Staffans2000
L Lveronica skrev:
Hade önskat att jag hade haft mer kunskap och detta
Desto större anledning till att prata med grannarna!
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
70-talshus ska man akta sig för.
70-talshus med impregnerade syllar ska man akta sig för.
70-talshus med impregnerade syllar och gillestuga i källaren i uppreglat trä ska man akta sig för.
 
  • Gilla
Linnea86 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Men tycker man redan nu, utan att ha tagit höjd för framtida problem, att huset är för dyrt, blir det svårt att komma överens om ett rimligt pris med säljaren
 
useless useless skrev:
70-talshus ska man akta sig för.
70-talshus med impregnerade syllar ska man akta sig för.
70-talshus med impregnerade syllar och gillestuga i källaren i uppreglat trä ska man akta sig för.

Ja, man ska även akta sig för:
* hus byggda på 90 och 00-talet med enstegstätad fasad.
* alla hus med krypgrunder
* gamla trähus, de kan få äkta hussvamp och behöva jämnas med marken
* hus med med våtrum
* hus med plintgrund
* hus med kallvind
* hus med platta på mark med överliggande isolering, oisolerad betongplatta eller platta med bristfällig dränering
* hus med platta eller låglutande tak
* hus med Trä direkt mot betong eller puts, tex uppreglade golv vanliga på 60-talet
* hus med byggmaterial utan väldokumenterade egenskaper

Och dessutom alla helt nybyggda hus eftersom eventuella fel ännu inte hunnit visa sig

Min poäng är att i princip alla hus har sina brister ;).
 
  • Gilla
  • Haha
Ballvar och 19 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men tycker man redan nu, utan att ha tagit höjd för framtida problem, att huset är för dyrt, blir det svårt att komma överens om ett rimligt pris med säljaren

Född igår är jag inte jag vet pga läget och dom brister som visat sig och det är inte bara detta utan taket ska bytas oxå. Huset ÄR inte ens värt 1 500 000 kan aldrig tro att ägare får detta för detta hus. Och att komma överens om ett pris blir svårt då det är en väldigt gammal person som inte längre kan bo hemma
 
harry73
Såklart är du inte född igår. Bara att du funderade över frågan och valde att ställa en fråga här visar att du inte är lättlurad.
Vad jag menade är att säljaren inte är där än att han accepterar att huset är värd så mycket mindre. Därför är det bra om du letar efter ett annat hus.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Såklart är du inte född igår. Bara att du funderade över frågan och valde att ställa en fråga här visar att du inte är lättlurad.


Vad jag menade är att säljaren inte är där än att han accepterar att huset är värd så mycket mindre. Därför är det bra om du letar efter ett annat hus.

Blir nog att vänta tills det kommer ut något annat i området med mindre renoveringsbehov :D
 
  • Gilla
Fannys och 1 till
  • Laddar…
Fadai
L Lveronica skrev:
Tack för alla svar :) uppskattar alla. Jag får nog stå över detta hus . Känns alldles för omfattande..får snällt vänta tills det kommer ut ett annat hus där i området som inte har dessa problem :love:
Klokt beslut. För de pengarna kan du säkert hitta ett bättre objekt. Man får ha gott om tid och tålamod när man letar hus. Lycka till!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, man ska även akta sig för:
* hus byggda på 90 och 00-talet med enstegstätad fasad.
* alla hus med krypgrunder
* gamla trähus, de kan få äkta hussvamp och behöva jämnas med marken
* hus med med våtrum
* hus med plintgrund
* hus med kallvind
* hus med platta på mark med överliggande isolering, oisolerad betongplatta eller platta med bristfällig dränering
* hus med platta eller låglutande tak
* hus med Trä direkt mot betong eller puts, tex uppreglade golv vanliga på 60-talet
* hus med byggmaterial utan väldokumenterade egenskaper

Och dessutom alla helt nybyggda hus eftersom eventuella fel ännu inte hunnit visa sig

Min poäng är att i princip alla hus har sina brister ;).
Jo, så är det, men de flesta av de risker du listar, är relativt kända och lätta att bedöma åtgärder för, som våtrum.

Fuktproblem i 70 talshus går oftast att åtgärda med syllbyte, och/eller Nivellgolv eller liknande. Men det är dyra åtgärder som ibland inte fungerar.

En modern joker är ju de enstegstätade fasaderna. Det ser ut att kunna var en modern variant av 70 talets betongplattor på mark, ur problemsynpunkt. De är förädiska, eftersom en enstegstätad fasad kan fungera i många år, tills det kommer in vatten någonstans. Betongplattorna från 70 talet fungerar i många fall utan problem i många år, för att plötsligt bli problem med fukt och mögel.
 
L Lveronica skrev:
Blir nog att vänta tills det kommer ut något annat i området med mindre renoveringsbehov :D
Det är nog klokt. Tänk bara på att om det är "ett likadant radhus" så är det med största sannolikhet byggt med samma riskkonstruktion. Det kan ju då vara något som har åtgärdats – men du bör göra noggranna undersökningar för att kontrollera befintliga eller potentiella problem (även om säljaren säger sig ha åtgärdat).
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
L Lveronica skrev:
Ja jag vill ju vara positiv då det ligger på "rätt ställe". Hade önskat att jag hade haft mer kunskap och detta osv var duktigare på att göra kalkyler jag kan ju göra en bra affär om läget inte är jätte illa men det kan ju nästan va åt andra hållet oxå:crysmile::thinking:
Kunskapsluckorna åtgärdar du väldigt enkelt. Läs, läs, läs och läs lite till, och för en dialog med någon som kan i alla fall lite om hus.
Visst är det nice att göra en bra affär, men långt viktigare är att göra rätt affär, när det kommer till hus. Med andra ord; det behöver inte vara fel att köpa ett problemhus, men då behöver man vara medveten om det, beredd att åtgärda problemen och ha pengar till att göra det.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
L Lveronica skrev:
Har hittat oss ett radhus byggt på 77. Har förstått att detta problem är vanligt från den tiden. Huset ser inte ut att ha genomgått några större renoveringar sen början.

Hur som..så här står det i besiktningprotokollet.

Betongplatta på mark med uppreglat och isolerat golv. Golvkonstruktion innehåller även träskyddsbehandlat virke.

Det står att dom hittat fukt i ett sovrum och badrum

"En fördjupad undersökning rekommenderas för att konstatera orsak till och omfattning av uppmätta fuktvärden i konstruktionen. Det är viktigt att tänka på att denna rekommendation om fördjupad undersökningen gäller hela entréplanet. Fuktkvoten 22 % uppmätt i innerväggsyll. Innerväggsyll är träskyddbehandlad. "

Så vad tror ni ens om detta? Inga bud har kommit in här legat ute på hemnet sen i januari. Utgångspriset är ca 1 500 000. Vilket jag tycker låter på tok för mycket med tanke på vad som kommer behöva göras.
Ligger ca 2 mil utanför Östersund.

Vad tror ni alla? VAD KOMMER behöva göras och vad skulle dom kostnaderna isåfall. Kan man skambuda?
Finns inget skambud. För övrigt kan du ju säga att ni vill ta dit en fackman som kommer med en offert och att ni vill dra av på köpesumman motsvarande vad det sår i offerten.

Ni kan ju inte stå för säljarnas motvillighet att sköta om sitt radhus.

mvh
 
L Lveronica skrev:
Har oxå funderat på det här med att höra med grannarna men bor inte direkt i närheten så känns lite konstigt att åka och fråga dom bara.

Har du nån uppfattning om vad som kommer att behöva göras?
du kan alltid googla (ratsit, hitta.se) efter telefonnummer på resp adresser, sen ringa och fråga att du är spekulant men vill gärna höra etc etc...
 
Jag vet inte vad de husen brukar kosta men det kan ju också vara så att man redan räknat in kostnaden för åtgärderna i priset, dvs dragit av vad det kommer att kosta. Så gjorde vi när ett av våra tidigare hus skulle säljas och besiktningen visade ett fuktproblem. Vi tog in offerter på vad det skulle kosta att åtgärda och redovisade det öppet. Och satte huspriset därefter. Visst kom det in några skambud men eftersom priset redan satts med hänsyn tagen till renoveringsbehovet så satt vi lugnt i båten och fick huset sålt till begärt pris.
 
S
L Lveronica skrev:
Riktigt så kritiskt vill jag inte var till det här. Att det här tagit han 10 år är ju beklagligt. Vi skulle inte göra någon ny golvkonstruktion själva utan ta in hjälp.
att ta in hjälp för att få en ny golvkonstruktion betyder absolut inte att du blir av med problemet att tryckta syllar kan börja lukta, har du sedan luktasmitta kan du kalla in 10 olika experter, få 10 olika lösningar och ingen kanske avhjälper problemet

eller så har du tur och slipper såna problem, det är en chansning du tar om du köper hus med både fuktproblem och tryckt virke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.