Hej
Jag skulle behöva hjälp med att hitta stativ till våra solfångare som kommer från Effecta.
Just nu ligger dem längs med takets lutning, 21 grader. Jag vill vinkla upp dem till den optimala vinkeln som är 45 grader.

Jag tycker att jag förlorar en hel del nu under januari o februari när det varit mycket sol från söder. Producerat bara 2 kWh när det varit full sol hela dagen i februari.

Huset är riktat åt söder.

Har ni tips på någon som säljer stativ till mina solfångare som är av märket Effecta?

Spelar det någon roll vilket märke jag köper på stativen till mina solfångare?

Kan jag sätta dit dem, stativen själv?

Tack för hjälpen.
 
  • Solfångare i 21 graders vinkel på taket av ett hus, behöver optimal vinkeljustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver byggnadslov för det. Dessutom ser det definitivt inte bra ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Du behöver byggnadslov för det. Dessutom ser det definitivt inte bra ut.
Det var inte det jag undrade om. Utan tips på var jag kan hitta stativ?
 
Kolla med någon som säljer solfångare. Weland stål kan ha.

Är du duktig på VVS och inte höjdrädd, borde du inte ha några problem med att demontera och montera dem.
 
  • Gilla
Drömma
  • Laddar…
Var i landet befinner sig taket med solfångarna?
Om man vill ha mer varmvattenproduktion på vinterhalvåret är det inte 60 grader uppvinkling man ska ha? På sommaren fås tokmycket varmvatten ändå.

Hur har det varit under tidigare åren då, också 2 kWh per solig dag i februari?
Det är nästan ingen enfamiljshusägare längre som installerar solfångare för varmvattenproduktion, utan istället solceller som ger mycket mer användbar ström. Man kan därför misstänka att det är en gammal solfångaranläggning(20 år på nacken?) som kan behöva service, något kanske är tok. Slammat igen? Cirkulationspump pajat, styrningen defekt, felinställd?

Att vinkla upp solfångare eller solcellspaneler från takfallsytan ser ofta anskrämligt ut.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Var i landet befinner sig taket med solfångarna?
Om man vill ha mer varmvattenproduktion på vinterhalvåret är det inte 60 grader uppvinkling man ska ha? På sommaren fås tokmycket varmvatten ändå.

Hur har det varit under tidigare åren då, också 2 kWh per solig dag i februari?
Det är nästan ingen enfamiljshusägare längre som installerar solfångare frö varmvattenproduktion, utan istället solceller som ger mycket mer användbar ström. Man kan därför misstänka att det är en gammal solfångaranläggning(20 år på nacken?) som kan behöva service, något kanske är tok. Slammat igen? Cirkulationspump pajat, styrningen defekt, felinställd?

Att vinkla upp solfångare eller solcellspaneler från takfallsytan ser ofta anskrämligt ut.
De är ganska nya, 5,5 år men är vinklad för lågt därav önskemål om var man kan hitta stativ som passar Effectas solfångare.

Produktionen är bra i övrigt.

Ska vinkla den 45 grader o inte 60 grader. Ska vara 45 grader för solfångare.

Solfångare producerar varmvatten. Solceller producerar el.

Vi är nöjda annars.

Jag undrar om du vet var vi kan hitta stativ som passar Effectas solfångare?
 
R Robert-san01 skrev:
Kolla med någon som säljer solfångare. Weland stål kan ha.

Är du duktig på VVS och inte höjdrädd, borde du inte ha några problem med att demontera och montera dem.
Tack för tipset. Ska kolla med dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.