S Slugge skrev:
Ja, då faller det, men finns även krav på att garaget ska sitta ihop med bostadshuset.
Nej, det finns inget sådant krav. Det är däremot en väldigt spridd missuppfattning.

ROT står för renovering och tillbyggnad.
Man kan få ROT för renovering av ett fristående garage dock ej för nybygge. Se regler för komplementbyggnader.
Ett vidbyggt garage kan man få ROT för även vid uppförande, detta för att det då kan klassas som tillbyggnad istället för nybyggnation.

För att gå on-topic.
Kom ihåg att du kan få bidrag (50%) för elbilsladdare, installation av denna samt för material nödvändigt för denna installation. Detta bidrag kan för övrigt ej kombineras med ROT.
 
B
Fick en offert på 25 000kr för ett garage på ca 40kvm i standardutförande, typ undercentral med jfb, nån belysningsgrupp, lite uttag (varav ett trefas), el till garageport, några meter mellan hus och garage.

Vad har dom räknat på i tid? 30-32h? Slang eller utanpåliggande?
 
jlind74 jlind74 skrev:
Nej, det finns inget sådant krav. Det är däremot en väldigt spridd missuppfattning.

ROT står för renovering och tillbyggnad.
Man kan få ROT för renovering av ett fristående garage dock ej för nybygge. Se regler för komplementbyggnader.
Ett vidbyggt garage kan man få ROT för även vid uppförande, detta för att det då kan klassas som tillbyggnad istället för nybyggnation.

För att gå on-topic.
Kom ihåg att du kan få bidrag (50%) för elbilsladdare, installation av denna samt för material nödvändigt för denna installation. Detta bidrag kan för övrigt ej kombineras med ROT.
Kanske tolkar texten på SKVs hemsida fel, får medge att jag kan vara ute på djupt vatten:

Rotavdrag ges för:

tillbyggnad av bostadshus, förråd, garage, carport eller gäststuga. Någon av tillbyggnadens sidor ska till minst 75 procent sitta ihop med den befintliga byggnadens yttervägg eller så ska det finnas en dörr emellan

El
Krav för rotavdrag:

  • Arbetet ska utföras i, eller i nära anslutning till, bostaden som köparen äger.
  • Om bostaden är yngre än fem år får arbetet endast syfta till att återställa befintlig el till det skick den var i från början. Om material byts ska det nya vara likvärdigt med det gamla. Se även Husets värdeår.
Rotavdrag ges för

 
Betalde 19000 för 10 st uttag, elcentral, 4 st ledarmaturer, 2st strömbrytare, 4st uteuttag, 1st 3fasuttag, jfb, astrour till utebelysningen, 3 m jordkabel från husets central, kontakt port och öppna/stängknapp till den. 34kvm garage. Jag körde löpande och betalade 15% mtrl pålägg. Han gjorde ett bra jobb och är välkommen tillbaka. 2mans firma.
 
Mikael_L
Lillheavy Lillheavy skrev:
Hej, jag har bygget ett 35 kvm garage och har nu fått offer från elektriker. Jag vet inte vad det bör kosta men offerten är på 26 000 SEK.

Då är det totalt elarbete med uttag (10 st), Trefasuttag (1) brytare, elcentral, dragning av el från huset (6mm2 kabel), lysrörsarmaturer (5 st) installation av elbilsladdare samt installation av utomhuslampor.

Låter detta rimligt?

Bor i centrala Göteborg så jag antar att priserna är där efter.
Det är i alla fall ingen lurendrejaroffert. :)

Den kan vara helt OK, ja ganska bra också.
Det beror på vilket material de har tänkt använda, om det är billigast tänkbara material, eller mer kvalitet, om det är LED-armaturer eller konventionella.
Det beror också en del på förutsättningarna och val av installationsmetod.
Är det öppna väggar och ska vara infällt så går det fortare än om det ska klamras utanpåliggande och bli snyggt.
Är det lång eller kort dragning mellan hus/garage, finns det färdigt markrör eller ska det också förläggas.

Offerten skulle kunna vara 10 kkr lägre om det gäller billigaste pissmaterialet och det är 2 m i förberett markrör och allt går att göra riktigt snabbt och enkelt.
Och det hade också kunnat vara en helt OK offert även om den var högre, om alla förutsättningarna fanns för det istället.


edit:
Vi vet inte ens hur många utomhusarmaturer det gäller.
Vi vet för lite om förutsättningarna för att kunna ge något säkrare omdöme om offerten är bra.
 
H hempularen skrev:
Låter väl inte helt orimligt.

Materialet, typ 2000 för kabeln mellan husen. En central för kanske 3000. 10 uttag 1500 - 2500. Och så slang dosor FK trådar. Laddboxen kostar väl 2-3000.
Vad har du hittat för laddbox då? Billigaste jag vet för Typ 2 är 7000:-
 
Oj, jag har inte koll. Vet att de kostar en del, men inte att de var så dyra. I så fall är det något skumt med offerten om de skriver 10 000 för allt material. Det går inte ihop.
 
Fick en offert nu på 88000kr. Så jag väcker nytt liv i tråden. Skall ta in fler.

Garaget är på 40 kvadratmeter och är indelad verkstad/garage. 10 ST uttag, två uttag på utsidan för motorvärmare, tre ytterbelysning, 6 stycken takljusarmaturer som jag äger och ett trefas till verkstad.

Detta är ju inte rimligt?
 
  • Gilla
  • Wow
guggen och 1 till
  • Laddar…
Pumpen81 Pumpen81 skrev:
Fick en offert nu på 88000kr. Så jag väcker nytt liv i tråden. Skall ta in fler.

Garaget är på 40 kvadratmeter och är indelad verkstad/garage. 10 ST uttag, två uttag på utsidan för motorvärmare, tre ytterbelysning, 6 stycken takljusarmaturer som jag äger och ett trefas till verkstad.

Detta är ju inte rimligt?
Nej det tycker inte jag iaf. Har de angett någon Tim kostnad?
 
Pumpen81 Pumpen81 skrev:
Fick en offert nu på 88000kr. Så jag väcker nytt liv i tråden. Skall ta in fler.

Garaget är på 40 kvadratmeter och är indelad verkstad/garage. 10 ST uttag, två uttag på utsidan för motorvärmare, tre ytterbelysning, 6 stycken takljusarmaturer som jag äger och ett trefas till verkstad.

Detta är ju inte rimligt?
Pumpen81 Pumpen81 skrev:
Fick en offert nu på 88000kr. Så jag väcker nytt liv i tråden. Skall ta in fler.

Garaget är på 40 kvadratmeter och är indelad verkstad/garage. 10 ST uttag, två uttag på utsidan för motorvärmare, tre ytterbelysning, 6 stycken takljusarmaturer som jag äger och ett trefas till verkstad.

Detta är ju inte rimligt?
Nej det är det inte, jag betalade 28000 för vårt garage på 34 kvm. 10 uttag, 1 trefas, 5 led armaturer, 2 utomhusuttag, 3 utomhuslampor samt installation av laddbox för elbil. Kolla runt med andra och ifrågasatt den saltade fakturan du fått!
 
Lillheavy Lillheavy skrev:
Nej det är det inte, jag betalade 28000 för vårt garage på 34 kvm. 10 uttag, 1 trefas, 5 led armaturer, 2 utomhusuttag, 3 utomhuslampor samt installation av laddbox för elbil. Kolla runt med andra och ifrågasatt den saltade fakturan du fått!
Petitesser, det är ingen faktura utan en offert. Håller med kören. Leta vidare.
 
  • Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Pumpen81 Pumpen81 skrev:
Fick en offert nu på 88000kr. Så jag väcker nytt liv i tråden. Skall ta in fler.

Garaget är på 40 kvadratmeter och är indelad verkstad/garage. 10 ST uttag, två uttag på utsidan för motorvärmare, tre ytterbelysning, 6 stycken takljusarmaturer som jag äger och ett trefas till verkstad.

Detta är ju inte rimligt?
Absolut max 25', då borde det även rymmas en liten lämplig elcentral i budgeten.

Om jag ska snabbräkna på något litet jobb så kan jag dra till med en tusenlapp per "apparat", dvs per uttag/lampa/strömbrytare etc. Det stämmer ofta rätt bra när det gäller att sätta upp 1-5 st, ty då ska även tid för resa/handla/packa upp/packa in osv täckas. När det börjar bli större uppdrag så delas overheaden på alltfler installerade objekt så en tusing per apparat blir alldeles för mycket.
 
Ta in fler offerter från andra elfirmor. Min kompis far hade en omdragning av utepåliggande el. Helt hus en stor och en liten central nya brytare uttag. Första offert ca 120 ta innan rot då rev dom visserligen bort gamla uppskattningsvis 10 Tim jobb. Offert nr 2 ca 45 innan rot utan rivning av gamla ledningar (det är ett gammalt 20 tals hus som används som sommarstuga) men med urkoppling och ny dragning. Han valde nr två hamna på runt 30 ts 27 arbetstimmar (vetifan hur dom fick till det) gjort med behörig firma med konstens alla regler (dom hittade jord fel på två element som ej kopplades in igen) så jobba lite och be om offerter från flera seriösa företag så kan du bli positivt överraskad!
 
Pumpen81 Pumpen81 skrev:
Fick en offert nu på 88000kr. Så jag väcker nytt liv i tråden. Skall ta in fler.

Garaget är på 40 kvadratmeter och är indelad verkstad/garage. 10 ST uttag, två uttag på utsidan för motorvärmare, tre ytterbelysning, 6 stycken takljusarmaturer som jag äger och ett trefas till verkstad.

Detta är ju inte rimligt?
Låter dyrt tycker jag. Ska du ha ny matning till garage och ny central också?
 
S
Pumpen81 Pumpen81 skrev:
Fick en offert nu på 88000kr. Så jag väcker nytt liv i tråden. Skall ta in fler.

Garaget är på 40 kvadratmeter och är indelad verkstad/garage. 10 ST uttag, två uttag på utsidan för motorvärmare, tre ytterbelysning, 6 stycken takljusarmaturer som jag äger och ett trefas till verkstad.

Detta är ju inte rimligt?

Jag skulle kunna starta ett företag inkl alla avgifter, göra jobbet åt dig för 88k och lägga ner firman igen o det skulle fortfarande vara bra förtjänst :D

nästan iallafall, sjukt överprisat
 
  • Gilla
  • Haha
Jonathan Otte och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.