Hej! Jag köpte mitt första egna hus på landet för några månader sen och tänkte nu förverkliga min dröm att skaffa höns. Jag har ett uthus på gården som är en ditflyttad timmerstuga från 1800-talet. Jag tror den flyttades hit på 60-talet.
I det huset finns en liten snickarbod/verkstad där jag tänkte ha mina höns. Golvet bestod av en linoleummatta på träplankor och när jag började riva ut mattan upptäckte jag att träet är helt murket under och även ena timmerstocken är rutten. Så pass att den föll sönder när man började riva i den.
Murket och skadat trägolv i gammal husverkstad, med synliga ruttna träplankor och rester av linoleummatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns en till timmerstock som är bastant fortfarande, men ändå fuktig. Det är mycket organiskt material/jord i sanden och gruset. Murket trägolv och en rutten timmerstock i ett gammalt uthus som ska renoveras för att hålla höns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är hur jag nu bäst åtgärdar det här. Rådfrågade en person som tyckte jag skulle gräva ut, fylla på med sten/grus och byta ut den ruttna stocken. Även torka upp med värme.
Verkar det vara en vettig lösning? Borde man lägga in nån markplast eller något sånt? Borde jag byta ut den andra stocken också?
Det är ju inget boningshus men ska ju ändå inte va fuktigt inne hos hönsen.
 
Är det en timmerstuga så kanske det går att lyfta den och palla upp på sten så det blir lite luft under? Hönsen klarar sig nog men stugan.... Om inte så skulle jag gräva så länge man orkar, sedan lägga grus/leca eller liknanden och sedan plasta marken(helst få ut plasten ut under syllen men förstår att det kan bli knepigt) lämna en planka lös, så du kan sticka ner en hand och känna att det är torrt någon gång per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.