Jag står nog inför faktumet att jag har ägnat 10 år av mitt liv att renovera ett sjukt hus byggt 1962 och har bytt ALLT utom stommen - och efter att ha eliminerat 7-8 luktkällor och massor med elak lukt, så står jag kvar med insikten att den sista luktkällan som jag har kvar är stommen i sig. Alla väggreglar, rubbet. Så enda lösningen verkar vara att riva hela huset och allt jag byggt/renoverat och börja om med nybygge för att få ett friskt hus. Jippie.

Galet tråkigt då taket är nytt, panelen är ny, entrédörr, vitvaror osv nytt, badrummet helt nytt osv.

Jag ser två alternativ framför mig, antingen försöka sälja allt på begagnatmarknaden, dvs demontera huset och sälja allt från takpannor till målad ytterpanel till vitvaror begagnat och försöka få igen lite pengar iaf. Alternativ två är att få smacka upp en slags stomme och sedan bygga allt inuti själv och försöka återanvända det som går.

Finns det någon hustillverkare som levererar typ "nyckelfärdig stomme"? Typ skal finns, värme finns, du får kliva in men göra resten själv? Vet att en del lämnar övervåningen oinredd osv, men jag tänker typ hela huset oinrett, kanske rentav inte ens reglat för innerväggar? Eller vad kan det mest kostnadseffektiva vara där jag kan återanvända typ vitvaror etc?

Jag orkar på riktigt inte lägga 10 år till på att bygga ett helt nytt hus ensam, men den ekonomiska förlusten blir miljontals kronor om jag river nuvarande kåk och köper ett helt nytt nyckelfärdigt. Kan tillägga att byggytan rör sig om 70 kvm.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Hemmakatten
Sälja huset? Det skulle nog jag göra. Ett så pass renoverat hus borde ju ha ett bra marknadsvärde. Alla är nog inte lika känsliga för lukt som du. Du har gått omkring där i 10 år. En köpare kan mycket väl inte känna någon lukt alls.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Sälja huset? Det skulle nog jag göra. Ett så pass renoverat hus borde ju ha ett bra marknadsvärde. Alla är nog inte lika känsliga för lukt som du. Du har gått omkring där i 10 år. En köpare kan mycket väl inte känna någon lukt alls.
Det som bär emot stavas; Samvetet.
Jag vill inte att någon annan köper huset och sedan postar mina ord på nytt på byggahus om fem år.
 
  • Gilla
kissedin och 1 till
  • Laddar…
Du kan se det så här: köparen kanske inte tycker det är ett stort problem. Det finns de som värdesätter en ismaskin och bubbelbad högre än ett luktfritt hus. Precis som det finns folk som gärna åker runt i en gammal bmw eller merca med lysande motorlampa, för det är ju ”en fin bil”.
 
  • Gilla
lindahl och 2 till
  • Laddar…
Vad i stommen är det du tror orsakar lukten? Är det en stomme som i sin helhet varit fuktig och börjat mögla/ruttna? Är det möss som grävt omkring i isoleringen och pinkat på väggreglerna? Är det träreglar som gjutits in i fuktig betongplatta?
Tycker alla som kommer in i huset att det luktar?
 
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Sälja huset? Det skulle nog jag göra. Ett så pass renoverat hus borde ju ha ett bra marknadsvärde. Alla är nog inte lika känsliga för lukt som du. Du har gått omkring där i 10 år. En köpare kan mycket väl inte känna någon lukt alls.
Håller med.
Tycker andra att det luktar? Det är inte bara du som fått "hjärnspöken" för att du tror att det borde lukta?

Så länge du är ärlig mot mäklare och besiktningsman/firma borde du kunna ha rent samvete. Det är ju trots allt dom som är experter
 
M Masthugg skrev:
Du kan se det så här: köparen kanske inte tycker det är ett stort problem. Det finns de som värdesätter en ismaskin och bubbelbad högre än ett luktfritt hus. Precis som det finns folk som gärna åker runt i en gammal bmw eller merca med lysande motorlampa, för det är ju ”en fin bil”.
Absolut, det har du klart en poäng med. Sedan finns det de som kanske tycker att huset i sig är fräscht och att det är värt att demontera det försiktigt för att byta ut hela stommen.
 
T ToRy skrev:
Vad i stommen är det du tror orsakar lukten? Är det en stomme som i sin helhet varit fuktig och börjat mögla/ruttna? Är det möss som grävt omkring i isoleringen och pinkat på väggreglerna? Är det träreglar som gjutits in i fuktig betongplatta?
Tycker alla som kommer in i huset att det luktar?
Av någon anledning så känner kvinnor av lukten betydligt mer än män. Jag har flera manliga vänner som inte känner någon lukt alls, men kvinnor reagerar på det. Hade dambesök här idag som kommenterade att "ja man känner inte så mycket, men visst känns det".

Gissningsvis har husbyggaren kommit över ett parti cuprinolbehandlat trä och bestämt sig för att resa hela stommen med det. Jag har tagit luktprover, men enskilda stickprover har inte luktat. Varken från syllar eller annat, men om varje enskild regel fäller en liten lukt så summeras det ihop till en kraftigare lukt.
 
Karl.s Karl.s skrev:
Håller med.
Tycker andra att det luktar? Det är inte bara du som fått "hjärnspöken" för att du tror att det borde lukta?

Så länge du är ärlig mot mäklare och besiktningsman/firma borde du kunna ha rent samvete. Det är ju trots allt dom som är experter
Japp, jag hade dambesök här ikväll som kommenterade lukten. Men kvinnor verkar märka det mer än män. Dessutom så känner jag ju inte lukten själv förrän jag reser bort och är bortrest minst 48 timmar. Då upptäcker jag lukten, innan näsan och hjärnan slår ifrån vilket brukar gå på mellan 30 minuter till 8-9 timmar beroende på hur länge jag varit bortrest.

Så kanske kan hoppas på en ensamstående man med dåligt luktsinne som köpare.
En anekdot är att jag har haft flera mäklare på besök för värdering osv, men ingen av dem har någonsin kommenterat lukten (jag har iofs inte heller bett dem dra ett djupt andetag).
 
Hemmakatten
Snälla shadowfire! Lägg ut huset till försäljning. Och låt mäklaren sköta försäljningen. Skriv ingenting på objektbeskrivningen om någon lukt, det är ju ingen som uppfattar den. Och dessutom lär en besiktning inte heller påvisa någon lukt, och säg för guds skull inget till besiktningsmannen.

Sälj huset! Och hitta ett annat hus du har mer glädje att bo i.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det går självklart att få ett hus leverat "halvfärdigt" alltså väggblock med panel,stomme,isolering samt installationsregel. Finns ett flertal husleverantörer som kan räkna på ett sådant projekt. Vi har erfarenhet på att leverera "halvfärdiga" då kunderna brukar vilja fixa det mesta själv för att få ner kostnaderna.
 
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.