Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
H
K Jaburek12 skrev:
Varför är du ledig? Vill inte DU välja att vara med ditt barn?
jag jobbar måndag till torsdag.
Ledig fredagar.
Den stora går i skolan fram till 13.30 då jag hämtar han.
Den lilla får välja om han vill till Dagis och va med kompisarna eller om han vill vara med mig.
Då jag jobbar borta under veckorna så brukar jag ta hand om en del i hushållet på fredagen tills sambon kommer hem.

han brukar vara ca50 % av fredagarna på dagis.
Därför brukar jag hämta han senast 14 så han inte ska ha så lång fredag.
Tycker han kan få välja då han trivs så bra på Dagis.
Sen när vi har en del djur så brukar dagis komma på besök ibland på fredagarna med då vi bor 60 m från dagis.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag förstår inte att flera är så kategoriska. Att åka hem från jobbet, handla på vägen, hämta barnen och åka hem. Hur är det en så otänkbar följd? Har ingen långt till affären från förskola och hem?
Jodå vi har 3 mil enkel resa mellan jobb och förskola. Nu går inte våra barn på förskola längre men självklart handlade vi och gjorde mindre ärenden innan hämtning när den andra inte hade möjlighet. När valet står mellan att stanna 15-30 min på vägen hem eller åka 3 mil och hämta, åka in 3 mil och handla och sen åka 3 mil hem igen så var inte valet så svårt för oss! Hade vi hämtat först så hade den lilla fritiden barnen hade på kvällen gått åt till att åka bil och handla med en stressad och grinig förälder (jobbade heltid så var inte så många timmar över på kvällen) . Det här skäms jag inte ett dugg för då alternativet var helt orimligt och dessutom extremt dåligt miljömässigt.
Och nej, alla kan (eller vill) inte bo i stan för att ha nära till allt även om staten gör allt de kan för att försvåra för oss som väljer att bo på landsbygden .
 
  • Gilla
Okarlsson och 6 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Jag var byggmästare. Jag köpte, renoverade och sålde hus. Jag byggde även nya. Jag köpte ett stort hus som vi sen bestämde oss för att behålla, bygga om och bosätta oss i. Det tog mig 2 år på heltid innan det var helt klart, men vi flyttade in efter ett halvår. Min fru jobbade hela tiden och vi hade 3 barn. Skulle de ha varit hemma hos mig under byggtiden ?
Är det skillnad om man som jag var byggmästare mot om man tar tjänsteledigt från sin anställning och bygger sitt hus ?
 
F Finndjävel skrev:
Är det viktigt för dig att veta vad andra tycker? Är det emot lagen, varför bryr du dig om det är accepterat? Man ska såklart utnyttja de förmåner som sossen kastar på en, allt annat vore korkat.
Ja de är olagligt, är man ledig från jobbet, ska barnet vara hemma, är man arbetslös, har barnen rätt till (15) timmar i veckan, som man kommer överens om. En förmån vi i Sverige har, varför utnyttja de då om man inte har rätt till de?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
H
J Jens Kangas skrev:
Ja de är olagligt, är man ledig från jobbet, ska barnet vara hemma, är man arbetslös, har barnen rätt till (15) timmar i veckan, som man kommer överens om. En förmån vi i Sverige har, varför utnyttja de då om man inte har rätt till de?
Tur för mig att sambon jobbar heltid då.
Jag skattar annat land.
Då jag jobbar borta anser fsk att sambon står som ensam med barnen och hon fick då alla mina pappa dagar då jag inte kan ta ut dom i Sverige.
Fast vi har prata med fsk att jag bor i Sverige och allt.
 
När man läser tråden syns en sak väldigt tydligt!
Vi har alla så olika förutsättningar.
- Långt eller kort väg till sitt förvärvsarbete.
- Varierad tillgång till far- och morföräldrar.
- Olika ekonomi.
- Inte samma vilja/intresse av att hantverka åt sig själv och sin familj och värdet med detta.
- Veckoschema med helgarbete jour och annat.
- o s v

Sen försöker vi trycka in allt detta i ett system som egentligen är anpassat för två sammanboende föräldrar som båda jobbar som anställda mån-fre 7:30 - 16:00.

Är det så konstigt att diskussionerna blir heta och åsikterna väldigt olika?
 
  • Gilla
Stall Tostaryd och 9 till
  • Laddar…
Lucky2015
"En vanlig regel kring vistelsetid på förskolan är att barnet får vara på förskolan under tiden föräldrarna arbetar eller studerar, plus restid till förskolan. ... Om föräldern är ledig gäller oftast att barnet inte ska vara på förskola – om inte barnet bedöms ha behov av att vistas på förskolan även då"

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-forskola
 
När våran äldsta gick i förskolan jobbade både jag och min fru skift och då var det ofta någon av oss var hemma och ledig med tösen så hon kunde ibland vara hemma ifrån förskolan i över en vecka i taget och annars bara 2-3 dagar åt gången. Det gjorde att förskolan frågade om vi kunnde tänka oss att ha henne där mer fast vi var lediga för att hon kom efter i den pedagogiska utbildningen som de faktiskt bedriver på förskolan och att hon liksom aldrig kom in riktigt i gemenskapen samt att hon ibland inte ville gå dit för att hon vart hemma så mycket att hon inte riktigt kände sig hemma där, blev lite av en inskolning igen dom gångerna. Efter det har vi vart lite mer generösa med tiderna för våra andra två barn.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Fruberlundslantliv Fruberlundslantliv skrev:
Jodå vi har 3 mil enkel resa mellan jobb och förskola. Nu går inte våra barn på förskola längre men självklart handlade vi och gjorde mindre ärenden innan hämtning när den andra inte hade möjlighet. När valet står mellan att stanna 15-30 min på vägen hem eller åka 3 mil och hämta, åka in 3 mil och handla och sen åka 3 mil hem igen så var inte valet så svårt för oss! Hade vi hämtat först så hade den lilla fritiden barnen hade på kvällen gått åt till att åka bil och handla med en stressad och grinig förälder (jobbade heltid så var inte så många timmar över på kvällen) . Det här skäms jag inte ett dugg för då alternativet var helt orimligt och dessutom extremt dåligt miljömässigt.
Och nej, alla kan (eller vill) inte bo i stan för att ha nära till allt även om staten gör allt de kan för att försvåra för oss som väljer att bo på landsbygden .
En vettig röst i vimlet!
 
  • Gilla
Fruberlundslantliv och 1 till
  • Laddar…
J
Vadå "jag"? Vi andra då som valt att inte ha barn? Vi/jag vill inte betala att din unge är på förskola, dagis eller vad det heter mer än vad som står i lagen. Att blanda in "med värdet på huset ökar ju", "vid försäljning betalar sig detta med råge i form av vinstskatt" är bara svepskäl för att få snickra i fred.

Betala egen barnpassning om du vill vara själv. Jag vill inte betala det.
 
  • Gilla
  • Älska
Dizzy84 och 9 till
  • Laddar…
C
K Keegan skrev:
Ett barn med separerade föräldrar lever i två familjer. De familjerna har lika lite med varandra att göra som du och din granne.
Har du barn med grannen?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det finns ju dock massor av sätt att hamna i icke självvalt i föräldrarskap.
Den mest vanliga och uppenbara är väl att man får ett eller några barn som bonus med med sin nya partner.
Om din nya partner säger: -Förresten, glömde berätta en grej. Har några ungar. De ska också bo här nu.
Då pekar du på dörren.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen finns det ju en del andra vägar som är lite mer invecklade.
Då sade ängeln till henne: "Var inte rädd, Maria, du har funnit nåd hos Gud. Du skall bli havande och föda en son..."
En hypotetisk nutida jungfru Maria har tillgång till abort, så enda vägen till ofrivilligt "föräldraskap" är om ens barn/syskon med barn dör/fängslas/skadas.
 
Redigerat:
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Nej? Allra enklast vore att min dotter är någon annans ansvar när jag står med huvud i toalettstolen eller krälar under badkaret. Nämen titta! Det är det hon är :crysmile: dock hos farmor och farfar, inte på förskolan.

Jag argumenterar inte främst för min skull, jag är priviligerad nog att utöver en flexibel arbetsgivare och fru ha föräldrar, syskon och vänner som slåss om att få va med min dotter. Men den fyrkantiga inställning många har drabbar de som behöver förskolan mest.

Min inställning är ju inte till min dotter, den är 100% grundad i min avsky till att städa :rofl:
Jag argumenterar inte heller för min egen skull, att trycka dessa runda tankesätt i kommunala och statliga fyrkantiga regelverk drabbar inte dig eller mig i första hand utan det drabbar finansieringen av förskolan, det drabbar våra barn och förskolepersonalen, allt från städaren och kocken till förskoleläraren och rektorn via underfinansiering av verksamheten.

Det är inte svårt att inbilla sig att omröstningen i denna tråd är representativ för hur utbrett fuskandet är. Det handlar om extrema nivåer av extra timmar barn befinner sig på förskolan utan att föräldrarna drar sitt strå till stacken via skattesedeln.

Vill man hjälpa de som faktiskt behöver hjälp utöver standard, så gör man det inte genom att validera systemfusk för halva befolkningen.
 
  • Gilla
jassaj
  • Laddar…
E
J Jotsat skrev:
Vadå "jag"? Vi andra då som valt att inte ha barn? Vi/jag vill inte betala att din unge är på förskola, dagis eller vad det heter mer än vad som står i lagen. Att blanda in "med värdet på huset ökar ju", "vid försäljning betalar sig detta med råge i form av vinstskatt" är bara svepskäl för att få snickra i fred.

Betala egen barnpassning om du vill vara själv. Jag vill inte betala det.
men jag som inte är sjuk, varför ska jag betala för alla sjuka. Osv osv.
Jag vill inte betala för din användning av välfärden
 
  • Gilla
John*5 och 1 till
  • Laddar…
Förstår att många tycker det ör ok, antagligen för att de tror att de betalar den verkliga kostnaden för förskolan och aldrig reflekterat över att de i själva verket utnyttjar systemet felaktigt.
Det är kö till förskolor på många platser, skall man då utnyttja sin plats för att man spara pengar istället för att andra som behöver den skall behöva köa?
Så egoistiskt och bortskämt, väx upp gör rätt för er istället.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Man vet precis vilka de är som lämnar ungar på dagis för att renovera.. det är inte personer man sänker en kall med på fredagar.

man vet precis också vilka det är som ammar sina barn till 13.. det är inte personer man sänker en kall med på fredagar.

ja, de finns de som köper och bygger hus för o sälja men det är väldigt få och då är det tydligt ett yrke. Av någon anledning dyker alltid extremesiterna in i diskussionerna. Här är det ju uppenbart att de handlar om människor som har ett ”intresse” att göra ditt hus fint, altaner, burspråk, badrum, trädgårdar, etc.. Det är självklart att du inte kan lämna ungarna på förskolan på morgonen för och fixa altanen till sommaren. Hela konceptet med att skaffa barn är inte så du och din nya skruvdragare ska hitta varandra. Att folk ens resonerar på något annat sätt är ju anmärkningsvärt men tyvärr inte förvånande.

Finns såklart en massa samhällsmässiga, att ma. Ändå älskar sina barn.. men men med sunt förnuft är man hemma och väljer att inte ha barnen på förskola, de fattar nästan alla
 
  • Gilla
daniel_021
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.