppningstryck på 5/7/10 bar...
Eller arbetsområde 0-10 bar vilket jag inte förstår vad det innebär?

mvh andreas
 
  • VVS-installation med säkerhetsventil, kopparrör och manometer som visar tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja en sådan jag söker, men vill få tag på en idag. :D
 
Ä äppelknyckaren skrev:
Ja en sådan jag söker, men vill få tag på en idag. :D
Finns på classes 1,5 bar
 
Lite onödigt dyr.
 
Ja den var lite dyr men får nog duga om jag inte hittar någon annan.
Vad innebär svarstryck 0-10 bar?!
Kan inte se öppningstryck på denna?
Heter bara 1.5 i benämning.
 
  • Gilla
Yornz
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns på classes 1,5 bar
hittar den inte där?
Bara 9 bar
 
Lite dum beskrivning. De finns med olika öppningstryck, men denna är på 1,5 bar, precis som din gamla.
 
Perfekt, då blir det en sväng in sedan!

Vad tror ni om elementet som bara går lufta på främre panelen?!
Sida av radiator med framträdande panel och reglage för luftning, närbild vid en vägg med kakelgolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M -MaH- skrev:
Du kan prova att med luftningen öppen peta med en spik i hålet på den. Det kan hända att skit fastnar där.
Annars: [länk]

Edit: ser nu att det inte går att byta luftning på ditt element. Då går det egentligen bara att försöka få smutsen att lossna genom att knacka på luftningen.
Gjorde så på ett element jag inte kunde lufta. Funkade bra!

Men var snabb med skruven när det börjar pysa om du inte vill städa, det var inte jag! Hann komma en del "dött" vatten som är svårt att få bort
 
Ä äppelknyckaren skrev:
hittar den inte där?
Verkar inte vara 1,5 bar , men står det och läcker nu. Vad värmer du med, en VP eller vad, är det en VP så köp en plugg och sätt dit, fyll till 0,7 bar och beställ en ny från någonstans, kommer inte att hända något med anläggningen
 
J jonaserik skrev:
Verkar inte vara 1,5 bar , men står det och läcker nu. Vad värmer du med, en VP eller vad, är det en VP så köp en plugg och sätt dit, fyll till 0,7 bar och beställ en ny från någonstans, kommer inte att hända något med anläggningen
Kör med bergvärme.
Läcker inte speciellt mycket, kom någon dl under natten. Har ställt en bakform under och lagt ut en annons på byns lokala loppissida. Tänker att det finns säkert någon rörkrökare som har en bak i bilen...
Annars får jag åka förbi VVS butiken imorgon.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
tippz tippz skrev:
Gjorde så på ett element jag inte kunde lufta. Funkade bra!

Men var snabb med skruven när det börjar pysa om du inte vill städa, det var inte jag! Hann komma en del "dött" vatten som är svårt att få bort
Får testa detta när jag bytt ventilen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.