Hej!

Vi håller på och lägger in nytt golv med vattenburen golvvärme i källaren. Kommer vara en betongplatta på ca 10cm med 20mm golvvärmerör. https://www.byggahus.se/forum/threads/ytterligare-ett-kaellarprojekt-villa-fran-34.363717/

Tänker passa på att förlägga elen i plattan för att slippa åtminstone en del utanpåliggande el. Min 'huselektriker' har gett sin input så det är klart för mig hur jag ska fördela rören och han rekommenderade flexrör.

Det han inte kunde svara på på rak arm var rören för elen ska placeras i konstruktionen. Dvs ska de ligga under isoleringen, mitt i isoleringen, mellan isolering o betong (där väl golvvärmen ska ligga?) eller ovanpå armeringen?

Har det någon faktisk/funktionell betydelse var man lägger rören för elen eller är det mer bekvämlighet/enkelheten att förlägga dem som får avgöra?

//Anders
 
Tänk på att vissa kan vara allergiska!

Så, då var det sagt.

Jag tänker lägga mina elrör (vp-rör då) undergolvvärmen tror jag, dvs fräsa ner dem i översta cellplastlagret. Men jag har inte bestämt mig 100 än...
 
  • Haha
nisse123
  • Laddar…
När jag gjorde plattan till vårat hus la jag ner 20 mm flexslang i översta lagret cellplast. Hade lånat ett specialvertyg av rörmokaren för att med värme skära in spår för vattenslang, som jag även använde för elslangen. Gick superfort och skräpade minimalt.
 
Ovanpå armeringen är dumt då slangen kommer flyta upp, rör är styva och går naja fast i armeringen.
Bättre att lägga under armeringen.

Protte
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ovanpå armeringen är dumt då slangen kommer flyta upp, rör är styva och går naja fast i armeringen.
Bättre att lägga under armeringen.

Protte
Inga problem om de kommer för nära golvvärmen? Tänker på värmeutvecklingen...
 
tommib
Tja, hur varma tänkte du göra golven med golvvärmen? En utanpåliggande kabel inomhus har väl en omgivningstemperatur på ca 20-22 grader. De flesta trägolv, om du ska lägga ett sådant på, vill inte ha mer än 27 grader. Visserligen är det lite skillnad med konvektion osv men så länge du inte buntar fast flexslangen i golvvärmerören och kör maxlast konstant på den så är det nog inte något problem. Men för all del, lägg den under armeringen som Protte säger så är den på den lite kallare sidan av plattan.
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Inga problem om de kommer för nära golvvärmen? Tänker på värmeutvecklingen...

Finessen med ingjuten golvvärme är att betongen sprider värmen så i stort sett kvittar det om elen ligger kloss mot eller längre ifrån.
Sedan borde det bli så att elrör och golvvärmen kommer att korsa varandra (ligga mot).
Protte
 
  • Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.