Ska bygga ett ryggåstak och tänkte stämma av mitt tänkta byggförfarande.
1. Upp med Nockbalk
2. På med takbjälkar
3. På med diffussionsspärren under takbjälkarna
4. På med 45*45 tvärliggande underst
5. I med isolering uppifrån
6. På med vindavskiljare
7. På med 45*45
8. På med råspont
9. På med papp

Alternativet är ju att isolera underifrån vilket kan vara bättre en regning sommar men bra mycket jobbigare.

Vad tror ni?
 
Jag bygger lösvirke med ryggåstak och bävade också lite för isoleringen. Men jag stoppade inte isoleringen underifrån utan i från sidan. Plasta ett fack itaget och stoppa in isoleringen ifrån nästa fack.
 
Harley skrev:
Plasta ett fack itaget och stoppa in isoleringen ifrån nästa fack.  
Jag "instämmer" med Harley det är enklare att få ut isoleringen ordentligt om man tar ett fack i taget. Diffspärren är oftast så pass hållbar att den orkar tyngden om man skjuter fast den ordentligt med häftpistol.

På så sätt kan man lägga råsponten och pappen innan och slipper stå utan tak när det börjar regna. Inte så kul med blöt isolering. Man kan lätt lura sig och tro att man ska hinna på bara en dag. Det är för övrigt inte bara vatten man vill skydda isoleringen ifrån, främjöl och löv är en bra grogrund för mögel.
 
Harley skrev:
Jag bygger lösvirke med ryggåstak och bävade också lite för isoleringen. Men jag stoppade inte isoleringen underifrån utan i från sidan. Plasta ett fack itaget och stoppa in isoleringen ifrån nästa fack.  
Från sidan? Känner mig korkad men jag förstår inte. Där sitter ju takbjälken. Vilken sida och hur då? Hur mycket isolering körde ni och vilken sort, typ skivor?
 
Hittade isolering hos isover "Takstolsskiva P" med papp på båda sidor som man skjuter fast underifrån. Verkar himla smutt så den får det nog bli.

http://www.isover.se/sw5726.asp
 
Skall försöka förklara mig lite...
Jag har sk. kyrktakstolar vilket innebär att man inte har samma takvinkel på innertaket som yttertaket, skulle tro att du har samma sort om inte dina takstolar är gjorda av limträ o kostar multum..
Det sitter en bjälke som du spikar råsponten/masoniten i sedan sitter det en bjälke på sned ner mot takfoten och i mellan dessa bjälkar kan du stoppa i isolering från sidan. Jag körde med vanliga skivor 145 + 195mm och jag la en extra 95:a över nocken.
 
Följer Harley i tillväga gångssätt fast jag körde andra dimensioner.

Om du inte kommer åt "från sidan" så kan du tillämpa samma system fast "uppifrån och ner" eller nerifrån och upp i samma fack. Hur som haver, jag tror att yttertaket är bäst att få till först. Inget skoj med mossa som växer i isoleringen.

 
Så blir det!
Taket först och sedan isoleringen. Jag kör nog med takskivorna som man häftar fast. På det diffen och på det liggande reglar
Tackar ödmjukast.
 
Ingen som funderar på sprut isolering ?
För dyrt ?
 
Jag har hört att det är aningens dyrare men å andra sidan tar mindre tid.
 
Vi har saxtakstolar i ryggåset och det kommer att sprutas med lösull.
(Vi har iofs satt i en 45:a skiva nu för att kunna köra lite värme under byggtiden). Nedersta skivan satte jag in underifrån när jag häftat upp plasten till ungefär första skivans längd och resten av skivorna lade jag på plats uppifrån, efter att vi häftat resten av plasten. (Inget för osmidiga personer eller personer med klaustrofobi.)  ;D
 
Vad har ni för spännvidd på takstolarna, mina kommer att landa på 6,6 meter mellan stöden/väggarna. Kommer att köra med limträ som nockbalk och den kostar ju några spänn. Kyrktakstolar/saxtakstolar är ju självbärande men har ingen koll på vilken spännvidd de klarar.
 
Vi har där det är smalast, mätt på innersidan av ytterväggen 5900mm och där det är bredast 8900mm.

Där det är 8900mm är ryggåset kombinerat med burspråk (utan limträbalk).
 
Intressant, mer att gräva i.
Vore kul att se konstruktionen. Har du snickrat själv eller beställt. Tips på leverantör mottages tacksamt.
 
Vi har köpt ett hus med färdiga takstolar och dessa ser då ut så här:

146_4641.jpg

och så här:

149_4935.jpg

(Det finns lite fler bilder på våran hemsida).

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.