Hej,

Jag har köpt en NIBE varmvattenberedare som jag vill koppla till min pelletspanna ( by-pass koppling ) för att slippa elda pellets om somrarna. Jag hade under förra veckan kontakt med en VVS firma som lät seriös. Jag frågade efter en offert och installationen skulle landa på 3000-4000 kr + moms .

I förrgår hade hantverkaren varit hemma hos mig och börjat installera VVB kommit mer än halvvägs när han upptäckte att det saknades originalskruvar till VVB som han tydligen inte hade och behövde beställa , så efter 1.5 timmes jobb vände han tillbaka till sitt kontor för att ringa mig och säga att de skruvar som han hade i bilen visst passade min VVB . Han slutförde installationen idag och det tog max ytterligare en timme.

Nu trillar det en faktura i min postlåda av VVS:aren på 8000 kr efter rot . Hantverkaren påstår att han hade fått lägga 7.5 timmar inklusive körtid till min bostad. Jag undrar om detta är rimligt och vad kan man som konsument göra?
 
  • Gilla
AnnaJDJ
  • Laddar…
A
Ja har han lagt den tiden så är de väl bara o betala.
 
En offert får max. diffa på 15%. Skulle det bli dyrare, måste hantverkaren informera om det innan han är klar.
 
  • Gilla
bisha
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Ja har han lagt den tiden så är de väl bara o betala.
Nja, har man fått en offert på halva priset så vore det bra dumt.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Är han så korttänkt att han ringer och säger att han missade att han hade skruvarna trots allt, skulle i alla fall jag misstänka att han åkte av nån annan anledning. Leverantören hade han kunnat ringa hemifrån dig och redan få rett ut vilka skruvar han behövde. Nu ringde han dem nästa dag.

8000 efter rot? Spännande... Hur mycket är material, och vilket material?
Och som sagt... har du fått ett kostnadsförslag är det max 15% påslag om ni inte kommer överens om annat. Du ska ju inte betala för hans klantighet
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Jag har mailat honom och förklarat att att jag tänker bestrida fakturan. Han har som max jobbat 3 timmar i mitt hus och lagt 2 timmar på transport (fram och tillbaka till sina firma ) de två dagarna även om det inte var mitt fel att han körde två ggr. Om han hotar med inkasso , vad kan man som konsument göra?
 
Har du bestridit fakturan tar inte ett inkassoföretag i det, hantverkaren måste stämma dig i tingsrätten som beslutar vad som är rimligt att du betalar. Du ska dock betala det som är ostridigt ( som du skriver ovan) och bestrida resterande belopp.
 
  • Gilla
bisha och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
B bisha skrev:
I förrgår hade hantverkaren varit hemma hos mig och börjat installera VVB kommit mer än halvvägs när han upptäckte att det saknades originalskruvar till VVB som han tydligen inte hade och behövde beställa ,
NIBE skickar väl endå så inte med några "originalskruvar" med sina beredare... :thinking::thinking:

Vilken beredare köpte du?
 
VVS teknikern ringde mig och hävdade att det var visst 7.5 timmar de hade lagt på installation på beredaren och att han ville ha 8200 KR efter rot något som jag inte alls gick med på . Han påstod att det kostade extra just för att han körde två ggr och att det var snöstorm den dagen ( det har inte snöjat på länge här nere i Markaryd ) . Jag sa att jag max kan betala 5000 kr. Tillslut så skickade han en uppdaterat faktura på 5200. Hade jag orkat dividera med honom mer så hade han säkert minskat fakturan ännu mer. Det verkar vara helt godtyckliga priser i den branchen. Jag betalde de 5200 kr idag och skickade kvitton till honom. Dock kommer jag att skriva en omfattande och dåligt omdöme om de. Han gav sig till slut när jag sa att jag bara kan acceptera en påslag på 15% och inget mer. Hans lögner var helt uppenbara och gick inte att dölja. Det var en Nibe Compact E 300 VVB som han installerade , alltså inget märkvärdigt. Jag tror också att hela historien om saknade skruvar är rena hittepå. Tack för Er hjälp. Bra att man kan få tips här :)
 
Krilleman
NIBE Compact 300 E är ju dessutom golvstående!

Jag är jättenyfiken på "originalskruvarna" vad det kan tänkas vara...

Kan det vara att blandningsventilen saknade Conex muttrar+klämring? :thinking:
Men det var ju du som köpte VVB...

https://www.nibe.eu/assets/documents/25152/331673-4.pdf

Skiss av NIBE Compact 300 E med komponentplacering och markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ja. Han nämnde att det var 2 skruvar undertill som saknades men det tvivlar jag på
 
Tänk om jag hade fått högre lön varje gång det snöat
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.