A
hejsan håller på montera gips i mitt hus som bara har OSB och tapet idag.

Huset är ett tegelhus från 65 och ytterväggen är uppbyggd enl. bild.

Nu är jag på en yttervägg där jag gärna vill ha en utelampa på utsidan med dold eldragning.

Hade tänkt att innan jag sätter en gipsskiva att göra ett 100x100mm fyrkantigt hål i OSBn och ångspärren och dra ett vp-rör enl BLÅA strecket på bilden.

Jag tänkte putta bort isoleringen lite åt sidan tillfälligt, borra genom teglet & boarden inifrån huset.. sedan borra ett hål i regelväggen uppe på vinden och dra ner ett VP-rör ner till min öppning, där monterar jag 90graders vinkel och ut med VP röret genom teglet och boarden., därefter täta i i teglet från både ut och insida med silikon + boarden och i vp-röret efter kablarna är utdragna.

VP-röret hamnar då på utsidan isoleringen (kalla sidan) och kommer upp på en kallvind där lampan kopplas ihop med lampkretsen som redan finns där.

Liknande är gjort på orginal utebelysningen som sitter på huset sen det byggdes.

därefter lägger jag över isoleringen igen och tejpar igen ångspärren. sedan på med min gipsskiva.

Någon som ser något problem med detta moment, tänker då mest på fasaden,


bor i enplanshus.
 
  • Skiss av en väggstruktur med OSB, isolering och tegel, samt markerad planerad eldragning för utelampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle kalla ditt hus för ett trähus med fasadtegel. Teglet har ingen bärande funktion utöver sin egen vikt. Jag är lite tveksam mot din tänkta metod att borra inifrån och ut. Du riskerar fula skador på teglet. Jag skulle borra utifrån genom teglet och sedan trycka in ett flexrör som jag försöker fiska upp uppifrån genom luftspalten. Eventuellt måste du använda någon form av fjäder (som elektrikerna använder) först.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
J justusandersson skrev:
Jag skulle kalla ditt hus för ett trähus med fasadtegel. Teglet har ingen bärande funktion utöver sin egen vikt. Jag är lite tveksam mot din tänkta metod att borra inifrån och ut. Du riskerar fula skador på teglet. Jag skulle borra utifrån genom teglet och sedan trycka in ett flexrör som jag försöker fiska upp uppifrån genom luftspalten. Eventuellt måste du använda någon form av fjäder (som elektrikerna använder) först.
japp, kom på mig själv sen, självklart borrar jag utifrån och in.


Däremot är det väldig svårt att nå luftspalten från vinden. Därav jag vill sätta det enligt bild.
 
Oberoende av metod är det säkert inte helt enkelt att få tag i VP rör/flexslang. Där finns plats för kreativitet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.