Ventilationsfläkt i badrum monterad på vit kakelvägg ovanför duschstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej

har en fläkt i badrummet som skickar in luft utifrån? Dennas väl ta den fuktiga luften och skicka ut?

Är den då bara felkopplad eller är den helt felmonterad?
 
Har svårt att se hur man skulle kunna montera fläkten fel så att den suger in uteluft. Hur har du kommit fram till att den suger in luft istället för att blåsa ut?

Är fläkten avstängd och det är blåser kraftigt utomhus kan det tänkas att det blåser in luft genom fläkten
 
H
Kanal fläkt och röret är vänt fel väg?
Annars ska dom bara gå en väg
 
E etompau skrev:
Har svårt att se hur man skulle kunna montera fläkten fel så att den suger in uteluft. Hur har du kommit fram till att den suger in luft istället för att blåsa ut?

Är fläkten avstängd och det är blåser kraftigt utomhus kan det tänkas att det blåser in luft genom fläkten
I mitt förra hus höll jag ett tunt papper för vilket då säga fast när de var igång.
När jag håller ett papper nu viker det sig inåt istället för att fastna mot fläkten.

Min tanke med om man kopplat fel, var att man kanske kopplat strömmen fel och kör den bakåt. Vissa fläktar på andra ställen styr man ju håll baserat på hur man kopplar strömmen.
 
Jag har aldrig sett att dessa fläktar har motorer med vändbar rotationsriktning. Det enda jag kan tänka är att fläktbladen har monterats på fel håll.
Du får väl öppna kåpan och undersöka grejorna lite närmare.
 
Tycker det ser ut som en ventil.. Vad händer när man drar i snöret?
 
P per-o skrev:
Tycker det ser ut som en ventil.. Vad händer när man drar i snöret?
När man drar i snöret drar fläkten igång ett tag. Utan det står den still.
 
H
Sitter fläkten i kanalen?
Kanske har vänt kanalen fel
 
Kan ju vara så att det är undertryck i huset så fläkten helt enkelt inte orkar blåsa ut.
Ha ett fönster eller dörr öppen och prova papperstricket igen.
Protte
 
  • Gilla
masken10 och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Kan ju vara så att det är undertryck i huset så fläkten helt enkelt inte orkar blåsa ut.
Ha ett fönster eller dörr öppen och prova papperstricket igen.
Protte
Tack för förslaget, testade med öppet fönster och då får jag lite annat beteende. Det fastnat inte men det blåser inte inåt så tydligt som det var förut heller. Så verkar vara bra att ha ett fönster öppet samtidigt då det känns som att den går utåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.