Hej

Nu har vi äntligen fått en tomt efter ett par års tomtkö.

Funderar nu på tegel eller puts men vi har hört ganska mycket negativt om puts, vad tycker ni som har det.
Det vi har hört är att det dra åt sig mycket smuts, går inte att spola av med högtryckstvätten, går lätt i sönder mm.
Stämmer detta??  Vet att det finns olika sätt att putsa husen vad är bäst om man vill ha det så underhållsfritt som möjligt?? :-/ Många tankar.

Är här även någon som byggt med tegel och vet vad det kostar.

Vi ska bygga ett 1 1/2 plans på ca 190 m2 + ett garage på ca 60 m2. Dyrt :p

Tack så länge
 
Läs senaste inläggen under rubriken "stenhus" :)
gaia
 
Tack

Det ska jag göra
 
Själv undrar jag varför så många väljer puts framför tegel, men förmodar att det är en prisfråga. Men det kräver underhåll, och på sikt blir det nog ingen besparing.
Nedsmutsning av de putsade väggarna är naturligtvis också beroende av luftföroreningar i området. Väljer man däremot en bränd tegel som fasad, tror jag nog att den håller sig utan underhåll de första 100åren. Nu har mitt hus några år på nacken (11) så priserna är inte aktuella. Jag har 80 meter vägg i mitt 1-plans minus fönster och dörrar. Till det gick det åt 7000 tegel à 22.000:-  12ton tätbruk, färgat, 20.000:-
1 murare i 5 veckor= 42.000:-, jag langade tegel och blandade bruket själv. Det är murat ovanför dörrar och fönster samt några valv.
Låt säga att Ert 1 1/2-plans skulle kosta 150`, att jämföra med totala bygg o tomt-
kostanden och slår ut det på alla underhållsfria år, tycker jag inte det borde avskräcka.
Min tegel är en hel tegel, ingen fasadtegel.

http://img.photobucket.com/albums/v388/Z-Jensen/scoopetlackat2.jpg
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack Saturnus 2.

Lite klokare blev jag nog, det är så vi har resonerat oxå men husfirmorna pratar enbart för puts och blir mycket förvånade att vi vill ha tegel.

Vi får se vad det bli i slutet, ny firma imorgon :)

 
Det var ju ett tag sedan denna diskussion avslutades senast men jag kunde inte låta bli att göra ett inlägg...
Det dina husfirmor föreslår är ju inte "riktig" puts utan tunnputs på cellplastisolering... antar jag!
Om du istället för att jämföra ett trähus med en tegelfasad tittar på ett tungt hus av leca isoblock, maxit DSM eller lättbetong eller för den delen fullmurat, där du får en riktig putsbärare så har du ett kanon hus med alla de vinster som ett hus med tung stomme har!
Lycke till!
 
Vi har börjat titta på det alternativet alldeles nyss men det känns som det blir myckte dyrare än ett trähus med puts. :(


 
Vill någon berätta för mig om skillnad puts på trähus och tegel på trähus. Av en hustillverkare fick jag tillägg på 150kkr för att puts och 100kkr för tegel. Vad är det för för slags tegel med den prisbilden tror ni?

Saturnus2, kan inte fasadtegel vara helt tegel? Och i så fall, vad är skillnaden? Sådant där tunnt skikt "låtsastegel" som en del använder på väggar inomhus används väl inte utomhus?

Sista frågan:
Jag har sett ett ljusgult nybyggt tegelhus med fogarna i nästan samma färg som teglet. Det gav huset en harmonisk färgbild. Är detta någon speciell sorts tegel/fog? Någon som vet eller har en idé?
 
Det låter lite konstigt att putsen skulle vara dyrare än tegel men som syns nedan finn det många olika alternativ
Det man normalt murar är en halvstens fasad dvs. en sten som är ca 125mm tjock.
Detta gör du på ca 30mm distans från väggen och för att inte tegelväggen skall välta kramlar du den med rostfria infästningar till stommen.
Dekortegel används förhoppningsvis inte ute ;)
Vad gäller puts på trähus finns det många olika sytem och varianter.
På olika underlag kan man göra antingen tjockputs eller tunnputs:
1 Mura 12cm leca på samma sätt som ovan; tjockputs (tunnputs)
2 Mineralull; Tjockputs eller tunnputs (olika kvalitéer på isoleringen)
3 Träullsplattor (Träullit); tjockputs (rekomenderas inte)
4 Cellplast; tunnputs (aldrig tjockputs)
5 Skivor (masterfasad / bluclad, Aquapanel / Danogips); tunnputs (vissa system tjockuts)
Detta är alltså olika sätt att putsa på träregelstomme.
På dessa putssystem skall man sendan ha en ytputs/struktur/färg vilket bara det kan ge skillnader på 250:-/kvm (inkl. arbete) mellan billigaste och dyraste varianten.
Det ljusgula tegelhus du sett med samma färg i fogarna är murat med ett "färgat murbruk" det är ett pigmenterat gullex- eller KC-bruk som är baserat på sand eller dolomit för att kunna få ljusa färger.
maxit, finja och combimix har alla denna typ av bruk.
Vet inte vad arwen menar med "helt tegel"
 
Tack för utförligt svar!
Jag är, som ni märker, total novis gällande tegel... :)

Hel tegel kontra fasadtegel refererade till Saturnus2s inlägg ovan. Jag föreställde mig att det var olika "tjocklek" på tegelstenaran som avsågs, men som sagt jag har egetligen ingen aaaaning (men vill gärna veta)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.