Värmesystem med kopparledningar, manometer och ställdon mot vägg med eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Om någon kunnig person kan ge råd blir jag väldigt tacksam!

Jag försöker förstå mig på bergvärmepumpen och värmesystemet i huset vi tillträtt. Lägger in lite bilder så ni ser. I källaren finns Nibe värmepump, vedpanna och elpatron, så det är ett virrvarr av ledningar.

Problemen är:
- Ställdonet (accuator) är hela tiden igång och surrar fram och tillbaka.
- Varmvattnet har låg temp.
- Dåligt tryck i elementen.
Kan man fylla på vatten i systemet eller sker det med automatik. Hittar inte någon ventil/kran. Visa bilaga 387451 Visa bilaga 387452 Värmesystem i källare med Nibe värmepump, vedpanna och många kopparledningar samt mätare och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare med Nibe värmepump, vedpanna, elpatron och rörledningar mot en oordnad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nibe värmepumpens kontrollpanel visar låg temperatur, 16°C, för varmvattnet med inställningsknappar och varningsikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeinstallation med kopparledningar, manometer och en ställdon över en elpatron i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det donet skiftar när VP kallar på VV och enligt displayen har du inget VV , det vita reglaget på sidan ska gå utåt för att VP ska ladda VV, det sitter en motor i den och en växellåda som troligt sagt upp sig, bara skaffa ett nytt sök på """ ställdon UC4013 "" så hittar du, kolla priserna lite. För att få VV så kan du tvinga den vita spaken rakt ut och kanske tjudra med ett snöre så den står kvar, när tempen är uppe på VV så lossar du snöret, då återgår den till bottenläge själv med fjäder
 
Tack för svar! Då ska jag testa detta!
Du vet inte hur man fyller på vatten i elementsystemet? Eller har det med samma ställdon att göra?
 
Varför fylla på, du har nu 0,5 bar och det kommer kanske att öka lite när det blir kallare ute, det med att fylla, syns inga ventiler. Men följ alla värmerör, du hittar säkert en koppling med ventil som går antingen till KV eller VV , öppna lite försiktigt och kolla mätaren, fyll om du vill till 1,0 bar
 
  • Gilla
Rusticus67
  • Laddar…
Det märkliga är att det inte finns tillräckligt med vatten i elementen pp övervåningen. Har luftat alla element flera gånger. Det pyser lite luft, men sedan kommer inget vatten. Och det rinner och kluckar i dem. Vörmen npr bara en fjärdedel och knappt det av elementen...
 
Har du vattenfall i elementen så måste det fyllas på till 1,5 bar för att kunna lufta och hålla efter trycket allteftersom man luftar, tryket sjunker bra när luften går ut
 
Din hänvisning bild går inte att se
 
J jonaserik skrev:
Har du vattenfall i elementen så måste det fyllas på till 1,5 bar för att kunna lufta och hålla efter trycket allteftersom man luftar, tryket sjunker bra när luften går ut
Ok. Då får jag leta upp kranen då.
Stort tack för bra info!
 

Bästa svaret

Jag skulle leta runt den gamla pannan efter påfyllning då det troligen är den ursprungliga delen innan värmepumpen kom till.
 
  • Gilla
Rusticus67
  • Laddar…
Märker nu att det blir bättre fart på systemet när jag luftat hydroforen.
 
K kioskdavid skrev:
Jag skulle leta runt den gamla pannan efter påfyllning då det troligen är den ursprungliga delen innan värmepumpen kom till.
Yes! Hittade den Nyinstallerad avstängningsventil på en kopparledning i ett gammalt värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.