Hej,

Har en vägg hemma där jag ska sätta upp 3 st, väggspotlights bredvid varandra som ska riktas rakt ner och därmed lysa upp denna vägg. Jag har nu i månader letar överallt för att hitta snygga, DIMBARA väggspottar, helst i silver, men det finns inga!

jag vill helst ha lite smalare lampor som mer lyser upp ett smalare område rakt ner på väggen och inte så stor spridning på ljuset så att hela väggen blir upplyst som en strålkastare.

Laddar upp några bilder där den smalare är att föredra! När man vääl hittar en snygg är de tyvärr inte dimbara. Snälla hjälp mig med tips på en lampa med smalt rör, silver och dimbar!
 
  • Dimbar modern väggspotlight i mörktonad silver med smalt rör som lyser nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smal silverfärgad väggspotlight monterad på texturerad vägg med ljuset riktat nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dimbar väggspotlight monterad på mörk vägg i butik, vit och silverfärgad, prislapp synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

När det gäller den mittersta lampan står det att en ljuskälla inte ingår. Om du då väljer en dimbar ljuskälla så kommer ju den lampan att kunna dimmas.
 
Tack för svar!

jo jag vet, den mittersta finns på bauhaus, K rauta och flera andra ställen. Här väljer man själv själva lampan men just denna var bara en bild på vad jag egentligen inte vill ha. Eftersom den är så bred kommer spridningen på ljuset bli väldigt stor.




BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

När det gäller den mittersta lampan står det att en ljuskälla inte ingår. Om du då väljer en dimbar ljuskälla så kommer ju den lampan att kunna dimmas.
 
BirgitS
Det beror också på hur långt in själva ljuskällan (LED:arna) sitter. Men jag har letat efter något liknande lite till och från i två år för att lysa upp en tavla på 1 meters håll (tvärs över en korridor) utan att hitta något som har tillräckligt smal ljusstråle, dock ska jag inte ha en som är avsedd för trådar som kommer ut ur väggen.
 
Självklart beror det på hur långt in ljuskällan sitter. Kollat upp allt som finns haha. Men skulle så gärna vilja ha en dimbar, smal lampa men helt omöjligt :/


BirgitS BirgitS skrev:
Det beror också på hur långt in själva ljuskällan (LED:arna) sitter. Men jag har letat efter något liknande lite till och från i två år för att lysa upp en tavla på 1 meters håll (tvärs över en korridor) utan att hitta något som har tillräckligt smal ljusstråle, dock ska jag inte ha en som är avsedd för trådar som kommer ut ur väggen.
 
Philips Hue har en del spottar som då är dimbara via deras system.
 
En Gu10 kan man köpa med olika spridningsvinklar, detta benämns med Dnr på lampan tex D30, tror att lägsta spridning är 10 grader vilket är relativt smalt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Jag höll på att leta efter något liknande förra sommaren. Till slut gav jag upp och bestämde mig för att konstruera något själv. En sak jag testade var just att sätta ljuskällan längre in i "röret". Det är inte en speciellt bra lösning. Visst blir ljuskäglan något smalare, men mest blir det diffusare och upplevs nästan som bredare eftersom övergången blir så oskarp.

Min lösning blev till slut att slakta en trasig GU10 (kan ha varit denna https://www.jula.se/catalog/el-och-...lampor/reflektorlampor/reflektorlampa-008624/ ) och sno linsen. Sedan satte jag den framför en annan reflektorlampa. Tror att det var exakt denna https://www.biltema.se/bygg/belysning/ljuskallor/led-lampor/spotlights/spot-gu4mr11-2000040477 Effekten blev "kaka på kaka" och resulterade i en mycket smal ljuskägla.

Vet inte om det hjälper TS men information kan man ju aldrig få för mycket :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anders Rohlin Anders Rohlin skrev:
Hej,

Har en vägg hemma där jag ska sätta upp 3 st, väggspotlights bredvid varandra som ska riktas rakt ner och därmed lysa upp denna vägg. Jag har nu i månader letar överallt för att hitta snygga, DIMBARA väggspottar, helst i silver, men det finns inga!

jag vill helst ha lite smalare lampor som mer lyser upp ett smalare område rakt ner på väggen och inte så stor spridning på ljuset så att hela väggen blir upplyst som en strålkastare.

Laddar upp några bilder där den smalare är att föredra! När man vääl hittar en snygg är de tyvärr inte dimbara. Snälla hjälp mig med tips på en lampa med smalt rör, silver och dimbar!
Örsjö har en i silver! ”Puck”
(Gammal tråd, men kul)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.