Hej,

Vi har precis installerat fiber hemma (netatonce). Vi kunde välja om vi ville köpa en router ifrån leverantören eller bara en mediasplitter och koppla in en egen router i den. Eftersom vi redan hade en router till vårt 4G internet så tänkte vi att vi nöjer oss med mediasplittern och använder våran befintliga. Men den fungerade inte alls. Tänkte att det säkert är för att det är en 4G router, så vi åkte ner till elgiganten och köpte den billigaste wifi-routern dom hade för att testa (den var på utförsäljning, 200kr). Hem och kopplade in den och allt funkade. En stund. Sen efter ett tag så tappar routern kontakten med internet. Internet var borta länge och sedan kom det tillbaka igen. Och så har det hållit på, kommit och gått. Till saken hör att när internet försvinner så kan man logga in på routern 192.168... Då ser man en schematisk skiss med en dator längst till vänster, en router i mitten och internet till höger. Internetsymbolen är grå och dom andra färgglada. På denna sidan finns det en knapp "connect". Trycker man på den så kommer internet tillbaka direkt.

Någon som har en ide om vad felet skulle kunna vara? Har vi köpt en för billig router? Kommer felet försvinna om vi köper en bättre? Eller är det någon inställning jag kan göra i den routern jag har? Ska vi bara erkänna att man inte ska fippla med saker själv och köpa netatonce router?
 
Börja med att uppdatera mjukvaran i routern om du inte redan har gjort det.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Koppla dator direkt till mediaomvandlaren med kabel, starta kommandotolken (cmd) och skriv ping google.com -t gör så ett bra tag, kanske några timmar. Tryck ctrl+c för att avbryta, och då får man upp om man tappat några paket. Om man då tappar stor andel paket är det något fel på leveransen till dig, och man kan utesluta router, och ta kontakt med leverantör.

Edit, ja gör som föregående talare sa först, sen kan du prova detta
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
@LabanW: Tack för tipset! Ska se om jag kan få till det. Antagligen logga in i routern och se om det finns någon uppdateringsknapp där?

@ViktorHg: Tack, men har ingen dator med nätverksport längre... Får se om jag kan låna en någonstans.
 
Vad är det för router och modell?
Fick ni ange ett användarnamn och lösenord i routern första gången ni installerade den som ni fått av internetleverantören?
 
Jag hade börjat med att logga in på routern.
Finns det någon statusinformation?
Sen hade jag kollat om det finnas en systemlog. Där hade jag letat efter felmeddelanden typ
WAN port down , WAN port restarting, ISP DHCP not working.

Säger routern att något är fel hos ISP (Internet Service Provider) kan det vara läge att ringa internetleverantörens support.

Dock brukar de ofta fråga om man anslutit en dator direkt till WAN/internet-porten på mediaomvandlaren och om det fungerar då.

Nu har TS ingen Ethernetport på datorn, så rekommenderar jag att köpa till en, tex D-Link, Linksys USB3 adapter eller om man har USB-C 3.1 så Netonnet en som inte kostar skjortan. Känns det onödigt så kanske en USB hub med ethernet port är mer användbar. Det kan vara bra att ha för felsökning, uppgradering eller konfigurering som ibland måste göras med kabel,ansluten.
 
R RickardAnso skrev:
Eftersom vi redan hade en router till vårt 4G internet så tänkte vi att vi nöjer oss med mediasplittern och använder våran befintliga. Men den fungerade inte alls.
Hur koppades den in? Om du talar om vad det är för 4G-router kan du få tipps på om det borde funka eller ej. Hade den en WAN-port?
Det kan tänkas den behöver konfigureras om för att WAN porten skall används.
 
Lägg upp en bild eller skärmdump.
 
@Andy78: Hej, routern är av typen D-Link Dir-809. Behövde inte ange något lösenord någon gång. Men kom ju till leverantörens hemsida först där vi var tvungna att starta upp abonnemanget.

@blackarrow: Tack, ska logga in i routern och kolla detta när jag kommer i mitten av nästa vecka. Är ute och reser i jobbet så tänkte jag skulle starta den här tråden tidigt så jag har en liten arsenal av saker att prova när jag kommer hem :) Samt hinna få hem saker som beställs. En ethernet - USB adapter får det bli!
Gällande 4G routrarna så har vi två stycken och testade bägge med samma resultat. Den ena är en D-link DWR-921 som har en WAN port så den hade jag mest hopp om. Den andra är en TP-link Archer MR200, den har en port som heter LAN4/WAN och det står i beskrivningen att den bara tar fast internet som back-up ifall den tappar 4G mottagningen.
 
Hej igen, nu har jag kommit hem och tagit lite skärmdumpar på hur det ser ut i routern.

Gällande firmware så säger den att min 1.09 från april 2016 är den senaste versionen. Är det för gammal? Har d-link slutat stödja denna modellen?

Skärmdump av D-Links router administrationsgränssnitt, firmware-sektionen som visar version 1.09 från april 2016.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag tappar internet så ser easy setup sidan ut såhär:

Skärmdump av D-Link router gränssnitt som visar nätverkskarta med anslutningsstatus och IP-adresser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har maskat IP numret då det varierar. Dom första 6 siffrorna är alltid samma men dom sista 5 (eller kanske bara 2) varierar. Jag har fått ett IP nummer ifrån netatonce. Det är inte samma som står på denna sida. Första 6 är samma men inte sista 5.

När det ser ut som ovan så har jag två alternativ. Antingen vänta någon timme / ett par timmar så kommer det igång igen av sig självt. Eller så kan jag trycka på connect längst ner på sidan:

Router-setupskärm med alternativ för dynamisk IP, SSID för 2.4GHz och 5GHz band maskerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och då blir internet grönt igen:

Skärmdump av D-Link routers gränssnitt med anslutningsstatus, LAN IP, och maskerad WAN IP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vanliga setup sidan ser ut såhär:

Skärmdump av en routers internetinställningar med WAN-sektionen synlig och dynamisk IP vald.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har testat att byta ifrån Dynamsikt IP till Statiskt och ange det jag fått ifrån netatonce. Men det funkar inte eftersom jag då måste ange subnet mask och gateway och några sådanna siffror har jag inte fått.

När jag går in på status-sidan i routern kan jag dock se att jag har en subnet mask och en gateway. Skulle jag kanske kunna nvända dom siffrorna med statiskt ip?

Skärmdump av router status med firmwareinfo, IP-adresser och anslutningsdetaljer, personuppgifter maskade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tre omdömen om D-Link DIR-809. Det finns också dom som tycker det fungerar bra.


Köp inte denna produkt. Blev utkastad med jämna mellanrum och den klarade knappt av att streama Netflix när routern var belägen 30cm ifrån chromecasten.


Presterar efter prislappen. Dåligt. Fungerar ok i början men börjar sedan sluta att fungera extremt ofta med täta mellanrum. Man behöver starta om routern för att det ska fungera sedan dör den igen.


Dålig räckvidd och tappar uppkopplingen titt som tätt. Har datorn varit inaktiv ett längre tag måste jag manuellt återkoppla till WiFi:n. Samma sak gäller med telefonen och surfplattan.
 
Så då var det alltså som jag misstänkte att jag var dumsnål när jag stog där i butiken och fick se en extraprislapp :)

Då är frågan vad jag skall köpa istället? Om jag ska ta det säkra före det osäkra och betala 2500 (tror jag det var) för leverantörens egen router. Eller om det kommer lösa sig med en annan router från vanliga butiken? Känns onödigt att köpa leverantörens eftersom den har inbyggd mediaplitter. Och en mediasplitter har jag ju redan så då är ju dom pengarna i sjön. Plus att leverantörens router inte heller fått så bra betyg när man söker efter den på nätet.
 
Du borde ha något under advanced som heter "keep connection alive" eller liknande.

Kan också ligga under advanced network settings eller annat ställe.
 
Har du ställt in att klockan routern ska synkroniseras med dlink server om inte prova detta, det kan hålla anslutningen igång.
 
Jag har den routern och jag har inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.