L L.O skrev:
Ska jag då avvakta och se om det händer en gång till iom detta var endast ett tillfälle nu eller ska jag kontakta elektriker direkt?
Kontakta elektriker direkt. Elbränder luktar så förbaskat illa.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Kontakta elektriker direkt. Elbränder luktar så förbaskat illa.
Har haft tanken att gå igenom all el i huset så det kanske är ett bra tillfälle nu. Ni i tråden, har ni något hum om vad det kan ligga på i ett hus med gillestuga på 113 + 139 kvm.Både tidsmässigt och rimlig kostnad?
 
L L.O skrev:
Har haft tanken att gå igenom all el i huset så det kanske är ett bra tillfälle nu. Ni i tråden, har ni något hum om vad det kan ligga på i ett hus med gillestuga på 113 + 139 kvm.Både tidsmässigt och rimlig kostnad?
Då vi av annan anledning öppnat upp taket i källaren kan ni se typ av ledningar.
 
  • Öppet hus tak i källare som visar träbjälkar och vita ledningar, med isolering synlig mellan bjälkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet källartak med exponerade träbjälkar, isolering och vita PVC-ledningar som löper parallellt med bjälkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brytaren på din bild ser ju helt ny ut!
VP-rör som du visar indikerar inget onormalt.

Testa att röra vippan på brytaren och se om du kan provocera fram ljusfenoment genom att hålla vippan mellan de två brytlägena.
Kanske går det att se om den uppvisar glapp etc. Enl. min uppfattning är det ovanligt.
 
E etompau skrev:
Brytaren på din bild ser ju helt ny ut!
VP-rör som du visar indikerar inget onormalt.

Testa att röra vippan på brytaren och se om du kan provocera fram ljusfenoment genom att hålla vippan mellan de två brytlägena.
Kanske går det att se om den uppvisar glapp etc.

Enl. min uppfattning är det ovanligt.
Har försökt provocera fram det men ej lyckats. Men nu började det blinka lite ny i källaren i tvättstugan (där bilderna på ledningar är tagen) men detta var i samband med att en maskin tvätt startades.

Kanske dock är läge för en elkontroll?! Huset är ju ändå 44 år...dvs närma 50 som är det som rekommenderas för att se över elsystemet och byta ut allt mot jordat.
 
Nu lyckades jag provocera fram blinkande i badrummet. I slutet ses att det slutar och lyser med fast sken då sedan lysröret tänds.
 
Har du provat att lossa s-brytaren? Och tittat om du ser något fel där. Annars koppla bort brytaren och lägg ihop trådarna med en wago för att se om lampan lyser normalt. Om du behärskar kunskapen för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.