Hej! Jag undrar lite vad det skulle kosta att bygga ut en övervåning? Huset har idag en liten övervåning med en en liten hall och två sovrum. Tanken är att huset ska få övervåning över hela undervåningen så att säga, jag vet inte exakt hur många kvadrat undervåningen är på men ca 100 kvadratmeter. Jag förstår att det är svårt utan exakta mått men jag tänker lite mellan tummen och pekfingret. Huset har idag ett sadeltak.
Det jag funderar över är endast materialkostnad och då tänker jag själva taket, ute och innerväggar och golv. Fönster kan vi hoppa över för det är ju svårt att säga hur många det blir. Det kommer att tillkomma en förlängning av murstock.
Förstår som sagt att det är luddigt och svårt att säga men jag har själv ingen aning om vad det kan kosta och vill bara höra mig för lite.
 
Ge mer info. Typ av hus. Trä. Sten. Yttertak. Hur många rum mm mm. Bilder kan underlätta.
 
Det är ett trähus, ursprungligen från 1850 men med en tillbyggnad från 1974. Vi behöver ha åtminstone 2 sovrum till uppe och gärna en toalett. Det behöver inte vara så märkvärdigt sen tänker jag att ett litet öppet rum hade varit bra där man kan ha en soffa och tv.
 
  • Rödmålat trähus med två våningar och tillbyggnad, takfönster och öppet förrum, omgivet av en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Googlar man på pris takhöjning så går det på upp mot 20 papp/kvm
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
Du borde kunna göra ganska exakt som det här projektet:https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-taklyft.362450/
Men om du kan så skulle jag bygga med full takhöjd istället för med snedtak.

Priser på 15-20kkr /m2 låter realistiskt. Alltså ungefär samma kostnad som att bygga i markplan men du ökar ju inte byggytan om du bygger på höjden.
 
Tack för svar och länken! Det är alltid bra och roligt att se hur andra gör. Ja det hade inte varit dumt med full takhöjd....mansardtak är inte dumma.
Spontant tänker jag att 20 tusen låter mycket om man gör det själv, men jag frågade ju eftersom jag inte har så bra koll:rofl:
 
Hej, jätteintressant tråd! Vi funderar på att göra detsamma. Har också ett äldre hus i två våningar med en tillbyggnad i ett plan från 70-talet som vi vill bygga på en våning. Fördelen är att trappen till övervåningen redan finns. Jag är dock rädd för att dagens krav på takisolering kommer att sänka takhöjden avsevärt. Hur har det gått för er?
 
  • Gilla
anka01
  • Laddar…
Det har tyvärr inte hänt något alls. Vi har nog inte råd just nu att bygga ut en övervåning och sen är det lite annat som har gått före. Vi "behöver" nog ändå göra någon form av utbyggnad i framtiden för som det är nu så delar vi rum med två av våra fyra barn. Det är svårt att bygga ut i markplan också när huset redan är utbyggd både på 50-talet och 70-talet, kan lätt se konstigt ut. Fast det är väl redan ett lappabygge
Så ni funderar också på att bygga på? En sak att tänka på är ju också på om den gamla delen bär ett sånt bygge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.