får man inte dra 2 st rör eller slang med sladd till en takdosa sedan dela upp dom där för badrum och ett sovrum?
 
Nä,

tänk om någon bryter en grupp och börjar muckla i dosan, då finns ju spänning. Inte kul.

Nej Nej Nej!!!
 
puhhh suck hur gör jag då....har redan dragit klart,,,,,,,,,,,,,,
 
En fråga är väl hur mycket det igentligen blir inkopplat på gruppen. Om vi nu leker med tanken på att bara dra fram en grupp.

Hur många väggutag behöver du driva? Hur många lampor (alltså taklampor ev. andra fast inkopplade), hur stor effekt är det på golvvärmen i badrummet?

Hur stora är rummen?

Såsom jag tolkar din tidigare tråd, så skall du driva belysning i hall, sovrum och badrum, plus golvvärme i badrum. men det framgår inte (tror jag) om du också driver vägguttag? Handdukstork?
 
hej det kommer att bli 2 vägguttag i sovrum och en takbelysning ....i hall blir det 1 st vägguttag och takbelysning.... i badrum blir det 2 st takbelysning och 1 st belysning i badrumsskåp 1 st handukstork och 1 st vägguttag vid badrumsskåp golv värmen är för 7kvadrat tror det skulle dra ca 700w
 
Hej!

Jag rekomenderar 1st grupp 10A (säkring) till bad (allt) samt 1st 10A till övrigt.

Betänk om du lägger allt på en och samma säkring (och fas): vinter. golvvärme och handukstork för fullt. Du startar dammsugarenn... poff

Nä.. två säkringar (med olika faser).
 
Jag instämmer med SittinDuck.

MEN uttag i badrummet hur sitter dom i förhållande till dusch och liknande, är handdukstorken fast inkopplad eller via uttag?

Om du skall koppla in den nya centralen själv med jordfelsbrytare etc. så tror jag att det skulle vara bra om du skaffar råd även om den delen av kopplingen.
 
hej igen nej ska inte koppla in detta själv lämnar allt okopplat i kopplingsdosor skruvar endast upp proppskåp kabel får eletriken koppla in,,,,det är ett vägguttag i badrum som ligger 3-4 meter från bad och dusch,,har placerat det så långt från badkar mm som det bara är möjligt,,,,,,,
 
Belv genast lite lugnare. Hur är det med golvvärmen är den dragen redan och ingjuten?

har du kontrollmätt den?
 
hej nej den ligger i kartong än...ska låta eletriken göra det..har bara dragit apparatdososa 1 meter upp på vägg för den med en tomma slangar ner till golv...som dom sa att jag skulle göra...tror jag kan fixa detta med 2 rör på vind ändå,,har redan delat upp en kopplingsdosa utanför badrumsvägg till badrum och sen en kopplingsdosa ovanför dörr till sov rum,,,från dessa går alla kablar till kopplingsdosan i tak i hall,,men går nog ner med ett rör från vind till kopplingsdosan på badrumsvägg istället så jag kan dela upp dessa,,,,,undrar bara varför dom sa på bauhaus att jag kunde använda färdig draget med blå och svart och gulgrön när dom flesta säger här att det är fel färger........hmmm fundersam
 
Blå =nolla och Svart Fas och gul/grön jord är de tre första färgerna och grunden i all installation. I din sängkammar belysning så går du med den blåa tråden direkt till lampan och bryter den svarta i brytaren. Men jag har sett att vissa kopplar med brun tråd efter brytaren och upp mot lampan. Det blir tydligare om man vill felsöka
 
hej ahhhh så då är det inte fel att ha blå svart och gulgrön då..blev orolig när flera skrev att det inte var rätt...men jag frågade på bauhaus och han som hjälpte mig där med att köpa elskåp jordfelsbrytare mm sa att jag skulle ha dessa färger,,,,,,,,,,,,tack då är jag lugng igen *ler*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.