En kompis vill ha hjälp att montera ett kvartsverk i ett nytillverkat klockfodral (moratyp). Så långt inget problem. Men klockan behöver en ca 90 cm lång pendel, så att pendellinsens svängningar syns bakom glaset på fodralets framsida. På nätet hittar jag bara kvartsverk med som mest 40 cm långa "prydnadspendlar". Känner någon till kvartsverk med längre pendelstavar? Kan man tillverka en 90 cm lång pendel och få den att svänga? Någon som vet? Pendeln är ju ren dekoration och har inget med kvartsurets tidvisning att göra. Ställer min fråga här, då jag vet att folk med de mest udda idéer och kunskaper brukar häcka på vårt eminenta forum.:cool:
 
Jag har för mig att jag har sett fristående pendelverk utan själva urverket. Ett sånt eller ett komplett urverk (utan visare och urtavla) under det riktiga urverket med en passande pendel kanske?
 
useless useless skrev:
Jag har för mig att jag har sett fristående pendelverk utan själva urverket. Ett sånt eller ett komplett urverk (utan visare och urtavla) under det riktiga urverket med en passande pendel kanske?
Frågan är om impulserna till pendeln är tillräckligt kraftiga för att driva en längre och därmed betydligt tyngre pendel. Fristående pendelverk fanns förr hos ett par postorderföretag men verkar utgångna nu. Återstår föga mer än att tillverka en längre pendel och testa. Pendeltyngden kanske inte är så avgörande, som jag befarar. Du nämner möjligheten att använda ett pendelurverk placerat under det, som driver visarna. Jag har lekt med tanken, men tror att en sådan, kortare pendel "viftar alltför mycket" för att passa i en Moraklocka, vars originalverk har en mycket lång pendel och därför slår lugna slag, som inte går ut så mycket i sidled.
 
Redigerat:
Jag lekte ett tag med tanken på att bygga mig en klocka och stötte då på flera artiklar om folk som har använt elektromagnetiska pendlar, antingen för att hålla tiden eller -- i vissa fall -- bara som dekoration. Jag läste dock ingen tillräckligt noggrant för att kunna uttala mig om eventuella fördelar, nackdelar eller begränsningar. En sökning på "electromagnetic pendulum" ger ganska många träffar: https://duckduckgo.com/?q=electromagnetic+pendulum&atb=v239-1&ia=web
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.