hej jag har installerat ett dsc neo larm med endast trådbundna prylar och nu är det dax för programering. Larmet består av ett antal magnetkontakter, brandvarnare, sirener, rörelsedetectorer och två manöverpaneler varav 1st med touch färg skärm.

Jag har lyckats ställa in språk till svenska och datum i färg skärmen och genom den fått igång den andra manöverpanelen som är en vanlig knapp panel så jag kan starta larmet ifrån två platser.
Jag har läst instruktioner om hur programering går till men det är väldigt dåligt förklarat så kan något hjälpa till?
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
Fråga på, vad vill du ha hjälp med. Programmera sektioner?

*8 5555

001

sen lägger du in sektion för sektion vad dom ska göra t.ex. 001 (sektion 1) -> 03 (direktlarmad)
 
Linuz Linuz skrev:
Fråga på, vad vill du ha hjälp med. Programmera sektioner?

*8 5555

001

sen lägger du in sektion för sektion vad dom ska göra t.ex. 001 (sektion 1) -> 03 (direktlarmad)
Jag kommer in där man skriver in 3 siffror så har skrivit 001 enligt instruktion och sen vill jag lägga till alla enheter. Jag tror jag lyckades lägga in några för jag fick liv i den andra knappsattsen då jag har en färgskärm som jag programerar ifrån. Några rörelsesensorer fick jag också igång för vissa lyser rött när man rör sig men inte alla så antar att inte alla är installerade. Inga av magnet kontakterna heller verkar vara installerade så jag behöver helt enkelt börja med att lägga till alla enheter även tre st brandvarnare o sirener
 
Linuz Linuz skrev:
Fråga på, vad vill du ha hjälp med. Programmera sektioner?

*8 5555

001

sen lägger du in sektion för sektion vad dom ska göra t.ex. 001 (sektion 1) -> 03 (direktlarmad)
Jag har två st kretskort för att alla enheter ska få plats och jag har skrivit upp vilka alla z numrerade utgångar allt går till så allt ska bara läggas till i larmet
 
Linuz Linuz skrev:
Fråga på, vad vill du ha hjälp med. Programmera sektioner?

*8 5555

001

sen lägger du in sektion för sektion vad dom ska göra t.ex. 001 (sektion 1) -> 03 (direktlarmad)
Jag har också simkort så det ska programeras till mobil telefonen men det får du gärna förklara efter allt är inprogramerat :)
 
T Toddep skrev:
Jag kommer in där man skriver in 3 siffror så har skrivit 001 enligt instruktion och sen vill jag lägga till alla enheter. Jag tror jag lyckades lägga in några för jag fick liv i den andra knappsattsen då jag har en färgskärm som jag programerar ifrån. Några rörelsesensorer fick jag också igång för vissa lyser rött när man rör sig men inte alla så antar att inte alla är installerade. Inga av magnet kontakterna heller verkar vara installerade så jag behöver helt enkelt börja med att lägga till alla enheter även tre st brandvarnare o sirener
Att IR-detektorerna lyser rött betyder bara att den har spänning och ”gångtest” är aktivt, oftast en bygel i detektorn som man får ta bort.

Jag vet inte hur touchmanöverpanelen fungerar för den har jag inte hållit på med.
Men från den vanliga så tryck *8->5555->001 då kommer sektion 1 (001) fram tryck * då får du välja om den ska vara fördröjd,direktlarmad etc. Tryck * igen för att bekräfta valet. Efter kommer sektion 2(002) fram automatiskt upprepa proceduren. Går även att bläddra fritt mellan sektionerna med pilarna.
 
Linuz Linuz skrev:
Att IR-detektorerna lyser rött betyder bara att den har spänning och ”gångtest” är aktivt, oftast en bygel i detektorn som man får ta bort.

Jag vet inte hur touchmanöverpanelen fungerar för den har jag inte hållit på med.
Men från den vanliga så tryck *8->5555->001 då kommer sektion 1 (001) fram tryck * då får du välja om den ska vara fördröjd,direktlarmad etc. Tryck * igen för att bekräfta valet. Efter kommer sektion 2(002) fram automatiskt upprepa proceduren. Går även att bläddra fritt mellan sektionerna med pilarna.
Ok. Vilka prylar ska ha direktlarm och vilka ska ha fördröjd? Det behöver jag veta då för att räkna ihop hur många olika jag ska välja för att sen gå vidare och lägga in tex magnet kontakt på vissa?

Hur lägger jag sen till dom olika enheterna på tex 1 brandvarnare och 2 siren och 3 magnetkontakt?
 
En magnetkontakt vid entrédörr där du har manöverpanel ska vara fördröjd,(startar nedräkning/du får tid att larma av) en IR som tittar på entrédörren där du går in och ska larma av ska vara passer(du får samma tid här efter du öppnat entrédörren för att larma av) En IR i vardagsrummet eller en magnetkontakt på en altandörr där du inte går in för att kunna larma av ska vara direktlarmad. (Löser larmet direkt utan fördröjning)
 
Linuz Linuz skrev:
En magnetkontakt vid entrédörr där du har manöverpanel ska vara fördröjd,(startar nedräkning/du får tid att larma av) en IR som tittar på entrédörren där du går in och ska larma av ska vara passer(du får samma tid här efter du öppnat entrédörren för att larma av) En IR i vardagsrummet eller en magnetkontakt på en altandörr där du inte går in för att kunna larma av ska vara direktlarmad. (Löser larmet direkt utan fördröjning)
Okej Toppen. Brandvarnare och sirener då? Måste vara direktlarm? Ska jag skapa plats för manöverpaneler också så dom också ska ha direkt larm eller hur fungerar det?

Det är väl så att vid 001 ska alla olika enheter som har med larmet att göra få varit nummer och då även knappsattserna?
 
Inte knappsatrerna, eller utökningskort dom ligger på bussen och får ett modulnummer. 001 är bara för detektorerna/sektionerna som man berättar vad dom ska ha för funktion. Rökdetektorer har en som heter brand standard har jag för mig. Sabotage på siren? Sätt som 24-h inbrott.
Siren + & - går på ”Bell” för att få tutet, har förmågan att man inte behöver göra någon programmering för den utgången
 
Linuz Linuz skrev:
Inte knappsatrerna, eller utökningskort dom ligger på bussen och får ett modulnummer. 001 är bara för detektorerna/sektionerna som man berättar vad dom ska ha för funktion. Rökdetektorer har en som heter brand standard har jag för mig. Sabotage på siren? Sätt som 24-h inbrott.
Siren + & - går på ”Bell” för att få tutet, har förmågan att man inte behöver göra någon programmering för den utgången
Ok men då ska jag räkna ihop endast magnetkontakter och detectorer då alltså och ska plats med rätt inställning fördröjd eller direlt larm?
Finna inget sabotage skydd i brand.
Men om vi börjat med magnetlontakter o dectektorer. Hur lägger jag nu in dom på rätt platser i systemet? Hur hittar jag dom?
Dom ligger ju på olika kort i larm centralen för fick bygga ut med ett extra kort för att allt skulle få plats. Dom ligger ju på olika Z utgångar.
 
Jag har totalt 7dörrar med magnet kontalt och 4 st detectorer. Har då dessa olika nummer så jag kan veta vilken som är vilken för dom ska ju programeras olika.
 
Ja, på huvudkortet är sektionerna =1-8, sektionskort 1 = 9-16 osv om du kört autoadresserimg av sektionskorten och manöverpanelen så kan du läsa ut serienummer på [902] 000 och då veta vilket kort som fått vilka adresser
 
Linuz Linuz skrev:
Ja, på huvudkortet är sektionerna =1-8, sektionskort 1 = 9-16 osv om du kört autoadresserimg av sektionskorten och manöverpanelen så kan du läsa ut serienummer på [902] 000 och då veta vilket kort som fått vilka adresser
Okej så egentligen ska alla enheter redan ligga på plats men dom börjar inte fungera innan man valt fördröjning eller direkt larm på dom?
 
Exakt, du måste berätta vad ingången ska ha för funktion
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.