Hej,

Jag håller på (som alla andra) att göra en arbetsbänk/torsion box i MDF. Jag vill att toppskivan ska vara avtagbar för att enkelt kunna byta ut den. Hur skulle ni ha fäst toppen? Jag har tre alternativ (men det finns säkert något bättre).

1. Fälla in träpluggar i sargen och försänka in skruvar genom topp-skiva in i träpluggarna.
2. Tappa in i MDF-sargen och försänka maskinskruv genom topp-skiva in i sarg.
3. Limma in solida trä-block i respektive hörn i sargen och försänka skruvar genom topp-skiva in i trä-blocken.

Vad tror ni?
 
  • MDF arbetsbänk under konstruktion med fack och utrymme för avtagbar toppskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tunn limmad och skruvad MDF som lock över boxen för att få det stabilt. Skruva fast den lösa topp-skivan underifrån genom MDF:en.
 
J Joh_81 skrev:
Tunn limmad och skruvad MDF som lock över boxen för att få det stabilt. Skruva fast den lösa topp-skivan underifrån genom MDF:en.
Tack, låter smart! Tänker bara att det blir ett problem med att få en utbytt ny topp-skiva att matcha dog-holsen?
 
Sargsprintar?
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
P pol0119 skrev:
Tack, låter smart! Tänker bara att det blir ett problem med att få en utbytt ny topp-skiva att matcha dog-holsen?
Ska skivan bara ta upp skjuvlaster så kan den ha överstora hål, typ 30 mm.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
P pol0119 skrev:
Tack, låter smart! Tänker bara att det blir ett problem med att få en utbytt ny topp-skiva att matcha dog-holsen?
Förborrade hål i MDF'en och träskruv rakt upp i toppskivan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.