Kort och gott - är vi ute och cyklar med den här lösningen?
Ritning av ett våningsplan med markerade ytor för badrum, tvättstuga och entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickar också in en bild på hur det ser ut idag (ytterdörrarna + fönstret på förslaget finns idag även om de inte är utsatta) och det stora rummet är tvättstuga idag.
Ritning av en byggplan med markerade ytor för rummen och deras storlek i kvadratmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog för de flesta av oss lite svårt att bedöma om du inte kan visa en "riktig" planlösning med mått utsatta, samt alla fönster och dörrar.
Detta är bara förvirrande. Toalettstol i trappan?
Är det en villa, en bostadsrättslägenhet, en hyreslägenhet eller vad?
 
Magnus E K
Toa och handfat i trappan är ju en lysande idé! Jag har funderat på vad jag ska göra med det outnyttjade utrymmet i min källartrapp, nu vet jag.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
@KnockOnWood Tack för ditt svar. Jag vet inte hur man får ut måtten på ritningen i ritprogrammet, men har satt ut väggarnas innermått. Behöver man några fler mått för att tycka till? Toalettstolen är under trappan, i den änden där trappan är så hög att man kan stå under :) Det är en gästtoa är tanken. Huset är en villa i vinkeln och detta är ena änden. Om jag minns rätt har jag för mig att jag sett en ritning här på forumet att ni har tvätt/badrum som påminner om den här lösningen, eller minns jag fel?

@BirgitS har kommit med ett bra förslag att väggen med dörren i det lilla rummet mellan de två ytterdörrarna (1,36 m2) ska rivas och ge plats till en garderob med skjutdörr istället, för att det inte ska bli "flaskhals" i klädkammaren.

Ritning av en husplan med måttangivelser, inklusive en toalett under en trappa och förslag på förändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ElleH ElleH skrev:
Om jag minns rätt har jag för mig att jag sett en ritning här på forumet att ni har tvätt/badrum som påminner om den här lösningen, eller minns jag fel?
Nej, du minns allt rätt! Det var alldeles nyligen som ja la ut den igen.
Här var det: https://www.byggahus.se/forum/threads/koeksritningar.366196/#post-3582213

Men varför inte hela planen, för att se hur allt hänger ihop?
Det är bara ett 108 m2 hus, för två gamlingar:
Ritning av ett enplanshus på 108 m2 med angivelser av rum som kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Just det ja, är ni nöjda med den lösningen?

Här kommer hela, ville bara inte tråka ut er :) Har haft en tråd på hela innan (https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-planloesning-till-skanelaenga.329965/), men nu har vi bestämt oss för att behålla matrummet och rummen till höger om det, såsom de är idag :) Köksinredningen nedan är inte färdigritad.

Översiktsritning av en planlösning för ett hus, inkluderande kök, matrum och vardagsrum, i gråskala och bruna färgtoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Tyvärr är lösningen inte optimal tycker jag. Att ha enda badrummet i en tvättstuga känns inte bra. Framför allt inte eftersom tvättstugan även är något slags grovkök för smutsiga hundar, leriga stövlar och ridkläder enligt vad du skriver i din andra tråd.

Tillgänglighetskraven för badrum och toa uppfylls inte heller.

Tycker du hade fått bra förslag i din andra tråd.
 
N
Om du vill ha detaljgranskning så behövs en skalstock för att jag skall kunna läsa ritningen korrekt.
 
Tack för svar!
@Nylenskavillan Jag vet inte hur jag fixar en skalstock... Har du sett måtten i mitt inlägg 22 feb? Kan det räcka?
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
N
Hej
Principen är den att om du tar en linjal och sätter ett vågrätt streck från 0-5 cm på din linjal ( skalstock i rätt skala). Så sätter du ett brett lodrätt streck på 0 och 5 och i mitten drar du en linje. På varje nummer 1,2,3,4 gör du ett mindre streck.
Sedan skriver du dit enheten antagligen meter.
 
@Nylenskavillan Har jag gjort rätt?
Ritning av en våningsplanslayout som visar rum och mått för ett hemprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
N
Hej det är rätt. Nu undrar jag var ni står i ert projekt, är det läge att analysera två förslag för er tillsammans? Man ställer upp en tabell och väljer ut två förslag att titta närmare på, eller är ni ännu i skiss stadiet?
Det viktiga är att bestämma var trappan blir bäst placerad i huset och därför undrar jag om de två sovrummen ligger i tillbyggnadsdelen eller i Skånelängan. Rent allmänt undrar jag om det är tvunget att dela upp matsal och tv rum? Det tredje är hur tar man tillvara på utevistelse i form av altan på huset. Ni verkar ha ett underbart och öppet väster läge för huset. PS. Floorplanner ritningarna är enklast att läsa. D.s
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.