Hej!

Vi håller på att bygga en bastu i en friggebod. Jag har fått det smarta tipset att göra så att övre bastulaven går att ta bort och på så sätt göra att den nedre bastulaven går att bädda till säng.

Har ni gjort detta? Har ni bra förslag på hur man gör det? Finns enkel ritning? Vore kul att se bilder och få inspiration!

Totalt kommer längden på bastulavarna landa på knappt 4 meter (med regelbundna stödreglar för stabilitet)
 
Min bastu är byggd för att kunna alternera som gäststuga.
Lavarna består av en ram av 45x95 med sittyta av asp som är löst ilagd i ramen. Tvådelade lavar förenklar rengöring och minskar vikten på delarna. Lavarna ligger löst på 45x95 skruvade i stommen, hittils så har dom inte rört sig under bad.
Spännvidden är drygt 2m och lavdjup är 60cm.

Knuffa in den undre laven och dra ner den övre och du har en 120cm sängbotten eller så ställer du dit solstolar för långa sköna bad :D

Interiör av bastu med träbänkar av asp, konstruerade för att omvandlas till sängbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvådelade bastulavar av asp i en bastu som även kan fungera som gäststuga, med träväggar och stengolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/johny
 
  • Gilla
Karin74 och 3 till
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
Min bastu är byggd för att kunna alternera som gäststuga.
Lavarna består av en ram av 45x95 med sittyta av asp som är löst ilagd i ramen. Tvådelade lavar förenklar rengöring och minskar vikten på delarna. Lavarna ligger löst på 45x95 skruvade i stommen, hittils så har dom inte rört sig under bad.
Spännvidden är drygt 2m och lavdjup är 60cm.

Knuffa in den undre laven och dra ner den övre och du har en 120cm sängbotten eller så ställer du dit solstolar för långa sköna bad :D

[bild] [bild]

/johny
Tack för inlägg med bilder!

Då vår spännvidd är så lång så kommer vi behöva ha ben mellan väggarna. Jag tycker det är fint att dölja/täcka in dessa ben med bastulav-materialet. Det försvårar dock kanske möjligheten att ta bort övre laven? Men det borde gå ändå visst? De vertikala bitarna ska ju bara vara där för estetiskt, så de borde kanske kunna hängas upp på en krok i benen?
 
En möjlighet är att dela upp Laven i en fast och en bäddbar del. Eller två bäddbara delar med en 'konsol' i mitten.

/Johny
 
Jag har 2 st lavar 80x190 cm ställda i vinkel. Sedan har jag en lös bänk ( c:a 45x170 cm), som jag ställer på den ena laven och när den ej används, så skjuter jag in den under laven. Problemet är dock att den lösa bänken blir lite ostadig i.o.m. att bredden mellan benen är för liten och jag har ännu inte hittat någon bra lösning för fastsättning, som inte är i vägen när bänken är borttagen.
 
  • Gilla
MikaelJacob
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag har 2 st lavar 80x190 cm ställda i vinkel. Sedan har jag en lös bänk ( c:a 45x170 cm), som jag ställer på den ena laven och när den ej används, så skjuter jag in den under laven. Problemet är dock att den lösa bänken blir lite ostadig i.o.m. att bredden mellan benen är för liten och jag har ännu inte hittat någon bra lösning för fastsättning, som inte är i vägen när bänken är borttagen.
Intressant lösning! Har du lust att ladda upp bild?

Jag kan tänka mig att det blir lite ostadig eller att den rör lite på sig. Varför har du inte skruvat upp stödreglar på väggarna som övre regeln också kan vila på? De reglarna skulle ju inte störa när bänken är borttagen tänker jag?
 
spontan tanke: den övre laven sitter fast med gångjärn i väggen. stödbenet är också monterat med gångjärn. när det är dags att ordna sängplats fäller man bara upp övre laven och hakar fast den mot väggen på nåt sätt.

tror jag såg någon liknande lösning (men inte i en bastu) på Eventyrlig Oppussing. ca 32 min in https://www.viafree.se/program/livsstil/stugfixarna-norge/sasong-4/avsnitt-3
 
Redigerat:
M Mikael Jacob Edström skrev:
Intressant lösning! Har du lust att ladda upp bild?

Jag kan tänka mig att det blir lite ostadig eller att den rör lite på sig. Varför har du inte skruvat upp stödreglar på väggarna som övre regeln också kan vila på? De reglarna skulle ju inte störa när bänken är borttagen tänker jag?
Vill inte förstöra känslan av timret, så det är lite knepigt. Se f.ö. tråden " så har vi byggt våra fristående bastuar". Lavarna är faktiskt även de av typen " bänkar" med ben. Jag ska försöka komma med bilder när jag har besökt fritidshuset nästa gång. Jag har funderat på någon slags tvärpinne nedtill på den lösa bänken, men då blir det svårare att få in den under laven, när man vill sträcka ut sig. Basturummet är c:a 270*200 cm och i ena hörnet står kaminen. Dörren är placerad mitt på ena 270-väggen med kaminen till vänster och ena laven till höger. Det gör att man måste öppna dörren lite för att kunna få in den lilla bänken under bänken till höger. Om man då sätter tvärstag på benen, så blir det mycket bökigare att hantera den lilla bänken. Den stora frågan är ju också hur ofta man vill " möblera om". Vi är oftast 2 personer och då ligger vi på varsin lave och med en fin träkudde under huvudet, så extra bänken behövs bara när " tjocka släkten " kommer på besök. Vi har heller inte använt lavarna som extrasängar ännu, men vi vet att det går.
 
Lite förklarande bilder :
Träinteriör av ett basturum med en bänk i förgrunden och släta, ljust träpaneler på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbänkar och golv i bastu med ljusa träslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bastubänk i ljust trä med tillhörande ryggstöd i ett basturum med träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Limpatraz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.