BirgitS
S SueCia skrev:
Jag håller inte med de som säger att det är overkill
Jag säger inte att det är overkill utan man ska kolla först om behovet finns och hur stort det är innan man lägger tid och tusenlappar på att lösa ett ev. problem. En skjutdörrsgarderob kan vara väldigt luftig som vår och i den ser jag inga problem med att stoppa in en server, men det kan också vara trångt kring servern och dåligt luftflöde, det vet vi inget om.
 
sunnis
Det tråkiga med en sån operation med att sätta en till frånluftsventil är att du behöver justera om all ventilation i hela huset, speciellt om du påverkar badrumsventilen och har desssutom frånluftsvärmepump. Du får räkna med några tusen bara för detta.

Första steget tycker jag är att sätta en ventil i garderoben, är inte det tillräckligt så sätt en fläkt för att ventilera. Skulle inte det räcka så koppla ihop med frånluften vilket är helt OK att sätta i en garderob.
 
S SueCia skrev:
Jag håller inte med de som säger att det är overkill, om det är något som är dumt är det att stänga in servern utan att ha grejat luft åt den först.

Att klocka ner och sänka spänningen på cpu löser bara en liten del av värmeutvecklingen.
Tja, jag antar att det inte sitter något grafikkort i, och hårddiskarna genererar rätt lite värme... Nordbryggan är inbyggd i processorn på Ivy Bridge, men det är klart att sydbryggan blir lite ljummen om man har hård belastning på diskarna....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, jag antar att det inte sitter något grafikkort i, och hårddiskarna genererar rätt lite värme... Nordbryggan är inbyggd i processorn på Ivy Bridge, men det är klart att sydbryggan blir lite ljummen om man har hård belastning på diskarna....
För att inte tala om nätaggregatet som bör ligga kring 85% verkningsgrad optimalt belastat, säkerligen sämre vid låg belastning.
 
S SueCia skrev:
Jag håller inte med de som säger att det är overkill, om det är något som är dumt är det att stänga in servern utan att ha grejat luft åt den först.
Det var bara jag som sa "overkill", men jag håller med dig om din slutsats.
Om en liten hemmaserver avger så mycket värme att den inte klarar sig på en garderobshylla,
så placerar man den någon annan stans.
Och att routra något dussin nätverksanslutningar vart som helst (kanske upp på vinden) är gjort väldigt lätt.
 
Jag körde förut dubbla datorer med 4 diskar i en luftig garderob med 3 st skjutdörrar. Datorerna låg på översta hyllan? Körde Freenas på båda och körde det i flera år utan problem. Ja det var lite varmare i garderoben, brukade försöka ha en springa öppen men sambon var bra på att stänga....

Så jag säger inga problem att kör datorn om det är någorlunda luftig och att den inte står för trångt på hyllan
 
S SueCia skrev:
För att inte tala om nätaggregatet som bör ligga kring 85% verkningsgrad optimalt belastat, säkerligen sämre vid låg belastning.
Tja, det har du rätt i, och ska man vara krass är ju inte Ivy Bridge så där överdrivet energieffektiv, borde ligga runt 30 watt på i idle...

Men jag tror inte att det är ett problem egentligen, står den hyfsat luftigt så bör det gå bra ....
 
J jockebq skrev:
Hemmabyggd server, ingen färdig NAS.
i5 3570k, ITX-moderkort, 16gb DDR3 RAM, vattenkylt och 5 diskar + 1 ssd så hyfsat modern. Men kanske lite mer värmeutveckling än en liten NAS.
Vad är det för vattenkylning? "All In One" eller? Glöm inte att du behöver luftflöde över VRM och sydbryggan ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.