Hej

Vi upptäckte på en besiktning att det var lite ruttet under taket på ett ställe. (Villa)
Längst ner på taket (Innan stuprännan) så har plåten ner till rännan var några mm för kort, så det har droppat lite på takpappen ner på ett "träbleck" som sticker ut precis ovanför takrännan.

Jag hade tänkt försöka få detta åtgärdat.. Behöver alltså byta ut den fuktskadade träblecket och sätta dit en plåt som är lite längre. Och jag tänkte även få ordnat stuprännan på ett par ställen.

Tyvärr är jag inte så händig själv, och tiden finns inte riktigt heller då jag bor på annan ort.

Är det en snickarfirma jag borde kontakta för detta? Eller en takläggare?
Det är ju inget större arbete, och det borde gå att lösa på en dag när materialet är på plats, så det ultimata vore ju om man hittade en hantverkare som kunde lösa alltihopa.

Tack på förhand :)
 
Rickard.
Nu ska jag vara helt ärlig att jag inte riktigt förstår problemet men behövs det specialgjorda plåtar är det bäst att vända sig direkt till någon med en plåtverkstad av något slag (behövs såklart inget märkvärdigt). Går det att lösa med färdigköpta från butik kan vem som helst med vana och erfarenhet av tak lösa det oavsett vad dom väljer att kalla sig :)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nu ska jag vara helt ärlig att jag inte riktigt förstår problemet men behövs det specialgjorda plåtar är det bäst att vända sig direkt till någon med en plåtverkstad av något slag (behövs såklart inget märkvärdigt). Går det att lösa med färdigköpta från butik kan vem som helst med vana och erfarenhet av tak lösa det oavsett vad dom väljer att kalla sig :)
Nej det är nog inget problem alls :)
Men oklart vem man skall kontakta.. Är det bara söka reda på närmsta byggfirma i kommunen och be dom komma och kika på det? Eller hur går man lättast till väga? Jag har aldrig anlitat en hantverkare förr.
 
Bäst är att gå på referenser (vilket naturligtvis är svårt om man inte bor på orten) men du kan kanske fråga någon granne?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.