Har nyss köpt en 70-tals villa där allt är original. Så mycket tapeter och uppljusning står på listan att fixa först. Självklart är alla lister och foder mörkt bruna. Är det värt att måla dessa eller köper man nytt? Samma sak med dörrar som är lite ljusare brunt, är det bara slänga på några lager med en ljusare färg?
 
  • Gilla
The real Bob
  • Laddar…
Ja, torka rent och måla bara. Köp en stor hink med snickerifärg, maskeringstejp och en vettig pensel.
 
Vi har också mycket furufärgat och mörkbrunt trä i vår kåk. När vi nyligen skulle tapetsera om sovrummet målade vi golvlister och runt fönster, dörr och garderobsdörrar vita. För att inte det vita ska bli gult efter ett tag behöver man först måla med en spärrgrund och sedan 2-3 strykningar lackfärg. Tidsödande, svintråkigt och resultatet blir blah, på sin höjd. Med facit i hand borde vi ha köpt vita golvlister och smackat dit istället. Pengamässigt har jag ingen aning, men tid är pengar också... ;)
 
På jobbet har dom nyligen målat mörka lister med Beckers Scotte snickerifärg. 2 lager och det har täckt bra
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
På jobbet har dom nyligen målat mörka lister med Beckers Scotte snickerifärg. 2 lager och det har täckt bra
Ja, det är möjligt att det täcker bra från första början, men vi gjorde misstaget hösten 2018 att bara måla det träfärgade runt garderoberna i ett annat rum med enbart vit snickerifärg och idag ser man tydligt att de har börjat gulna.
 
Då är det nog snarare dålig färg som är boven.
 
En bra grundfärg är viktigt, annars slår det igenom direkt.
 
Har provat både att laga/måla samt köpa helt nya i tidigare boenden. Jag skulle absolut byta listerna istället för att måla, intrycket blir mycket bättre även om en väl utförd målning inte alls behöver vara dålig. Ev småskador jack och liknande finns däremot kvar, listen blir enligt min erfarenhet mycket känsligare för stötar då det kan bli färgsläpp och lysa igenom osv. Ja visst kan man spackla skador osv och grunda och köpa riktigt bra färg men då går det fortare och bli bättre resultat om man köper nya istället ;)

Dörrarna beror lite på, vi hade furudörrar som jag valde att inte byta ut mot vanliga vita då det i det billigare sortimentet iaf är ganska tunna dörrar med dålig isolering mot ljud och annat jämfört med furudörrarna som redan var monterade. Där körde jag med grundfärg och kvistlack och bra lackfärg i 2 lager och dessa har hittills inga färgsläpp eller annat. Men även där hade såklart nya dörrar sett fräschare ut, men väldigt mycket dyrare om det ska vara dörrar av bra kvalitet.
 
Hej
Det var nog bland de dyraste råden jag hört. Naturligtvis går det att måla om lister med bra resultat. Att inga innersnickerier skulle gå att måla om utan bra resultat är fel. Visst man får inte alltid industrilackad yta. Men istället kan man foga hörnen, får spikarna gömda i färgen, slipper massor med jobb och ett stort resursslöseri. Jag har inte en färdigmålad list mitt hus. Har aldrig märkt problem med att målade lister skulle vara känsligare.

.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Försökte en gång för många år sedan. Antagligen fel typ av färg/grundfärg men strök på många lager och det slog alltid igenom.
 
Jag har målat om mörka trälister, med bra resultat. Slipa av lite grann då att färgen gäster om det är en vältigt hård och glatt yta, torka med målartvätt, grunda och måla, ev behövs slutfärgen vara två lager.
Betydligt enklare än att kapa och gera lister om det nu redan sitter lister på rätt plats.

Bra pensel och bra maskeringstejp är viktigt när man målar. Snåla inte när ni köper penslar. En bra pensel kan man ha i många år. Tvätta och ta hand om penslar.

En kompis som är målare visade mig ett knep för många år sedan. Han hade ett fäste som han satte pensel i och sedan fäste i borrmaskin / skruvdragare. Lämpligt rengöringsmedel i hink, sedan kör man i hinken en liten stund.
 
U Urban J A skrev:
Hej
Det var nog bland de dyraste råden jag hört. Naturligtvis går det att måla om lister med bra resultat. Att inga innersnickerier skulle gå att måla om utan bra resultat är fel. Visst man får inte alltid industrilackad yta. Men istället kan man foga hörnen, får spikarna gömda i färgen, slipper massor med jobb och ett stort resursslöseri. Jag har inte en färdigmålad list mitt hus. Har aldrig märkt problem med att målade lister skulle vara känsligare.

.
Vilka råd är dyra menar du? Vem har sagt att lister inte kan målas om med bra resultat? Vad som är jobbigast av att måla eller byta lister tror jag är högst individuellt och beror också på skicket på de lister som man redan har.
 
U Urban J A skrev:
Hej
Det var nog bland de dyraste råden jag hört. Naturligtvis går det att måla om lister med bra resultat. Att inga innersnickerier skulle gå att måla om utan bra resultat är fel. Visst man får inte alltid industrilackad yta. Men istället kan man foga hörnen, får spikarna gömda i färgen, slipper massor med jobb och ett stort resursslöseri. Jag har inte en färdigmålad list mitt hus. Har aldrig märkt problem med att målade lister skulle vara känsligare.

.
Är det billigare att måla 3-4 lager än att köpa nya? Både tids och pengamessigt?
 
M
Är det inte mer än listerna som är bruna, ex fönster och dörrkarmar också? De byter man ju inte så lätt.
Golvlister får man ju ändå byta om man skall lägga nytt golv och taklister är inte så dyra och man brukar ju ändå bara måla dem med takfärg så de inte skall synas så mycket.

Är det brun lackfärg eller lasyr?
Lasyr är inga problem slipa av, spackla skador och måla grundfärg och sedan två lager täckfärg. Och använd bra färg inte något skräp från rusta eller biltema.
 
Hej
ok nöjer man sig med att byta lister, har enklaste smalaste listerna och accepterar spikar synliga, inte målar om fönstersmygar dörrkarmar, salningar och allt annat runt om. Då kan man kanske diskutera ekonomin. Men byter man inte fönster och dörrkarmar också så har jag svårt att se hur det blir snyggt med färdigmålade lister i en gammal omgivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.