Vi ska bygga ett vardagsrum med en takhöjd på 3,60 och panoramafönster. Vårt kök är av standardhöjd med stora fönster i ett burspråk. Öppen planlösning, bar med granittskiva delar rummen och skillnaden i takhøyd. Vardagsrummet kommer att präglas av ljusa materialer och en modern, minimalistisk stil. Ljust trägolv i vardagsrummet och grå klinker på köksgolv.

Skall vi välja björk eller körsbär i vår köksinnredning?

Blir allt for ljust? 8)
Blir kontrasten for stor? :surprised:
Eller blir det perfekt? ;D

Begränser man andre färgval i huset med körsbärkök?

Früktansvärt glad for all hjälp!!

Anne-Lene
 
Personligen anser jag att björk är mera i modern, minimalistisk stil medan körsbär ger ett varmare intryck.
Men min rekommendation är att titta på så många kök som möjligt, på utställningar, hos bekanta, var som helst, och känn efter vilket ni gillar bäst och kommer att trivas med i många år.

Inget är som den egna känslan!

/EB
 
Tänk på att björk gulnar en hel del med tiden, om den är "naturell" :-/

Körsbär är varmt och mysigt, men personligen tycker jag inte att körsbär är det träslag jag först tänker på till en "modern, minimalistisk" miljö, åtminstone inte som hel komplett köksinredning, isf. som enstaka detaljer till tex. vitt ;) fast why not......... :)

Ni har inte funderat på alm, gissar att ni inte är inne på ek, men alm tycker jag ger ett lite varmare intryck än ek utan att för den skull bli så "röd" i tonen som körsbär.

//Christina.

*EDIT* Dessutom tycker jag personligen att körsbär är rätt så "krävande" när det gäller övrig inredning, färger och möbler.
 
Björk ;) Men det är sant att vi är funktionella och minimalistiska...
 
Ja, det stämmer att vi inte vill ha ek. Vet inte så mycket om alm, men detta ska jag titta närmare på.

Jag tycker också at körsbär är en varmare färg, men som sagt lite rädd for att denna färg kan begränsa mitt övriga val av möbler.

För vår del blir det ca 15000 dyrare med körsbär än med björk.

 
Hej!
Hur går det med köksvalet?
Vi ska bygga och har också haft funderingar kring björkkök, eftersom det egentligen ingår i huset. Men vi får inte till det! Till ett björkkök är det vackert med mörk bänkskiva och mörkt golv - vi vill ha klinkers men tycker då att det blir för mörkt. Vi har tittat på körsbär och det ger ett varmare intryck, men är också dyrare. Till körsbär får vi till det med bänkskiva, kakel och klinkersgolv. Eventuellt blir det rostfria vitvaror till det.
Kul att höra ifrån dig igen!
 

Körsbär är otroligt vackert och varmt. Har sett ett antal kök i körsbär och det är fantastiskt. Men....tänk på att körsbär mörknar något med tiden, så man bör ha golv eller annat i rätt ljusa färgval.

Björk är ljust och aningen "stelt", och det är väl modernt eller hur? Detblir mycket vackert om du kombinerar med en kraftigt färgad och/eller mönstrad bänkskiva och ett mörkare golv. Björk gulnar med tiden.

He he he, visst är det kul att smaken är som.....

MvH
Thorsten
 
Re: Körsbärskök! Den: Idag kl 19:15

--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Visst är det svårt att bestämma kök! Jag vandrar mellan ek, körsbär och nu också vitt!
Men, i alla fall, till både ek och körsbär passar det väldigt bra med Konradssons klinker Somport. Den är ljus med toner i beige och grått och vi ska ha den i kök och hall. Tycker inte att det behövs så mycket annat än körsbär, svart granit och ljusa klinker och kakel! Tjusigt med aluminium - vilken vitvaruleverantör? Vi har också tittat på det, med det blir nog rostfritt och svart istället och då Husqvarna. Vi hade svårt att få till allt i aluminium och frysskåpet skulle också bli mindre.
Som stänkskydd hade vi tänkt att ha Somport också, 10x10. Eventuellt med en classic antracit lite här och där, speciellt till ek eller vitt kök, för att då ta upp den mörka bänkskivan. Vi ska också ha mörk bänkskiva, svart granit låter urläckert! Vi är också inne på att ha sten, få se vad ekonomin tillåter.
Det vi har bestämt om kakel och klinkers och bänkskiva och rostfria vitvaror, passar till körsbär, ek och vitt. Kanske blir det lite mörkt till körsbär eftersom jag tänkte ha ugnen och micron i svart, de rostfria kyl/frysskåpen har svarta detaljer, induktionshällen är svart. Vi har rätt öppet in till vardagasrummet och där har vi ekparkett. Det gör att jag tror att det passar jättebra med ekkök, men det blir ännu dyrare! Vitt kan se fräscht ut med alla mörka detaljer till!
Bygger ni nytt hus? Vilken köksleverantör?
Senaste halvåret har gått till allt funderande om köket. Kul att höra att det är fler som får gråa hår!

God fortsättning på julen, Du också! Jag väntar bara på att vi ska åka och titta på ännu fler kök, jag får aldrig nog. Re: Körsbärskök! Den: Idag kl 19:15

--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Visst är det svårt att bestämma kök! Jag vandrar mellan ek, körsbär och nu också vitt!
Men, i alla fall, till både ek och körsbär passar det väldigt bra med Konradssons klinker Somport. Den är ljus med toner i beige och grått och vi ska ha den i kök och hall. Tycker inte att det behövs så mycket annat än körsbär, svart granit och ljusa klinker och kakel! Tjusigt med aluminium - vilken vitvaruleverantör? Vi har också tittat på det, med det blir nog rostfritt och svart istället och då Husqvarna. Vi hade svårt att få till allt i aluminium och frysskåpet skulle också bli mindre.
Som stänkskydd hade vi tänkt att ha Somport också, 10x10. Eventuellt med en classic antracit lite här och där, speciellt till ek eller vitt kök, för att då ta upp den mörka bänkskivan. Vi ska också ha mörk bänkskiva, svart granit låter urläckert! Vi är också inne på att ha sten, få se vad ekonomin tillåter.
Det vi har bestämt om kakel och klinkers och bänkskiva och rostfria vitvaror, passar till körsbär, ek och vitt. Kanske blir det lite mörkt till körsbär eftersom jag tänkte ha ugnen och micron i svart, de rostfria kyl/frysskåpen har svarta detaljer, induktionshällen är svart. Vi har rätt öppet in till vardagasrummet och där har vi ekparkett. Det gör att jag tror att det passar jättebra med ekkök, men det blir ännu dyrare! Vitt kan se fräscht ut med alla mörka detaljer till!
Bygger ni nytt hus? Vilken köksleverantör?
Senaste halvåret har gått till allt funderande om köket. Kul att höra att det är fler som får gråa hår!

God fortsättning på julen, Du också! Jag väntar bara på att vi ska åka och titta på ännu fler kök, jag får aldrig nog.
Hälsningar Ronille

::)
 
Hej igen!
Nu har jag sett fler härliga kök och det känns bra med att tänka körsbär: vi har ett kök i massivt körsbär (som är hur vackert som helst) och ett billigare alternativt (men ändå inte fy skam), också i körsbär. Helst svarta vitvaror till , speciellt till det första alternativet. Ljust klinkersgolv, ljust kakel som stänkskydd, rostfria handtag och mörk bänkskiva. Urläckert! ;D 8) ;D
Hur går det för dig?
 
Planeringen har stått stilla i december men startar med nya friska krafter på nyåret!!
Det er precis som du säger att det er enklare att få i hop det med körsbärköket map färgkombinationer. (eller med värmare färger på luckorna)
Som det känns i dag så blir det kök i körsbär, vi skall köpa vårt kök i Norge, da vi får en spesial avtale gjennom min manns arbete. Bänkskivan blir i svart granit (detta är verkligen snygt) Vi skal ha en ö i köket som också skall vara i granit. Usch, så dyrt men vi prioriterar detta. Det blir ljus klinker och kakel. Lite osäker på färg men det blir nog med en varm tone.
Sparksockelen skall vara i rostfritt stål, det skall också våre vituvaror vara. vitvarulevrantör vet vi inte ennu, men kyl och frys måste vara höga. Vi skall ha induktionshäll + to ordinäre plattor. Alt skall väre integrerat. Vi börjar bygga grunnplattan i midten på mars! Gleder mig som ett barn!
 
Hejsan,

Vi håller precis på och renoverar vårt kök och valde björk, så du kan ju kika hur det blir där iallafall. Det kommer mer bilder till helgen också

http://www.smecken.com/hus/bilder/kok
 
Vi har kök i körsbär (Ballingslöv Birka). Till det har vi Mörk Labrador stenskiva. Golv har vi valt lönn-laminat för att få det ljusare samt svagt ljusbeiga tapeter. Köksmöbler har vi i björk. Ser inte mörkt ut utan allt det ljusa runt omkring gör att det ser varmt och trevligt ut.
Vitvarorna är vita vilket lättar upp en del till.
 
Claes!

Har du någon bild på ditt kök? Vi skall också ha körsbär och mörk granitskiva och det är så kul att se hur andra lyckats med samma koncept!

//Helena
 
Jag försöker lägga upp några bilder ikväll
 
Här kommer en bild som visar hur det kan se ut:
kok1.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.