Huset jag funderar på att köp har en vind som är inredd sedan minst 30 år. Dock säger detaljplanen att den endast får vara inredd till 1/3.
Jag vill ur energisynpunkt tilläggsisolera och fräscha till för att nyttja. Har läst att det någonstans finns typ preskriptionstid stämmer detta eller vad kan inträffa.
 
Preskriberat blir ett svartbygge efter 10 år.
Dock för att få det lagligt måste du ansöka om bygglov om du nu tänkt att få det lagligt.
 
Redigerat:
Det är preskriberat och inget kan hända. Isolera på du. Det som teoretiskt sett kan hända är att om du begär bygglov för något annat och fastigheten sen innan är planstridigt bebyggd (även om det är preskriberat) så kan det förhindra det tänkta bygget. Men den inredda vinden är redan inredd och är bara att fortsätta nyttja/renovera.
 
Undrar vad man menar med "inredd" ? Är det inte mellanväggar mm i så fall är väl inte vinden - volymen från takfot till nock med separat WC/D - ett inrett rum.
Tänker söka bygglov för takfönster som de övriga fastigheterna har …… så undrar vad som kan inträffa?

 
BirgitS
Att något är inrett har inte att göra med att det finns mellanväggar utan om det finns inredning där t.ex. möbler.
 
L Lilleplutt skrev:
Undrar vad man menar med "inredd" ? Är det inte mellanväggar mm i så fall är väl inte vinden - volymen från takfot till nock med separat WC/D - ett inrett rum.
Tänker söka bygglov för takfönster som de övriga fastigheterna har …… så undrar vad som kan inträffa?

Om du söker bygglov och det finns ett svartbygge på fastigheten kan det krångla till det för nytt lov. Jag skulle baka in allt vid ansökan om bygglov så hela byggnaden blir ”vit”.
 
  • Gilla
Hobbybyggaree
  • Laddar…
Och jag skulle nog inte säga något om vad som finns inne utan bara söka bygglov för fönstret.

Det kan man tycka är en omoralisk lösning om man vill.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och jag skulle nog inte säga något om vad som finns inne utan bara söka bygglov för fönstret.

Det kan man tycka är en omoralisk lösning om man vill.
Så kan man också göra.
I min kommun kollar dock handläggarna upp byggnadens historia, i arkiv och på foto. De har tillgång till mycket material. Nu är inte en inredd vind synlig på foto, men om kommunen kräver in planritningar via ansökan om bygglov, hur ska dessa utformas så det inte framgår att vinden är inredd?
 
Man tar väl de planritningar som kommunen har och ritar in ett fönster.
 
  • Gilla
Johan- och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man tar väl de planritningar som kommunen har och ritar in ett fönster.
TS kan ju chansa, det är upp till denne hur hen vill göra, men det finns risk att svartbygget uppdagas (om än inte jättestor). Nu är fasadändring en liten åtgärd, men ibland gör byggavdelningen platsbesök, eller rör sig i området. Eller grannar ser att bygge är på gång och anmäler (underskatta inte sura grannar).
 
Absolut kan det bli så, och resultatet skulle då i värsta fall kunna bli att TS inte får bygglov för fönstret. Den risken finns också, och är sannolikt större, om TS redogör för den inredda vinden i sin bygglovsansökan.

Jag har redan redogjort för vilket jag skulle chansa på.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Absolut kan det bli så, och resultatet skulle då i värsta fall kunna bli att TS inte får bygglov för fönstret. Den risken finns också, och är sannolikt större, om TS redogör för den inredda vinden i sin bygglovsansökan.

Jag har redan redogjort för vilket jag skulle chansa på.
Som sagt, TS får göra hur denne vill. Jag är väl mer negativ än dig och ser alla risker medan du har en mer positiv inställning att allt ordnar sig. :)
 
Jag tycker att jag i högsta grad ser riskerna. Skillnaden är att jag bedömer att riskerna är större om man är öppen mot kommunen, och att jag har ett rymligare samvete.

Men jag kanske har missat något; vilka risker bedömer du är större om man inte beskriver hur insidan ser ut i en ansökan?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Intressant å läsa era svar.....drar nog en egen slutsats
Dock kvarstår frågan vad som menas med 30% inrednings bar vind.
Om golvytan är 100kvm är det då möjligt att ha ett 30kvm stort rum
Idag räknas ju boyta där en takhöjd är 1900mm och på en vind med takfot vid golv kan inte hela ytan räknas som boyta, men det påverkar vad dey verkat inte de 30%-en
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.