É
En dubbelsäng går in men då är rummet i princip proppfullt. Idag finns inga andra alternativ, utan det är om man väntar ett par år tills nya detaljplanen är på plats. Men förutom väntan så blir ju allt större och dyrare då.

Menar du det blir galet hur man än bygger ut på den platsen eller är det just det jag skissat som inte funkar?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, är det omöjligt att få plats med dubbelsäng där? Utbyggnaden hamnar ju helt galet, Kommer inte se riktigt klokt ut. Har ni veerkligen sett över alla alternativ?
Att säga att det inte kommer se riktigt klokt ut tycker jag inte är någon konstruktiv kritik och hjälper knappast TS framåt med projektet. Smaken (och behoven )är olika. Vad är ditt tips till TS för att byggnationen ska vara användbar och se ”klok ut”?
 
Frågan var om ni hade testar att rita utbyggnaden på alla möjliga tänkbara platser ? Ibland är det bättre att vänta och få chans att göra det 100% bra på rätt plats.
 
nu när jag gått igenom allt igen är mina åsikter som följer:
  • maximera antalet kvadratmeter på utbyggnaden
  • väggen något indragen från husets gavel
  • bygg vägg i vägg med befintligt uterum
  • framöver bygger ni om uterummet så att storleken matchar utbyggnaden.
hade budgeten varit "obegränsad" hade jag gjort utbyggnaden högre (i höjd med övre våningen på huset) med sadeltak, men det innebär ett mycket större projekt och ingrepp.
 
É
Det beror på hur man ser med budgeten. Pengar finns, det är mer vad man får för priset, om det känns prisvärt. Och lite snålhet.

Jag kom på nu att det ändå inte går att bygga i höjd med befintliga huset då utbyggnaden är för smal, och man ska ju helst ha samma takvinklar har jag läst. Att bygga i samma höjd hade gett lite mer värde får då kunde man förlängt rummet på övervåningen sen. Men nu blir det fortfarande bara 15m2 då övervåningen blir för låg, men mycket dyrare med grunden och taket bara.

Digital skiss av en gulfärgad villa med grå grund och svart tak, inklusive en överhängande utbyggnad på bottenvåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital modell av ett gult hus med svart tak och en tänkt utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För inte kan man väl bygga ut vid källardörren 15m2 istället, om man gjorde källarvåningen obrukbar så man slapp räkna med detta i ytan? För man måste ju gjuta platta och sånt och det får man väl inte.. För då hade man kunnat bygga attefall nu och ansöka om bygglov för källaren senare och sätta upp dörr och inreda etc. Och bara låta källardelen tills vidare bara agera grund för attefallsutbygget.
 
nej det är ju en hel del avvägningar man måste göra, nytta vs kostnad och jobb såklart. förstår varför det inte är riktigt aktuellt. men snyggt hade det varit!
 
Vilken skillnad med nya ritningarna. Så ska det se ut :)
 
Nu, med sadeltak, börjar det tillföra estetiskt värde på utsidan av huset.
(Vilket inkluderar ett riktigt fullstort fönster av samma typ som i övriga huset.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.