Hej

Har en Husqvarna rider som är bakhjulsdriven skaffat mig snökjedjor snöblad. Min undran är om AWD maskinerna är bättre att ploga snö med än bakhjulsdrivna med (piggar)snökjedjor?

Villken har bäst grepp?

Hjälper det att skaffa motvikt att få bättre grepp?


Mvh daniel
 
Motvikt hjälper, AWD är såklart ytterligare lite bättre
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Motvikt hjälper, AWD är såklart ytterligare lite bättre
Tack får man inskaffa mig motvikt spinner på hala stenplattor uppförs backe o snöbladet är rätt tungt fram
 
AWD gör enorm skillnad, funkar fint att ploga även utan kedjor.

I min erfarenhet är största problemet med den bakhjulsdrivna att om ena hjulet tappar fästet spinner det och det andra står still pga differentialen. Jag antar att även AWD modellen har det problemet, men det ska ju ske på båda axlarna för att man skal bli stillastående.
 
Jag brukade lägga på runt 40 kg i traktorvikter utöver den extravikt som Husqvarna tillhandahåller och det funkade bra. Började med två dunkar med vatten uppe på motorn, men detta var svårt att få att stanna, och vikten hamnade jämnare. När jag monterade traktorvikterna gjorde jag det bakom bakaxeln, på draget, och då hade jag i stort sett aldrig problem med att komma fram, det var dock fortfarande problem med att den gled i sidled eftersom det inte var tillräckligt tryck och grepp i framhjulen. Det löste jag dock genom att köra fram och tillbaka i sidled istället.

Edit: Så ja, jag tror att AWD är verkligen att föredra om man vill göra såhär, men det funkar med den vanliga till man har kapital att skaffa en ny
 
M Millox skrev:
Jag brukade lägga på runt 40 kg i traktorvikter utöver den extravikt som Husqvarna tillhandahåller och det funkade bra. Började med två dunkar med vatten uppe på motorn, men detta var svårt att få att stanna, och vikten hamnade jämnare. När jag monterade traktorvikterna gjorde jag det bakom bakaxeln, på draget, och då hade jag i stort sett aldrig problem med att komma fram, det var dock fortfarande problem med att den gled i sidled eftersom det inte var tillräckligt tryck och grepp i framhjulen. Det löste jag dock genom att köra fram och tillbaka i sidled istället.

Edit: Så ja, jag tror att AWD är verkligen att föredra om man vill göra såhär, men det funkar med den vanliga till man har kapital att skaffa en ny
Tack beställt 16 kg motvikt o har gjort egna vikter 20 kg så ska testa

Fast awd borde oxå spinna lena däck?
 
Är det inte risk att man knäcker bakaxeln om man hänger på tiotals kilo extra på dragkroken?
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Förmodligen en hög risk. Det funkade dock för oss, också en husqvarna rider. Jag la på vikterna 10 kg i taget, men upplevde inga problem. Vi har flyttat nu så vi använde bara det under några år, typ 5-6 eller så
 
Tror mitt snöblad väger 55 kg o blir fram tung
 
Stigas klippare är iallafall lite känsliga i axeln så dom rekommenderar bara hjulvikter för att inte belastningen ska bli för stor.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
Tack för alla svar
 
C
D Daniellll80 skrev:
Fast awd borde oxå spinna lena däck?
Definitivt, kedjor är aldrig fel. Sen får man så klart inte ha för höga förväntningar på vad den skall klara av när det gäller snöplogning. Det är trots allt en gräsklippare.
 
Jag har Stiga Park 4wd med 16 hk Hondamotor och kedjor på bakhjulen på vintern när vi plogar snö. Helt suverän och inget stoppar den. I och med 4wd går den dit jag styr framhjulen men även det faktum det är midjestyrning hjälper till för hjulen står inte på tvären.
Jag jämför med MTD 12,5 hk B&S jag hade förut och den slirade och den tog inte styrning, ibland kunde det vara halva plogningsjobbet att hålla på att få maskinen gå dit jag ville. Stigan är i super. Även på gräsklippning
 
O Olaf3 skrev:
Jag har Stiga Park 4wd med 16 hk Hondamotor och kedjor på bakhjulen på vintern när vi plogar snö. Helt suverän och inget stoppar den. I och med 4wd går den dit jag styr framhjulen men även det faktum det är midjestyrning hjälper till för hjulen står inte på tvären.
Jag jämför med MTD 12,5 hk B&S jag hade förut och den slirade och den tog inte styrning, ibland kunde det vara halva plogningsjobbet att hålla på att få maskinen gå dit jag ville. Stigan är i super. Även på gräsklippning
Hej tar du inte stor risk att förstöra awd med att ha snökjedjor på ?
 
Nej ingen risk. Snökedjor är Stiga original flr modellen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.