Hej,

Jag håller på att renovera väggarna i ett 1700-talshus och önskar få till spacklade väggar. Väggarna består idag av (inifrån och ut) timrat båle, div. äldre tapeter, masonit och ytterst målad glasfiberväv. Att spackla på masonit+väv är jag medveten om att det inte blir bra. Så frågan är vilket av nedan alternativ som är bäst;

1, Sätta reparationsgips ovanpå masoniten och sedan spackla.
  • Bör jag sätta väv över gipset i sådant fall för att undvika sprickor?
  • Behöver jag behandla väven med en fuktavvisande sealer?
2, Riva ner masoniten och fästa gipset direkt på den bakomliggande väggen
  • Kan bli svårt att få till en jämn yta att sätta gipset på. Kan man fästa tunna reglar på väggen för att fästa gipset på?
  • Hur undviker jag sprickbildning? Räcker det att sätta väv utanpå gipset, och sedan spackla?
2, Riva ner allt utom båle, regla upp nya innerväggar och sedan gips+spackek.
  • Bra om detta kan undvikas då det medför väldigt mycket merarbete.
Huset är snett och vingt och jag har inte ambitionen att ha helt raka väggar och 90grader i varje hörn efter renoveringen. Huvudsaken är att få till snygga ytskikt, snedheten är en del av husets charm.

Mycket tacksam för svar från er som har kunskap och erfarenheter av liknande situationer.

Stort tack på förhand! Kristian
 
Du kan absolut sätta renoveringsgips direkt på, och sen spackla och måla. Sätt glasfibertejp i skarvarna mellan dem och spackla över så slipper du sprickor. Det blir tillräckligt stumt ändå.

Du kan också sätta ny masonit och tapetsera över.

Om ojämnheterna inte är enorma kan du även sätta renoveringstapet istället för gips eller masonit.

Det finns säkert många anledningar att protestera mot att inte göra det mer tidstypiskt ;) men det lämnar vi därhän.

Att börja riva i väggskikten är helt onödigt. Liksom vattenavvisande väv och annat egendomligt.

Många Byggahusare kommer att uppresa sig mot just renoveringsgips, och förklara att du lika gärna kan använda vanlig gips; det menar jag beror på hur där ser ut, ibland passar renoveringsgips, ibland inte.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
surris
1
 
Renoveringsgipsen är suverän i gamla hus. Du slipper ekot man kan få i stora rum av tjockgips och dessutom följer den tunna gipsen väggarna fint, vilket blir mkt bättre i gamla sneda hus.
Enda anledningen att du skulle vilja riva vävtspeten är eg om du inte, av ngn anledning, vill ha ett helt tätt skikt bakom gipsen.
 
Stort tack ricebridge och gugge, mycket värdefullt!

Två följdfrågor:
  1. Om vi sätter reparationsgips - bör skivorna limmas på eller skruvas? Är det problem att limma om det underliggande materialet är masonit?
  2. Reparationsgips i taket - samma fråga som ovan, hur fäster man det bäst? Är renoveringstapet att föredra i tak?
Tack på förhand, Kristian
 
Limma går bra, i taket är det bara att skruva. Takgips brukar man köra. Om det inte är slätt underlag rekommenderas att man inte helspacklar då det är svårt att få jämnt och all ojämnhet syns.

I skarvarna mellan gipsskivorna förespråkas att limma pappremsa.

Vis stora ojämnheter i väggen kan du absolut bygga ut med en regel bara, men renoveringsgips är tunna och går lättare sönder än en tjockare gipsskiva. Tunna skivor böjer sig lättare med allt vad det innebär
 
  • Gilla
Kristian Hamilton
  • Laddar…
Jag har fått lära mig av en målare att man inte ska spackla skarvar med glasfiberremsa utan med pappremsa. Anledningen till det är att glasfiberremsan tillåter viss rörelse i sig och därför riskerar skarvarna att spricka tillslut. Medan pappremsan är stum och därför minskar risken för att det spricker. Rör huset sig väldigt mycket så gissar jag att det riskerar att spricka förr eller senare oavsett vilken remsa du använder, men jag skulle tro att sprickorna blir mindre med pappremsa

Vad gäller att skruva eller limma gips brukar jag skruva då jag tycker att det är enklare, men då har jag alltid satt dem direkt mot reglar eller trävägg så jag vet var skruvarna fäster. Misstänker att det är svårt att hitta var reglarna sitter bakom masoniten och jag tror inte att masoniten orkar hålla skruvade gipsskivor om de bara skruvas i den. Så av den anledningen hade jag limmat, men jag kan ha fel så någon annan byggahusare får gärna rätta mig i så fall :)

Jag har sett flera som lägger in nytt innertak som först sätter glesregel i taket för att ha något att skruva takskivorna i. Vid varje skruv som håller glesregeln kan man lägga små bitar trä/masonit om taket är väldigt ojämnt. Bör funka bra att göra på precis samma sätt med väggarna om du har plats att reglar ut 30-35 mm. Kanske att det tom kan räcka med läkt 26*48

Vad gäller att bygga in masonit så har jag någonstans i bakhuvudet att det ska orsaka lukter senare, men om det stämmer eller vad som krävs för att skapa lukt vet jag. Någon annan här som vet mer om detta? :thinking:
 
  • Gilla
Kristian Hamilton
  • Laddar…
Stort tack Johannes och Hjulia för kompletterande svar!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.