J Johnsa skrev:
Har ingen aning om vad reglerna säger men för att få till en andra utrymningsvägar kan ni kolla på "utrymningsbeslag" med plombering som måste brytas för att användas.

Dörren till källaren kan då vara låst men möjlig att öppna i nödläge och det syns då att den någon gång öppnats. Nackdelen är väl att en hyresgäst då kan komma in i ert bostadsutrymme (även om det till slut upptäcks), så det är inte lika bra som att ha två utrymningsvägar ut i det fria.

[bild]
Man kan väl larma dörren.
 
S Stefan1972 skrev:
Det blir ju som sagt annorlunda om man hyr ut kommersiellt. Man kan ju inte jämföra detta med att vistas i familjens källarutrymme direkt.
Vad är skillnaden, och varför skall man uppge att man hyr ut, finns ingen orsak alls.
 
D
Johnsas ide funkar väll annars. Bodde själv i källare med en dörr upp till familjen jag hyrde av och en trappa ut på gymnasiet.
Snodde varken tv:n eller sprejmålade deras kök. Var lite noga med gallringen av potentiella inneboende bara.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Vad är skillnaden, och varför skall man uppge att man hyr ut, finns ingen orsak alls.
Det finns regler kring uthyrning, bla kring brandskydd för att det vistas flera människor i fastigheten.
 
Den svåraste, dyraste och viktigaste nöten du kommer få att lösa är att klara kraven på dämpning av stegljud. Din hyresgäst kommer inte vilja höra varje steg du tar i huset. Och det vill inte du heller då det kommer påverka ditt beteende mycket. Att ljudisolera ett träbjälklag, som jag antar att det handar om, är inte lätt.
 
Man kan byta till större fönster som utrymningsväg. Om fönstret då kommer ner i jorden, så kan man gräva bort jord och sätta dränering och gjuta eller lägga ner ett betong rör så att fönstret får plats. Finns många exempel på Youtube
 
 
  • Gilla
hejhopp och 1 till
  • Laddar…
K Karinjac skrev:
Det är verkligen inget källarhål vi pratar om. Att anstränga sig att hyra ut för att fler ska få bostad med den bostadsbrist vi har i Sverige skulle handla om girighet säger nog mer om dig än mig !
Va ärligt nu: vill du hyra ut för att fler ska få bostad eller för att få lite inkomster?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Va ärligt nu: vill du hyra ut för att fler ska få bostad eller för att få lite inkomster?
Har det med saken att göra? Det ena förtar väl inte det andra. Win-Win som man kan säga.
 
Hej vi hyr ut en lägenhet i vår källare. Har flera fönster varav några är öppningsbara. Har oavsett detta valt att ha en utrymningsväg via källartrappa och upp till vår groventre. Har resonerat som så att jag inte vill chansa på något vis. Vi försöker välja hyresgäster med omsorg i stället. Samt att vi har larmat till oss när vi inte är hemma. Lycka till, tycker att det är bra att försöka hjälpa till att lösa bostadsbristen samt tjäna lite på det samtidigt. Inget fel i det så länge man inte tar ocker hyror. Ulf
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.