Hej alla duktiga husrenoverare, här kommer något att bita i! Denna fråga rör både isolering, fasad och innerväggar men jag hoppas att jag lagt tråden i rätt kategori.

Vi köpte ett hus för ca ett år sedan och nu har vi startat planeringen av en kommande tillbyggnad samt renovering av det befintliga huset. Det är ett egnahem hus byggt 1939-1940 i ett plan med full källare. Yttermåtten är 9,3x7,5 vilket ger ca 65m2 boarea. Huset ligger i Skåne. Vi besiktigade huset och var medvetna om de flesta brister när vi köpte det men vi köpte det ändå med tanken att renovera och inte riva och det är fortfarande planen. För att få det som vi vill ha det kommer vi ändra planlösningen, göra nya ytskikt, dra ny el, ev nya fönster samt till viss del ändrad fönstersättning och ny panel på en del där det nu står en tillbyggd veranda som kommer rivas (och då lämna ett sår i fasaden). Det är med andra ord ganska omfattande renovering som stundar vilket kan vara bra att ha i åtanke vid följande frågeställningar som jag funderar på hur vi ska lösa: Taket och ytterväggarna (takfrågan kommer i en annan tråd).

Ytterväggarna: Ytterväggarna är ganska tunna och fasadpanelen är satt utan luftspalt (verkar vara orginal). Insidan av ytterväggarna är klädda med tretex. Däremellan är det troligtvis 70 reglar med plank (25mm) på båda sidor och hyvelspån som isolering som utgör själva stommen. Jag ser följande alternativ för insidan:

1. Fräsa in ny el i tretexen och sedan sätta gips på insidan ovanpå tretexten för att få bättre brandskydd och slätare innerväggar.
2. Ta bort tretexen, regla upp 25mm ca och sätta träfiberisolering (+ ångbroms?), dra elrör, samt sätta plywood+gips (jag har lite svårt för enkelgips-väggar och infästningar). Jag vet inte hur tretexen är fastsatt, det kan bli ett evighetsprojekt att ta bort den.
3. Det ser ut som att det är öppet till hyvelspånen i väggarna uppifrån vinden och i samband med att vi tar bort råsponten vid takbytet kommer detta var lätt åtkomligt. Kanske kan man suga ut spånen och spruta in något bättre (träfiber eller cellulosa)?
4. Någon annan kreativ lösning?

Utsidan:

1. Inte göra någonting åt existerande panel utan sätta ny panel utan luftspalt på de ställen där det kommer fattas. Skrapa resterande panel och måla om allt.
2. Ta bort all panel, sätta vindskyddsduk och sedan sätta ny panel med luftspalt bakom.
3. Ta bort all panel, tilläggsisolera med lämplig fasadskiva och sedan sätta ny panel med luftspalt bakom.

Hur hade ni löst det? Tacksam för alla svar och ideer!

Handritad skiss som visar en tvärsnittsstruktur av en yttervägg med isoleringsmaterial och olika lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit fasadpanel på ett egnahemshus utan luftspalt, med synliga reglar och tretex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gammal väggisolering med hyvelspån mellan träreglar i ett hus från 1939-1940.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fulkemisten
Alternativ 1 och alternativ 1. Har det funkat sedan 40-talet så funkar det fortsättningsvis. Väggarna är så tunna att de torkar ur ändå. Jag har liknande väggar och har räknat på det. En tillägsisolering från utsidan skulle löna sig på 20-25 år då jag har bergvärme. Man ska dessutom vara lite försiktig med att göra radikala byggtekniska ingrepp i ett gammalt hus, det kan generera helt andra problem än det löser.
 
  • Gilla
Lamadjur
  • Laddar…
Ok, tack för svar, har inte räknat på uppvärmningen men huset känns ganska kallt i förhållande till mängden gas vi eldar. Många säger att det är genom taket värmen försvinner och där kommer komma ny isolering. Nu är det självdrag och vi ska förhoppningsvis sätta in ftx vilket kanske också ger billigare driftskostnader
 
Fulkemisten
Tilläggsisolering av vindsbjälklag utan ångbroms/spärr mot kallvind är ett exempel på ett sådant radikalt byggtekniskt ingrepp som kan skada den här typen av hus. Försök till att sätta ångbroms/spärr i efterhand brukar resultera i mycket jobb för ingenting då man inte får det tätt. Resultatet kan bli att fukt kondenserar ännu enklare på råsponten med ytterligare problem med mögel/röta som följd.

FTX brukar de som vet säga är en ren komfortgrej, det kostar och smakar så att säga, men någon lägre driftskostnad är det i egentlig mening inte frågan om i ett sånt här hus. I alla fall inte så att systemet betalar sig förens efter många år, kanske tyvärr sammanfallades med vitala delars livslängd.

Gaspannan låter väl som det första som borde bytas mot t ex en bergvärmepump eller luftvärmepump för att minska uppvärmningskostnader? Tänk bara på att när man slutar elda blir murstocken kall och då också vinden. Allt hänger ihop.
Vill man använda moderna metoder eller tekniklösningar så brukar det gå bra, eller inte, ett tips är att förändra en större sak i taget och utvärdera under något år.
 
  • Gilla
Lamadjur
  • Laddar…
Skulle utan tvekan välja alternativ två för insidan. Tretex har en tendens att lukta gammalt, blir lätt "luktsmittat" och är ett vidrigt material att fräsa i. Har gjort en total "Tretexsanering" i vårt timmerhus och ersatt med material enligt ditt andra alternativ med ångbroms. Mycket trevligare att jobba med och fungerar väldigt bra. Se till att du får insidan riktigt "vindtät".
Utsidan alternativ 1 eller 2 beroende på skicket på nuvarande panel.
EDIT: Du avlägsnar lätt befintlig Tretex, men det är inget trevligt jobb.
 
  • Gilla
Lamadjur
  • Laddar…
Tack för era svar.

Vi ser också FTX som en komforthöjande åtgärd och inte energibesparande. Murstocken har varit kall i många år för avgaserna från gaspannan är bara ca 30 grader och går i ett plaströr inuti en pipa i murstocken så den hjälper inte till med att hålla vinden torr. Vi kommer antagligen ha luft-vatten vp framöver.

Jag har inte upplevt att vår tretex luktar men huset har ju också alltid varit varmt och bebott vad vi vet. Nu är det nog minst 10 lager färg på dessutom men jag kan förstå att det är mindre roligt att in och rota i det. Vi kanske får riva ner det i ett rum till att börja med och se hur mycket merjobb det är. Vad gäller panelen så är den i bra skick vad jag kan se så nu lutar vi åt att behålla den och strunta i att det saknas luftspalt. Jag lurar lite på om det påberkar om vi lägger på lite isolering (25-30 mm) på insidan och sätter ångbroms om det kommer göra att väggen inte 'värms torr' som den kanske gör idag. Tycker inte det borde bli sämre än idag men det är svårt att veta. Ångbromsen ska ju göra sitt jobb också. Vi behöver dra ny el och det hade varit snyggt att kunna fälla in den.
 
Jag har isolerat invändigt med tunn isolering, ca 3 till 5 cm ( ojämn timmervägg) och fällt in el. De först vidgjorda väggarna för ca 20 år sedan isolerade med stenull, sedan plywood och gips inget tätskit eller ångbroms men extremt noga att få gipskiktet tätt i alla skarvar. Senare jobb för ca 8 år sedan
cellulosaisolering och kompletterat med ångbroms. Båda varianter har hittills fungerat mycket bra.
 
  • Gilla
MerAvAllt
  • Laddar…
M MerAvAllt skrev:
Hej alla duktiga husrenoverare, här kommer något att bita i! Denna fråga rör både isolering, fasad och innerväggar men jag hoppas att jag lagt tråden i rätt kategori.

Vi köpte ett hus för ca ett år sedan och nu har vi startat planeringen av en kommande tillbyggnad samt renovering av det befintliga huset. Det är ett egnahem hus byggt 1939-1940 i ett plan med full källare. Yttermåtten är 9,3x7,5 vilket ger ca 65m2 boarea. Huset ligger i Skåne. Vi besiktigade huset och var medvetna om de flesta brister när vi köpte det men vi köpte det ändå med tanken att renovera och inte riva och det är fortfarande planen. För att få det som vi vill ha det kommer vi ändra planlösningen, göra nya ytskikt, dra ny el, ev nya fönster samt till viss del ändrad fönstersättning och ny panel på en del där det nu står en tillbyggd veranda som kommer rivas (och då lämna ett sår i fasaden). Det är med andra ord ganska omfattande renovering som stundar vilket kan vara bra att ha i åtanke vid följande frågeställningar som jag funderar på hur vi ska lösa: Taket och ytterväggarna (takfrågan kommer i en annan tråd).

Ytterväggarna: Ytterväggarna är ganska tunna och fasadpanelen är satt utan luftspalt (verkar vara orginal). Insidan av ytterväggarna är klädda med tretex. Däremellan är det troligtvis 70 reglar med plank (25mm) på båda sidor och hyvelspån som isolering som utgör själva stommen. Jag ser följande alternativ för insidan:

1. Fräsa in ny el i tretexen och sedan sätta gips på insidan ovanpå tretexten för att få bättre brandskydd och slätare innerväggar.
2. Ta bort tretexen, regla upp 25mm ca och sätta träfiberisolering (+ ångbroms?), dra elrör, samt sätta plywood+gips (jag har lite svårt för enkelgips-väggar och infästningar). Jag vet inte hur tretexen är fastsatt, det kan bli ett evighetsprojekt att ta bort den.
3. Det ser ut som att det är öppet till hyvelspånen i väggarna uppifrån vinden och i samband med att vi tar bort råsponten vid takbytet kommer detta var lätt åtkomligt. Kanske kan man suga ut spånen och spruta in något bättre (träfiber eller cellulosa)?
4. Någon annan kreativ lösning?

Utsidan:

1. Inte göra någonting åt existerande panel utan sätta ny panel utan luftspalt på de ställen där det kommer fattas. Skrapa resterande panel och måla om allt.
2. Ta bort all panel, sätta vindskyddsduk och sedan sätta ny panel med luftspalt bakom.
3. Ta bort all panel, tilläggsisolera med lämplig fasadskiva och sedan sätta ny panel med luftspalt bakom.

Hur hade ni löst det? Tacksam för alla svar och ideer!

[bild] [bild] [bild]
Har stommen och isoleringen klarat sig ifrån förruttnelse och mögel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.