Hej!

Jag har köpt en FM Mattsson 9000E (en av Sveriges vanligaste köksblandare, se bild). Denna ska anslutass i rör från 1970-ish som jag för tillfället täckt med påskruvade lock (se bild, storlek 3/8 på de gamla, vilket motsvarar 10mm vad jag förstått). Vad ska jag ha för koppling mellan dessa moderna smala rör i blandarens underdel för att det ska passa med de gamla rören?

Tack på förhand
 
  • Hand håller en plastpåse med metallkopplingar och röda tätningar för att ansluta vattenrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller en FM Mattsson 9000E köksblandare, förpackning och lock synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
90rammar
  • Laddar…
Kan du slänga upp en bild på själva kopplingen som locken sitter på? Helst så man kan tyda ifall den är märkt med något fabrikat. Med lite tur så kan den räcka med 2 muttrar och 2 klämringar i av rätt märke! (y)
 
Så här ser de ut
 
  • VVS-installation med rör och anslutningar i ett hörn med vit vägg och skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
man kan om man vill sätta 2 st 12x10 kulventiler på rören om det är 12mm rör som kommer upp från golvet
 
Som jag skrev innan, går det att se ifall det är något speciellt fabrikat på kopplingarna? Står det något på muttrarna som sitter på prisolen? T.ex, "VATETTE"
 
Krilleman
Det syns ju lång väg att det är Vatette som sitter nu! ;)

Följdfrågorna blir ju självklart:
Räcker dom nya blandarslangarna ner till kopplingarna?
Och vilken dimension är det under locken som du skruvat på?
 
  • Gilla
Den ohändige 79 och 1 till
  • Laddar…
Har inte gelia och kuterlite snarlika muttrar nu för tiden? Får väl träna lite till.. :p
 
Hej det är 3/8or (r10)

nu har jag ett förslag, först en ”muff” för att omvandla 3/8 hane till hona, sen klämringskoppling där jag endast nyttjar ena sidans koppling blandarens anslutningar, skruvar av andra änden och kopplar den med min 3/8 hona. Kan det funka?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det syns ju lång väg att det är Vatette som sitter nu! ;)

Följdfrågorna blir ju självklart:
Räcker dom nya blandarslangarna ner till kopplingarna?
Och vilken dimension är det under locken som du skruvat på?

Ja de räcker, 3/8
 
Krilleman
Det jag menar är vilken dimension på rör som satt i kopplingen uppåt från början?

Är det 12mm hål i kopplingen eller 10mm hål invändigt när du lossar på locket som du satt dit?

Har du kvar gamla muttrarna till kopplingen (sitter antagligen fast på gamla blandarrören) så står det tryckt på kanten! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.