Hej, fick nyss ett brev från Skatteverket angående ett gammalt rotavdrag från 2017. Där ser jag utföraren, samt belopp, precis som det brukar se ut när man får ett brev om rotavdrag. Dock längst ner så kommer följande info:

Motivering
Du har tidigare blivit tillgodoförd preliminär skattereduktion för rot-
eller rutarbete.
Skatteverket har gjort en efterkontroll och begärt in kompletterande
uppgifter från utföraren. Eftersom svar inte kommit in kan Skatteverket inte
se om villkoren för skattereduktion är uppfyllda.
Skatteverket har därför tagit bort din preliminära skattereduktion i det här
ärendet.

Vad innebär detta? Att jag kommer få betala summan själv eftersom företaget inte gått att nå eller har dom kört någon fuling? Kommer Skatteverket inte betala ut summan till företaget, men jag klarar mig eftersom det är företaget som stått för rotarbetet som klantat sig?

Mvh Andreas
 
Det korta svaret är att företaget kan komma att fakturera dig för den uteblivna betalningen från skatteverket. Har själv råkat ut för detta, men då blev jag inte godkänd pga att jag det året betalat in för lite inkomstskatt.
I det här fallet låter det mer som att ftg får stå sitt kast pga dålig hantering/ dom har bommat sig .
 
  • Gilla
messijah
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Det korta svaret är att företaget kan komma att fakturera dig för den uteblivna betalningen från skatteverket. Har själv råkat ut för detta, men då blev jag inte godkänd pga att jag det året betalat in för lite inkomstskatt.
I det här fallet låter det mer som att ftg får stå sitt kast pga dålig hantering/ dom har bommat sig .
Precis min tanke också. Detta är det enda rotarbetet jag gjort och har tjänat bra mycket mer vad som är gränsen för att få ut hela roten under det året. Vi får väl se om dom kontaktar mig, men ja vet inte riktigt om man ska ta det seriöst eller skita i det isåfall.
 
Ställ annars frågan till skatteverket om vad din ev skyldighet är. Det borde dom kunna svara på, så vet du om ftg hör av av sig.
 
Redigerat:
messijah messijah skrev:
Hej, fick nyss ett brev från Skatteverket angående ett gammalt rotavdrag från 2017. Där ser jag utföraren, samt belopp, precis som det brukar se ut när man får ett brev om rotavdrag. Dock längst ner så kommer följande info:

Motivering
Du har tidigare blivit tillgodoförd preliminär skattereduktion för rot-
eller rutarbete.
Skatteverket har gjort en efterkontroll och begärt in kompletterande
uppgifter från utföraren. Eftersom svar inte kommit in kan Skatteverket inte
se om villkoren för skattereduktion är uppfyllda.
Skatteverket har därför tagit bort din preliminära skattereduktion i det här
ärendet.

Vad innebär detta? Att jag kommer få betala summan själv eftersom företaget inte gått att nå eller har dom kört någon fuling? Kommer Skatteverket inte betala ut summan till företaget, men jag klarar mig eftersom det är företaget som stått för rotarbetet som klantat sig?

Mvh Andreas
Får man fråga om detta löste sig?
 
Jag läser detta som att firman har fått ut pengarna, men att skatteverket kommer att ta tillbaka skatten ifrån TS.

Gången är ju att pengarna betalas ut till företaget, men "bokförs" som ett skatteavdrag. I deklarationen dras avdraget av från din slutskatt, men sättas upp som redan utbetalda (firman har ju fått dem).

med den skrivelse vi ser här, tror jag att skatteverket kommer att räkna pengarna som utbetalda i skatteuträkningen, men kommer inte att sätta upp avdraget. Vilket ger att du får betala in pengarna som en kvarskatt.

På det viset läggs det alltså på den skattskyldige att bråka med firman för att de inte svarar på skatteverkets frågor.
 
H hempularen skrev:
Jag läser detta som att firman har fått ut pengarna, men att skatteverket kommer att ta tillbaka skatten ifrån TS.

Gången är ju att pengarna betalas ut till företaget, men "bokförs" som ett skatteavdrag. I deklarationen dras avdraget av från din slutskatt, men sättas upp som redan utbetalda (firman har ju fått dem).

med den skrivelse vi ser här, tror jag att skatteverket kommer att räkna pengarna som utbetalda i skatteuträkningen, men kommer inte att sätta upp avdraget. Vilket ger att du får betala in pengarna som en kvarskatt.

På det viset läggs det alltså på den skattskyldige att bråka med firman för att de inte svarar på skatteverkets frågor.
Jag förstår det men undrade om det löste sig till slut. Om det är firman som "glömt" att skicka in något så får man tjata tills de gör det. Om det är klart att det är firman som slarvat så har man väl rätt att driva på ett klagomål tills de löser det, såvida det inte finns en annan förklaring till att de inte skickat in det, såsom att det gäller tjänster som inte ger rätt till avdrag.
 
Redigerat:
Fått samma brev nu från Skatteverket. Vad bör man göra, hur löste det sig?
 
K katho75 skrev:
Fått samma brev nu från Skatteverket. Vad bör man göra, hur löste det sig?
Begär ut en kopia på den deklaration av firman för att se om dom gjort rätt, ska stå på fakturan hur mycket ROT är samt på den deklaration som dom lämnat till skatteverket, efter det så kan du agera
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Begär ut en kopia på den deklaration av firman för att se om dom gjort rätt, ska stå på fakturan hur mycket ROT är samt på den deklaration som dom lämnat till skatteverket, efter det så kan du agera
Tack!
Såg nu när jag läste igenom brevet att det inte var exakt samma ord. Så här ser mitt ut.

Fakturanummer xxxx
Ditt betalningsdatum 2019-10-25
Begärt belopp xx xxx
Tidigare beslutat belopp xx xxx
Beslutat belopp efter omprövning 0

Motivering:
Du har tidigare blivit tillgodoförd preliminär skattereduktion för rot eller rutarbete.
Utföraren har kommit in med en rättelse där det framgår att utbetalningen
till dem var felaktig. Skatteverket har därför tagit bort din preliminära
skattereduktion i det här ärendet.

Skickade ett mail till handläggaren hos Skatteverket och frågade vad detta betyder och varför och vad jag kan göra.

Någon som har en idé vad som kan ligga bakom det, vadå rättelse?
Har endast gjort RUT-avdrag på 12000 under 2019 och ovan överstiger inte 25000 totalt sett under året.

Följer upp här med svaret från Skatteverket, om jag får något svar.

RUT/ROT, potato, potato.
 
Redigerat:
C
ROT är en j-la soppa när sådana här situationer inträffar, där det uppenbara grundproblemet är systemet med att utföraren ansöker om och förmedlar avdraget för kundens räkning.

En av våra hantverkare fick nyligen beskedet från SKV att min sambo inte är ägare av fastigheten. Punkt. Men de RUT-avdrag han gjort med exakt samma uppgifter hade de inga synpunkter på. När min sambo kontaktar SKV är beskedet att de inte kan diskutera saken med henne eftersom det inte är hon som gjort ansökan. Suck...
 
Vad är det konstiga med det? Hushållsnära tjänster kan du köpa med avdrag oavsett om du äger en bostad. ROT kan du bara få om du äger bostaden i fråga.

Far företaget gjort fel och inte får ut pengar från skatteverket är det deras fel. Du blir bara krävd på summan om du inte har rätt till avdrager. Tex. Inte äger fastigheten, utnyttjat avdraget till max, har för låg inkomst.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Vad är det konstiga med det?
Nä, det är väl inte så konstigt att RUT:en går igenom iofs.
Grejen är den gordiska knuten när ingen tycker sig ha gjort något fel, men det ändå inte går ihop och man som "mottagare" av avdraget inte ens får diskutera saken med SKV.
 
I det fallet är det tydligt vem som gjort fel. Skatteverket brukar inte ha några problem med att förklara reglerna. Men de kan naturligtvis inte ändra för att någon tycker det.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Fick svar på mitt tillbakadragna RUT-avdrag. Det var leverantören som gjort fel och ansökt om RUT-avdrag två ggr på mig av misstag. Så allt är som det ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.