Har en stor kallvind med spånisolering som getingarna brukar trivas i. Hittade det absolut största bo jag sett för ett tag sedan. Vågar man ta bort det nu när det är vinter och kallt? Ett stort getingbo på en kallvind med synlig spånisolering och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort getingbo i hörnet av en vind med spånisolering och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Lakritsianen och 3 till
  • Laddar…
Plocka bort det bara, det är rätta årstiden för det nu.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Getingbona används ju bara en säsong och sedan så dör samhället när vintern kommer så det bör inte finnas några getingar där nu. Det borde vara riskfritt att städa undan det nu.

Det där ser f.ö. ut som ett bålgetingbo, trevligt. Bålgetingen är inte alls lika aggressiv som den vanliga getingen och äter dessutom gärna vanliga getingar så det är bara en fördel att ha dem i närheten. Har du "tur" så dyker det upp ett nytt samhälle till våren. ;)
 
  • Gilla
  • Wow
kjellinge och 7 till
  • Laddar…
Tack för svar! Misstänkte oxå att det rörde sig om ett bålgetingbo. Får sätta på mig heltäckande och försöka ta bort boet (y):crysmile:
 
  • Gilla
Georgemartin3
  • Laddar…
Heltäckande kan du sätta på dig om du fryser men boet lär vara tomt.
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Karbjo Karbjo skrev:
Tack för svar! Misstänkte oxå att det rörde sig om ett bålgetingbo. Får sätta på mig heltäckande och försöka ta bort boet (y):crysmile:
Inga getingar i boet nu (kanske några enstaka drottningar, men för kallt för dem att flyga och de har inge att skydda så ofarliga i vilket fall), så inget skydd behövs. Ger man sig på ett färskt bo på sommaren är det en annan historia, men de bygger som sagt nytt varje år.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Boet är tomt, bara att ta bort. Bålgetingbo och som redan sagts, de används bara en säsong. I somras plockade vi bort säckvis med gamla bon från vinden. Ingen hade tydligen gjort det på många år.

Fick förövrigt ett bra tips om nya bon. De riktigt små bona, i tennisbollsstorlek är byggda av endast drottningen. Om man tar bort ett sådant när drottningen är ute och flyger kommer hon bara tillbaka och bygger ett nytt. När boet är lite större är drottningen inne i boet och då blir det inte något nytt bo när man tar bort det och dödat drottningen.
 
  • Gilla
UlfPersson och 3 till
  • Laddar…
harry73
jac jac skrev:
Det där ser f.ö. ut som ett bålgetingbo, trevligt. Bålgetingen är inte alls lika aggressiv som den vanliga getingen
Killen från elbolaget och jag tyckte inte de va trevliga när vi kollade i elskåpet en natt och det kom en bålgeting som kamikazepilot flygande mot oss hela tiden.
Ett annat år hade vi varje kväll tiotals bålgetingar som festade på nattfjärilar som drogs till ljuset från våra fönster.
Det gjorde det till ett litet äventyr att lämna huset på kvällen. (Släcka ljuset, ev tända någon annanstans för att locka bort dom, därefter kunde man öppna dörren och lämna huset)
 
  • Gilla
Karbjo
  • Laddar…
Det där med att getingarna bara använder boet en gång får en ju att fundera över om de är dumma i huvudet på riktigt (och dessutom är miljöbovar). Flyga in på en vind där det finns en övergiven jättebostad men istället för att bygga vidare på den så börjar de om med ett nytt hus från scratch.
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 6 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det där med att getingarna bara använder boet en gång får en ju att fundera över om de är dumma i huvudet på riktigt (och dessutom är miljöbovar). Flyga in på en vind där det finns en övergiven jättebostad men istället för att bygga vidare på den så börjar de om med ett nytt hus från scratch.
Ungefär lika korkade som människor som flyttar in i en bostad och börjar med att riva ut det fem år gamla köket för att bygga ett nytt från scratch... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Magnus E K och 58 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ungefär lika korkade som människor som flyttar in i en bostad och börjar med att riva ut det fem år gamla köket för att bygga ett nytt från scratch... ;)
Trodde getingar var mer funktionella och standardiserade i sina byggmetoder och inte byggde så mycket efter mode och stil. Men vem vet. Det kanske är öppen planlösning och ljust och fräscht i getingbona nu för tiden ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Tog bort ett sånt jättebo på vinden förra vintern (när vi bytte all gammal spån mot eco-fiber och la plywoodgolv).
Som andra sagt, på vintern är getingbo tomma.
Stort getingbo på vinden med synlig träkonstruktion och spån, illustrerande en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
so112358 och 6 till
  • Laddar…
Ser nästan exakt ut som det jag har! :geek:
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Japp.
Bästa är att ta ett par rundor och kolla vinden och i uthus på våren i maj. Då har man chansen att plocka små drottningsamhällen.
Till skillnad från bin så övervintrar ju bara drottningen och börjar själv lägga och sköta 8-10 st arbetaryngel.
Lättare att ta bort än när det hunnit växa till sig.
 
  • Gilla
Karbjo och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Killen från elbolaget och jag tyckte inte de va trevliga när vi kollade i elskåpet en natt och det kom en bålgeting som kamikazepilot flygande mot oss hela tiden.
Ett annat år hade vi varje kväll tiotals bålgetingar som festade på nattfjärilar som drogs till ljuset från våra fönster.
Det gjorde det till ett litet äventyr att lämna huset på kvällen. (Släcka ljuset, ev tända någon annanstans för att locka bort dom, därefter kunde man öppna dörren och lämna huset)
För flera år sedan hade jag en luft/vatten - pump som stannade hela tiden när jag tillslut tänkte att det kanske var ngt filter eller något liknande som behövde rengöras i utdelen hittade jag ett bålgetingbo som fyllde hela pumpen. Men det var tomt trots att det var sommar. Antagligen hade drottningen hamnat i fläkten.

Ja bålgetingar dras till ljuset på kvällen. Vanliga getingar flyger ju inte på kvällarna men det gör bålgetingar. Nät för öppna dörrar och fönster är bra. Annars är de ganska lugna av sig, om man inte gör som min man gjorde i somras, sticker huvudet i deras bo, då blev de lite sura. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Carmonte och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.