Hej! Håller på och renoverar i gillestugan i källaren. Tanken är att sätta upp en installationsvägg som jag kan dra elrör och sätta uttag i. Har ritat upp lite i paint om hur jag tänker och fundera på om detta kan vara ett bra sätt? Tänkte först sätta isolering emellan reglarna med ventilerad sockel och taklist, men sen tänkte jag att det kanske blir för tätt och besparingen obefintlig så jag hoppar det tror jag?!

Där väggen ska sitta, satt det innan en trävägg. Då var det tjärpapp mellan regeln (45x45) och den murade väggen. Sen isolering(30mm) och på det satt det panel. Alltså ingen ventilation eller så. Dock inget mögel eller fukt men lite kalkutfällningar.

Väggen är ca 750cm lång och 220cm hög.

Enkel planritning för installationsvägg i källare med markerade reglar, luftspalt och golvstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Kalle i Liköping!
Som din gamla vägg var utförd, med isolerande papp (syll- eller unerlagspapp) mellan trä och mur samt diffusionsöppet inåt källaren fungerar det alltid. Det du ritat upp fungerar säkrt också så länge det inte är diffusionstätt mot rummet. Luftspringor mellan panelbräddorna har ingen större betydelse. Nyttan av isolering i installationsväggen beror på vilket material som finns i ytterväggen.
 
Sen är väl stenull eller cellplast att föredra som isolering framför glasull i sådana konstruktioner.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Sen är väl stenull eller cellplast att föredra som isolering framför glasull i sådana konstruktioner.
Absolut.
 
J justusandersson skrev:
Hej Kalle i Liköping!
Som din gamla vägg var utförd, med isolerande papp (syll- eller unerlagspapp) mellan trä och mur samt diffusionsöppet inåt källaren fungerar det alltid. Det du ritat upp fungerar säkrt också så länge det inte är diffusionstätt mot rummet. Luftspringor mellan panelbräddorna har ingen större betydelse. Nyttan av isolering i installationsväggen beror på vilket material som finns i ytterväggen.
Hej! Okej så du är inte förvånad över att det inte blivit fukt eller mögelangrepp i den gamla väggen. Kan även till lägga att isoleringen var stenull. Jag trodde att det var viktigt att luften skulle kunna cirkulera bakom väggen för att få med sig den fuktiga luften ut från grundmuren. Källarväggen är byggd av 20 cm betonghålsten.

Så det skulle funka om jag tryckte dit cellplast mellan reglarna?
 
Ja, det kommer det göra.
 
Nej, jag är inte förvånad. Sedan är det ingen nackdel att luften kan cirkulera. Betonghålsten har ca fyra gånger så hög värmeledninsförmåga som mineralull, så den muren motsvarar 50 mm mineralull. Komforten blir inte märkbart bättre av att du dubblerar isoleringsförmågan, men har du möjlighet så är det ingen nackdel.
 
J justusandersson skrev:
Nej, jag är inte förvånad. Sedan är det ingen nackdel att luften kan cirkulera. Betonghålsten har ca fyra gånger så hög värmeledninsförmåga som mineralull, så den muren motsvarar 50 mm mineralull. Komforten blir inte märkbart bättre av att du dubblerar isoleringsförmågan, men har du möjlighet så är det ingen nackdel.
okej men jag skulle kunna få dit en bredare regel om jag inte behöver ha luft mellan den murade källarväggen och den som ska reglas upp. Då blir det källarvägg syllpapp träregel 95x45 stenullsisolering 95mm fasadpanel tätt spikad. Men skall det vara distanser mellan dom liggande reglarna vid golv och tak?

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra när det verkar finnas fler sätt att lösa det på.
 
Trä måste avskiljas från betong och liknande material med hjälp av syllpapp eller motsvarande, oberoende av var det är. Du har ingen nytta av så lite extra isolering.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.