En enkel gissning:
Huset/fastigheten fick rätt sent vattentoalett installerad, och för att ta hand om avloppet skaffade man en sluten septiktank. Denna, med volym på några kubikmeter, behövde tömmas rätt ofta.
Så när kommunen rullade ut sin VA överområdet, anslöt man det viktigaste, toalettavloppet, till det kommunala avloppsnätet.
För vit- och gråvattnet fanns det ingen anledning att göra detta, för det fungerade klockrent, till ingen kostnad, genom infiltration i stenkistan.
Att det sedan blev stopp i köks- eller tvättstugeavloppet kan kanske bero på att huset var obebott en tid i och med övergången till nya ägare, gammalt skräp i rören torkade fast och ledde till ett stopp.
Men bostaden var ansluten till kommunalt avlopp till väsentlig del!
Och det hade lika gärna kunnat bli stopp i avloppsrören på tomten om allt hade varit anslutet till kommunens nät.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Om det skrivs i objektbeskrivning och köpekontrakt att avloppet är kommunalt från 2014 eller när det nu var, skulle jag definitivt tolka det som att ALLT avlopp är kopplat till det kommunala.

Detta är en så sen tidpunkt att man kan förutsätta att allt avlopp är kopplat i enlighet med nutida reglar och naglar.

Gamla stenkistor och annat har inte varit godkända på decennier.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Om det skrivs i objektbeskrivning och köpekontrakt att avloppet är kommunalt från 2014 eller när det nu var, skulle jag definitivt tolka det som att ALLT avlopp är kopplat till det kommunala.

Detta är en så sen tidpunkt att man kan förutsätta att allt avlopp är kopplat i enlighet med nutida reglar och naglar.

Gamla stenkistor och annat har inte varit godkända på decennier.
Så enkelt är det väl inte att man kan dra alla ”gamla stenkistor” över en kam? Vissa fungerar väl utmärkt, med markbäddar och fungerande infiltration? I synnerhet om det bara är diskvatten.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BDT-avlopp är inte tillståndspliktigt. Detta gör att gamla BDT-avlopp kan finnas kvar väldigt länge.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och vad bidrog du själv med i detta besservisseruttalande?
Besserwisser stavas med w.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
BDT-avlopp är inte tillståndspliktigt. Detta gör att gamla BDT-avlopp kan finnas kvar väldigt länge.
Det är olika i kommunerna. Vi fick hot om vite om vi inte anpassade till "nya" regler vid stugan. I andra delar av kommunen har man inte hotat med vite, men det har inte att göra med att det skulle vara tillåtet med vissa "gamla lösningar utan mera om resursbrist på mark och miljö. Som fastighetsägare är du skyldig att följa lagar och förordningar oavsett om någon inspektion har vidtagits.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Besserwisser stavas med w.
Se där ja, där har vi en Messerschmitt till :)
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
lilytwig lilytwig skrev:
Det är olika i kommunerna. Vi fick hot om vite om vi inte anpassade till "nya" regler vid stugan. I andra delar av kommunen har man inte hotat med vite, men det har inte att göra med att det skulle vara tillåtet med vissa "gamla lösningar utan mera om resursbrist på mark och miljö. Som fastighetsägare är du skyldig att följa lagar och förordningar oavsett om någon inspektion har vidtagits.
Lagen är densamma i hela landet. BDT-avlopp är inte tillståndspliktigt och man måste följa miljöbalkens krav på rening av BDT-avlopp. Notera att det inte finns tydliga lagkrav på hur reningen av BDT-vatten ska gå till men det finns en rätt oklar praxis som sakta men säkert håller på att utvecklas genom domstolsbeslut vad som är acceptabelt i vissa sammanhang. Det går således inte alltid med lätthet att säga vilket befintligt BDT-avlopp som renar enligt miljöbalkens krav och vilket som inte gör det. Det beror helt på omständigheterna kring avloppet och dess användning. Tydligen hade ni ett sådant BDT-avlopp som kommunens miljöinspektör bedömde inte renade tillfredsställande givet dess användning och lokalmiljö.

Hur det står till i TS fall vet vi inte.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Se där ja, där har vi en Messerschmitt till :)
Wir sind viele.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lagen är densamma i hela landet. BDT-avlopp är inte tillståndspliktigt och man måste följa miljöbalkens krav på rening av BDT-avlopp. Notera att det inte finns tydliga lagkrav på hur reningen av BDT-vatten ska gå till men det finns en rätt oklar praxis som sakta men säkert håller på att utvecklas genom domstolsbeslut vad som är acceptabelt i vissa sammanhang. Det går således inte alltid med lätthet att säga vilket befintligt BDT-avlopp som renar enligt miljöbalkens krav och vilket som inte gör det. Det beror helt på omständigheterna kring avloppet och dess användning. Tydligen hade ni ett sådant BDT-avlopp som kommunens miljöinspektör bedömde inte renade tillfredsställande givet dess användning och lokalmiljö.

Hur det står till i TS fall vet vi inte.
Det stämmer säkert
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och vad bidrog du själv med i detta besservisseruttalande?
Besserwisser kallar jag dom som tror dom vet. Jag vet ingenting i sakfrågan och därför är mitt bidrag rörande den = 0.
Se det snarare en ordningsfråga men vi kan självklart ha olika åsikter om spekulation/vilda gissningar tillför tråden nåt eller inte.
Jag tänker så här: Trådarna blir alltför långa/ohanterliga/svårlästa pga irrelevanta inlägg. Det bidrar till att en del inte orkar läsa allt innan de skriver. Det i sin tur ökar sannoliheten att just det inlägget också blir irrelevant pga att hela tråden inte är läst och då är vi inne i en ond cirkel.
Kvalite istället för kvantitet är min åsikt.
Jag läser/lär mycket och känner att i nästan alla intressanta trådar finns det mycket kunnigare skribenter än mig, därför sällar jag mig hellre till BHs "tysta" majoritet.
 
Redigerat:
harry73
Ofta behövs det kvantitet i lagom mängd för att få kvalitet. Det är aktiva trådar som lockar flest läsare.
Ordningsfrågor skapar också kvantitet, så det är helt ok för min del, men vill du minska antal inlägg, är det bättre att ta upp det med moderatorn
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ofta behövs det kvantitet i lagom mängd för att få kvalitet. Det är aktiva trådar som lockar flest läsare.
Ordningsfrågor skapar också kvantitet, så det är helt ok för min del, men vill du minska antal inlägg, är det bättre att ta upp det med moderatorn
Hehe, nej så jätteviktigt är det inte. Bara en önskan om ett ännu bättre forum. Har ju för övrigt blivit lättare när TS inägg är gröna, då ser man om han är aktiv och kan i större utsträckning scrolla om det blir för mycket trams. Moderatorerna är också aktiva och duktiga.
 
D Daniel 109 skrev:
Att du inte meddelat säljaren direkt medför att du inte har rätt att kräva ersättning.
Reklamationstiden enligt rättsfall som finns ligger på 4,5 månader, så ”direkt” är lite vidare än just direkt. Skälig tid står det.

Sen tror jag kostnaden för just detta felet är för låg för att vara relevant.

Hade jag varit TS hade jag berättat för säljaren, och hoppas på välvilja.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Dolt fel har inget med om säljaren känner till eller borde känna till felet. Jag är dessutom inte så säker på att säljaren kände till felet.
Känner någon till felet är det inte dolt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.