B Blower skrev:
Använd en Flir kamera eller om du känner någon som har en CAT telefon mod S60 eller S61 så ser du exakt var det läcker
Blir det inte svårt eftersom det kalla sprider sig inne i väggen också innan det kommer ut.
Eller det kommer synas tydligt var det är kallast?
 
M Mortsken skrev:
Blir det inte svårt eftersom det kalla sprider sig inne i väggen också innan det kommer ut.
Eller det kommer synas tydligt var det är kallast?
Japp!
 
Sprutisolering kan krympa när det torkar om det ej är rätt utfört. Ej min personliga erfarenhet men titta på den den här killens garage:
 
Mats-S
F Fredrik R skrev:
Sprutisolering kan krympa när det torkar om det ej är rätt utfört. Ej min personliga erfarenhet men titta på den den här killens garage:
Avsnittet börjar på 14 minuter ;-)
 
Om du inte har lämpliga bitar så bygg lite hålrum med överblivet skräp i någorlunda liknande strlk som där du vill spruta in skum, och testa hur mkt som behöver sprutas in för att bli lagom. Dra gärna ngn vända med för lite och ngn med för mkt också för att hitta gränserna. Då får du en ännu bättre uppfattning om ungefär hur mkt som är lagom.
Testa också skillnaderna i mängd för lite större tomrum resp smala spalter/springor.
Så minskar risken att spränga gipset och/eller att lägga för lite så att det inte täpper igen ordentligt.

Sedan upprepar du mantrat 1000 ggr: Aldrig, aldrig, aldrig plast i gamla hus.
Vill du dunka huvudet i väggen får du göra det på egen risk. ;)
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Har haft en firma som sprutisolerat, men nu när det stormar ute så kan vi konstatera att det blåser in rätt så bra på sina ställen.

Innan isolering såg det ut så här:
BILD 1
[bild]

När luftspalt och golvspån var på plats såg det ut så här:
BILD 2
[bild]

Efter isolering såg det ut så här:
BILD 3
[bild]

När vi skulle börja måla och upptäckte att det blåser in så såg det ut så här:
BILD 4
[bild]

Nu ser det ut så här:
BILD 5
[bild]


Vi upptäckte problemet när vi skulle börja tejpa runt stolparna, och kände att det blåste in på alla ställen där stolpar och balkar går genom gipset.

Pratade då med firman som isolerat, och deras teori var att det inte blivit isolerat i mitten på BILD 1, där det finns ett takutsprång. När luftspalten och golvspånet var på plats, så kom de inte åt att isolera här. Alltså är det inte tätt där. Blåser alltså rätt ut från luftspalten som sen läcker ut lite var stans där det finns glipor på gipset.
Ok, väldigt troligt och absolut en sak som inte var tätt. Märktes tydligt när jag sågade upp golvet, tog bort all isolering. De har nu isolerat in där, och det känns faktiskt inte som att det blåser något om man sätter in handen under golvet där jag öppnat BILD 5. Innan blåste det bra här.

Men det blåser fortfarande där jag ringat in i rött.

Min fråga är då vad ni tror om en lösning att borra ett hål i gipset mitt mellan balkarna där i det inringade röda, och spruta in fogskum. Skulle detta kunna vara en lösning som är värd att testa?
Vilket fogskum bör jag använda? Är det stor skillnad och funktion på dem, eller fogskum som fogskum.
Eftersom man inte ser vad man prickar, vill man såklart ha något som expanderar mycket. Men inte så mycket att det spränger bort gipsskivorna!
Du löser det enkelt genom att spruta in fogskum. Köp en pistol med lösa patroner, Biltema har billigt och bra. Är det kallt så köp fogskummet för vinterbruk.

Det följer med förlängningsslangar med pistolen om det är större håligheter i utrymmet bakom.

Sen borde dom fått det tätt från första början men det är en annan sak.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om du inte har lämpliga bitar så bygg lite hålrum med överblivet skräp i någorlunda liknande strlk som där du vill spruta in skum, och testa hur mkt som behöver sprutas in för att bli lagom. Dra gärna ngn vända med för lite och ngn med för mkt också för att hitta gränserna. Då får du en ännu bättre uppfattning om ungefär hur mkt som är lagom.
Testa också skillnaderna i mängd för lite större tomrum resp smala spalter/springor.
Så minskar risken att spränga gipset och/eller att lägga för lite så att det inte täpper igen ordentligt.
Det hade helt klart varit ett bra alternativ. Men jag vet inte utrymmet bakom, så svårt att bygga upp mallar. Får bli att chansa helt enkelt.

Oldboy Oldboy skrev:
Sedan upprepar du mantrat 1000 ggr: Aldrig, aldrig, aldrig plast i gamla hus.
Vill du dunka huvudet i väggen får du göra det på egen risk. ;)
Just i detta fallet vet jag inte om det är plastens fel, utan utförandet som inte blev 100.
 
A Autodidak1 skrev:
Du löser det enkelt genom att spruta in fogskum. Köp en pistol med lösa patroner, Biltema har billigt och bra. Är det kallt så köp fogskummet för vinterbruk.

Det följer med förlängningsslangar med pistolen om det är större håligheter i utrymmet bakom.

Sen borde dom fått det tätt från första början men det är en annan sak.
Enkelt vet i katten, men jag får göra ett försök i alla fall. Testar biltemas pistol, med lite tur kanske man kan borra sig in underifrån istället med hålborr och ha lite mer utrymme att expandera ut ur hålet för att minimera sprängrisk.
 
F Fredrik R skrev:
Sprutisolering kan krympa när det torkar om det ej är rätt utfört. Ej min personliga erfarenhet men titta på den den här killens garage: [media]
Denna sprutisoleringen torkar så fort den svält färdig. Och det är väldigt nyligen gjort, så borde inte ha hunnit krympa för att det blivit gammalt. Så i detta fallet tror jag mer på att det är någon bit som blivit missad faktiskt.
 
Problemet med dylik isolering tror jag är den dåliga kunskapen om det i sverige då det knappt används. Är nog tyvärr alldeles för enkelt och skaffa sig lite utrustning och spruta lite men sen då? Hur vet man att det man gör är okej och täcker det överallt och blir det tätt? Vad gör man då kunden klagar? Antagligen ingenting och sen går man i konkurs när klagomålen hopar sig.
Jag tror det fungerar ganska bra om huset i sig är byggt och anpassat till det. Att det finns med i kalkylen från början. Att skumma nå partier i en äldre svensk kåk tror jag är bäddat för bekymmer oavsett hur lovande det verkar från utövaren.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Spontan reflektion - borde inte firman påpekat problemet med att få isoleringen på plats redan innan de börjat (eller i alla fall direkt de upptäckt att det inte gick att komma åt)?
Nu när det är som det är - borde inte firman komma med åtgärdsförslag?

Normalt anlitar man ett företag för att göra såna här saker för att man inte kan. Och då förlitar man sig på att de faktiskt vet vad de gör. Så verkar inte vara fallet här, utan TS är den drivande.

Säg till dem att komma med en åtgärdsplan, behöver du riva saker ska det framgå vad.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Spontan reflektion - borde inte firman påpekat problemet med att få isoleringen på plats redan innan de börjat (eller i alla fall direkt de upptäckt att det inte gick att komma åt)?
Nu när det är som det är - borde inte firman komma med åtgärdsförslag?

Normalt anlitar man ett företag för att göra såna här saker för att man inte kan. Och då förlitar man sig på att de faktiskt vet vad de gör. Så verkar inte vara fallet här, utan TS är den drivande.

Säg till dem att komma med en åtgärdsplan, behöver du riva saker ska det framgå vad.
Håller med helt.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
A
Det ser ut som att du inte gett firman helhetsansvaret för att få till en säker konstruktion för ditt hus utan du har gjort många steg själv och firman har sen fått fixa isoleringen när resten är klart.

Det är stor risker med att blanda in nya material/tätningsmetoder/isoleringar i gamla hus. Det tydligaste exemplet är tilläggsisolering av kallvinden där konstruktion var väl anpassad tills oljekrisen kom och tilläggsisolering och annan uppvärmning än olje/ved användes.


Så i ditt fall behöver du förstå hur isoleringen påverkar temperaturen och luftflödet till råsponten. Kan fukten krypa upp bakom polyuretanen (mot yttertaket) så kommer den kondensera mot det kalla yttertaket. Fukten kommer rinna ner och om utrymmet har fel förutsättningar så kan det mögla.

Min poäng är att se till att vara riktigt säker på att den varma inneluften verkligen inte kan ta sig dit!
 
  • Gilla
Bjorn R
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.