Hej.

Är i tagen att renovera vårat badrum.

Vi vill ha en inbyggd takdusch och har kollat runt lite.
Vi har kikat på hansgrohe och Grohe.
Grohes har flera "kitlösningar" är billigare och är lite det jag söker.
hansgrohe har mer att man plockar ihop allt själv, separat.

När rörkrökaren var här och kollade så nämde jag att jag kollade på dessa och då sa han att det är hansgrohe man ska gå på för det är riktig kvalitet och tillverkas i tyskland.
Grohe ville han inte installera överhuvudtaget då det, enligt honom, är "kinaskit"

Stämmer detta?

Det är ju stor skillnad på priserna.
Grohe takdusch-kit: Cirka 11.000:-
hansgrohe takdusch ihop-plock (ungefär samma saker) Cirka 23.000:-

mvh
Tobias
 
Steeldragon
Det är väl upp till dig som kund att välja vilken nivå/prisbild på prylar du vill ha.
Han kan (bör) absolut ge dig rekommendationer, men i slutändan är det ju du som väljer vad du vill ha, såklart.
 
Be rörkrökaren att dra fram anslutningen och installera takduschen själv...
 
Grohe tillverkas också i Tyskland, det är så vitt jag förstår två helt olika företag som inte har några band med varandra än det snarlika namnet. Jag har uppfattat att det möjligen är tvärtom, Grohe har högre "status" än Hans Grohe, lite som NK och Åhlens.

Sedan är det väl så att nästan alla sådana här produkter tillverkas helt eller dlvis i Kina idag. Det väsentliga är inte var de produceras, utan vilket företag som står för konstruktion och design (och kvalitetskontroll). Företag i klassen Grohe och Hans Grohe får säkert ut minst lika bra kvalitet ur Kina som om det hade tillverkats i Tyskland.

Sedan är dte inte alla högkvalitets tyska VVS prylar som uppfyller våra svenska regler.
 
  • Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H hempularen skrev:
Jag har uppfattat att det möjligen är tvärtom, Grohe har högre "status" än Hans Grohe, lite som NK och Åhlens.
Hansgrohe vinner då och då designpriser medan Grohe satsar på massmarknaden, så jag skulle nog säga att Hansgrohe har högre status.

Båda företagen har tillverkning i Tyskland och i andra länder inkl. Kina eller Thailand.

Engelska Wikipedia har artiklar om dem.
 
Grohe är judet man oftast ser på Hotell etc runt om i Europa. Vägrar dom installera Mora, Gustavsberg och FM Mattson också? Förstår inte problemet
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Grohe är judet man oftast ser på Hotell etc runt om i Europa. Vägrar dom installera Mora, Gustavsberg och FM Mattson också? Förstår inte problemet
Båda har bra kvalitet, Grohe har åtminstone tre olika sortimentinriktningar. Lågpris/objekt, GDS och sedan ett lite mer påkostat design och funktions sortiment. Alla dessa tre flyter ibland ihop och vissa produkter kan finnas i alla tre sortimenten med olika namn och förpacknigar.

Hotellbadrum är väldigt ofta prefab inte sällan från Italien, Grohe har bra kvalitet och ett sortiment riktat mot just objekt. De har dessutom en del vattenbesparande funktioner som gör att hotell gärna väljer dem.

I min mening är båda bra val.

Just när det gäller duschar så är Hans Grohe fantastiskt duktiga på det, skönare duschar har jag aldrig stött på.

Även Hans Grohe har flera olika sortiment, de är dock inte lika uttalade som Grohe. Exvis har de sitt Axor sortiment med kända designer osv.
 
Är absolut inget fel på grohe kvalitetsmässigt. Är precis samma nivå som fm Mattsson, Mora osv.

Tycker det är konstigt att han ställer sig på tvären för det.. Hade kanske förstått om det var mer specifikt för att det var inbyggnadsgrejer men att trycka ner märket är ju bara trams.

Har f.ö. Själv en grohe takdusch och min rörkrökare sa att det var något av det lyxigaste/mest gedigna han monterat.

Kollade även nu då jag har både grohe och hansgrohe. Grohen är tillverkad i Portugal och hansgrohen i Kina...
 
Du kan ju inte tvinga han att göra det så...
 
Han är säkert bara grinig för att du köper grejer själv.........
 
Uppdatering.
Det slutade med att jag köpte Grohe ändå och rörisen tyckte ändå att det var riktigt fina och hedigna grejer.
Problemen som uppstått i och med att jag köpte själv:

* Tydligen är man tvungen att ha en säkerhetsbox när man installerar en inbyggd dusch, något som jag fick erfara den hårda vägen. Inte bara det, man var tvungen att ha två stycken. En för varje inbyggnadsdel (blandare och takdusch)
Dessa säkerhetsboxar kostade 5.000:- respektive 7.000:- så det blev en merkostnad på 12.000:-

Nu när sakerna är innsatta i väggen och kaklet är på plats så uppkom nästa problem.
I och med att man använder säkerhetsbox så hamnar blandaren längre in i väggen än om man kör utan och då passar inte originalskruvar och plattan som man monterar på kaklet eftersom dom inte når hela vägen in till blandaren.
Här måste man tydligen ha ett förlängningskit på 25 mm som kostar 2.500:- (4 skruvar och fyra små plastdetaljer)
Dessa finns dessutom inte i lager någonstans utan måste tas hem från tyskland.

Totalt är duschen nu uppe i 25.500:-
Hade jag lyssnat på rörisen så hade det kostat mig 23.000:- för Hansgrohe (där allt passar från början)

Nu står duschmonteringen still tills att det kommer ett förlängningskit från tyskland.

Man lär sig något nytt varje dag.
 
  • Gilla
jrosenthal och 2 till
  • Laddar…
De skäms inte när de prissätter sina tämligen enkla plåtlådor... och ännu värre med skruvarna.
 
Gick på samma mina. Köpte min inbyggnadsdusch för 10 000:- och de sa att man behövde läckagesäkringskopplingar för 790:-. Det var två kopplingar som på Bauhaus kostar typ 45:- styck och två gummimuffar. Sen får man beskedet att ska man följa säker vatten så måste man dock ha två inbyggnadsboxar som kostar 4 000:- styck, en plåtlåda med 6 hål, och en adapterplatta för 1 200:-, dessutom är läckagesäkringskopplingarna överflödiga. Det är även oklart hur man ska fästa handduschen som kommer ut direkt från väggen. Rent lurendrejeri. Grohe, värsta skitföretaget!
 
Det är lurigt med inbyggnadslösningar, speciellt eftersom varje marknad har olika krav. Det gäller att sätta sig in i allt detta innan om man tänker välja en inbyggnadslösning eftersom det är få tillverkare som har kompletta kit, men ett av dem som faktiskt har det är svenska Tapwell. De köper och anpassar lösningar för den svenska marknaden från Italien, och allt är godkänt av Säker Vatten osv. Men billigare blir det inte, jag tror vi betalt ~24000 för båda blandarna. Men då vet jag att det funkar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.