Hej, har ett äldre hus och vi tänker flytta handfatet 2 m till annan vägg, vattenrör och avlopp går ner genom golvet, nu tänker jag på avloppet, för vattenrören kan man låta följa väggen, men avloppet känns lite bökigt att dra längs med väggen och i hörn osv, får man göra nytt hål under handfatet och koppla på i källaren? Detta är ett gammalt badrum så tättskikt och annat är nog inte som det ska, dock är badrummet väldigt stort, helt ärligt så bryr vi oss inte ifall det inte är godkänt för besiktning av vattenskador, eller ska jag dra röret längs med väggarna och sätta som en liten men lång låda över röret?
 
Låter som enklast o bäst att koppla i källaren.
 
Ja. Det tycker jag med, vet inte riktigt om det räcker att täta runt om med silicon... vi ska byta mattan, men det ligger lllångt fram i tiden, ialkafall nåt år
 
Det finns ingen golvbrunn i närheten som du kan dra ett rör från handfatet till?
 
Nej tyvärr. Ingen golvbrunn på den sidan av badrummet
 
Försäkringsbolagens ideer är inte på något vis en lag.
OM du själv tar ev framtida skada helt från egen ficka är det ditt eget fel. Gör en egen bedömning av risk/kostnad och ta beslut efter detta. Men glöm inte att skador på bjälklag stomme av hus ofta blir dyra.
 
Jag förstår så klart att vid eventuell vattenskada så är det jag som får skämmas och betala, men nån sa att vattenrör inte får gå genom golv längre, avlopp är en annan sak så klart, men hur får man upp rören i framtiden vid kommande renovering om de inte får gå genom golvet?
Måste jag då ta bort två väggar för att att dra upp dom där med dubbla rör eller nåt?
 
Tänkte en annan grej, om man vill byta plastmattan i badrummet, så måste ju den gammla bort. Men vad är det för underlag? Gips eller spånskivor?. Vet att det inte är cement/betong iallafall.
 
BirgitS
Har du inga papper på huset som beskriver hur det är uppbyggt?
Om inte så besök kommunens byggnadskontor och se vad de har i sina arkiv.
 
Vad har du i taket i källaren under?
 
Kommunen vet mycket lite om huset, bank och kommun fick gissa årtal på 1930-tal. I källarens tak är det spånskivor med isoleringsull över dessa iallafall, fast nu har jag läst lite och det verkar gå att ta bort matta och golv och lägga in nya golvskivor och matta på detta, fadt vet inte om mattan behöver fuktspärr... btw så kanske vi testar att måla golvet först och se om det räcker så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.