Hej!

Vi är husägare sedan augusti 2018 och nu i veckan spöregnade det rejält, då märkte vi att vid fönstret på övervåningen hade det blivit en pöl på fönsterblecket, vi såg då att det var spår av droppar (bruna märken) på "karmen"/listen innanför fönstret, bifogar bild på detta.

Detta oroar oss givetvis något oerhört med tanke på att vi inte sett detta tidigare och vi funderar på hur man ska gå vidare, vem ska man kontakta? Snickare/byggfirma eller några som jobbar med fönster? Kan detta räknas till ett dolt fel? Vad kan det vara för kostnad på att åtgärda detta?

Om någon har tips och råd kring vad vi bör göra i detta fallet så vore det mycket uppskattat, tack!
 
  • Vattenskada med bruna droppspår på en vit fönsterkarm över glaserat fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskador på fönsterkarm med bruna droppspår och en pöl på fönsterblecket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du menar nog fönsterbänken på insidan, orsak är nog att det slår in ovanför fönstret på utsidan, sitter det något bleck som går in under panelen och ut en bit, som ett vanligt bleck som brukar vara i nederkant fönster, kan även vara att vatten tillsammans med blåst kryper in mellan panelbrädorna. Dom kan slå sig lite och då blir det inte tätt utan någon mm springa som vatten kan in i .
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Detta fenomen kan uppstå när man inte tätat springan runt fönstret på korrekt sätt.
Spalten är inte lufttät vilket gör att ev. undertryck i huset skapar ett sug som suger in vattnet.
 
En bild från utsidan hade underlättat
 
Tack för era svar, uppskattar verkligen er insikt i det här! Jag tog en bild tidigare idag när jag hängde ut genom fönstret på hur det ser ut ovanför, bifogar den här. Det är en markis som är lite i vägen också, jag får ta bättre bild när det är ljust ute.
 
  • Vy genom öppet fönster visar en del av en markis och himlen ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du behöver göra är att torka upp kring fönstret !
Hårtork !
Sedan måste du lista ut hur tätningen mellan fönsterkarm och fönster ser ut?
Det ska sitta en tätfog mellan fönstret och karmen för att stoppa fukt inifrån att kondensera i drevet!
Sedan ska det finnas en utefog med difusionsöppen tätning mot vatten membran och fönsterdrev mellan!

Tänk på att med kraftig vind och regn kan vatten också komma in i mellan tätlist och fönster..
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
H HolgerEjleby skrev:
Tack för era svar, uppskattar verkligen er insikt i det här! Jag tog en bild tidigare idag när jag hängde ut genom fönstret på hur det ser ut ovanför, bifogar den här. Det är en markis som är lite i vägen också, jag får ta bättre bild när det är ljust ute.

Vad är det vi ser?
 
  • Gilla
sir_daniel och 6 till
  • Laddar…
Spontant känns det som markisen kan ha ett finger med i spelet. Finns det ett fäste för densamma ovan fönstret i närheten av läckan? Vatten som följer ngn bult in, vid slagregn?
 
Jag har precis samma fenomen hemma. Hos mig är det dock så enkelt som att ovanför fönstret så finns det ett litet vindsfönster med rutten karm. Där kommer det in vatten vid hård vind i olycklig riktning. Ska fixas till våren. Jag bedömer att väggen i sig inte behöver åtgärdas utan att allt torkar upp efterhand.
 
Bara för att täcka in alla möjligheter...

Finns det någon genomföring för ventilation eller skorsten på taket på samma sida som fönstret, så kan det läcka och rinna efter på yttertakets insida. I det fallet kan det samlas vatten uppe på på innertaket som sedan tränger ner i väggen. Jag har haft det problemet.
Efter tätning försvann problemet och fukten torkade ut. I vårt fall började det lukta för läckaget uppträdde på utsidan och det tog tid att förstå vad som hände, men det såg precis likadant ut, mörka hål precis i skarven mellan en vertikal och en horistontell yta.

Om det inte finns en takgenomföring minskar naturligtvis den risken väsentligt.
Förresten; skall det inte finnas ett fönsterbleck *över* fönstret också just för att undvika inträngade vatten?
 
X xhosa skrev:
Bara för att täcka in alla möjligheter...

Finns det någon genomföring för ventilation eller skorsten på taket på samma sida som fönstret, så kan det läcka och rinna efter på yttertakets insida. I det fallet kan det samlas vatten uppe på på innertaket som sedan tränger ner i väggen. Jag har haft det problemet.
Efter tätning försvann problemet och fukten torkade ut. I vårt fall började det lukta för läckaget uppträdde på utsidan och det tog tid att förstå vad som hände, men det såg precis likadant ut, mörka hål precis i skarven mellan en vertikal och en horistontell yta.

Om det inte finns en takgenomföring minskar naturligtvis den risken väsentligt.
Förresten; skall det inte finnas ett fönsterbleck *över* fönstret också just för att undvika inträngade vatten?
Markisen kan vara att övre blecket inte fungerar... vilket förvärrar att fönstret inte är korrekt monterat!
Man kan sätta en plåt som skyddar markisen och för ut vattnet på samma sätt som ett övre bleck..
Skruva ur infästningar och foga om och täta skruvar
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
Har samma problem, hos oss är det ett felaktigt monterat bläck över fönstret som spökar. Den är satt utanpå panelen och inte upp under vilket gör att den inte täcker ordentligt i överlappningen där panelen går in bakom nästa panelbräda. För att lösa detta har de fyllt dessa hålrum med någon fogmassa men denna har börjat torka och när panelen rört sig pga värmeexpansion har denna spruckit och torkat/krympt vilket bildar små gropar där vatten ligger för att sedan rinna in på insidan. Där utgår jag ifrån att det är undermåligt isolerat vilket gör att vattnet rinner ner igenom skruvhålen i fönsterkarmen. Har flyttat blomkrukorna för att kompensera =)
 
  • Gilla
perolito
  • Laddar…
H HolgerEjleby skrev:
får ta bättre bild när det är ljust ute
På bilden är det är ju redan så ljust det kan bli. Fullt dagsljus kan vara farligt...
 
  • Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
Det är en klen tröst men vinterns kraftiga regn har orsakat samma problem här. Det läcker in runt karmen.
Regnet har kommit i 70 gradersvinkel på södersidan och pressat sig in mellan glipor. Jag tog bort fönsterlisten och drog ut den blöta isoleringen. Jag har kört en byggfläkt några timmar per dag och haft handdukar inklämda mellan karm och reglar för att suga upp det sista vattnet. Eftersom jag fortfarande var osäker på omfattningen av skadan så rev jag bort de gamla väggplattorna på insidan för att kontrollera så att det var begränsat till just fönstret och efter att ha kört fläkten så har vägg, reglar och allt annat torkat. Det var ändå dags att byta fönstrerna, de är 45 år gamla, så har tagit in några offerter på att byta på hela övervåningen när jag ändå håller på. Offerterna ligger på runt 32-36 tkr för 1st 2 luft (dubbel) fönster och 2st enkelfönster.
Har även pratat med en snickare om jag köper fönster själv och låter han skruva upp det bara. Det som lägger på en del på priset är att en byggnadsställning behövs på ena sidan för att kunna arbeta där. På andra sidan kan man stå på garagetaket.

I ditt fall så är det också viktigt att ta reda på orsaken, försäkringarna täcker normalt inte vatten som kommer utifrån (om det inte är från taket, men då med begränsningen att taket är yngre än 30 år). Om det blåst kraftigt kan vattnet letat sig in under pannor och dito, kanske är takpappen eller vad du nu har för konstruktion dålig och behöver åtgärdas. Kanske behöver du skruva dit en plåt eller annat som leder bort vattnet så det inte blir liggande ovanför fönstret. Jag häftade fast en byggplast tillfälligt ovanför fönstret på utsidan vilket har hjälp förvånansvärt mycket, det kommer inte in alls lika mycket fukt när det regnar nu. Håll det så torrt det går medan du hittar en lösning. Ingen mening att få panik, bara systematiskt leta efter orsaken och åtgärda.
 
Några bilder på min vattenläcka också..
 
  • Skadat rum med träpanel och vattenläckage, sönderrivet tak med spillror i säck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en fuktmätare mot en vägg med synlig vattenskada och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.