Har en tanke om att inreda ett kontor i källarförrådet. Förrådet är stort och tanken är att dela av det till ett mindre rum med en innervägg. Väggar och golv är av betong, oisolerat och inte dränerat sedan huset byggdes men finns inte några fuktgenomslag, nyligen besiktigat. Det är inte tanken att vara något permanent, utan något som kommer att nyttjas 3-4 år för att sedan kunna återställas till förråd då jag bara har ett tillfälligt behov av rummet.

Vattenburen värme och det finns ett element i utrymmet där rummet är tänkt att vara.

Golv
Vill inte höja nivån på golvet mer än nödvändigt, men behöver göra något åt kylan då det är iskallt idag. Platonmatta och något klickgolv på det? Kan man lägga heltäckningsmatta direkt på platon eller behöver man golvskivor också?

Väggar
Målade betongväggar är i sig inte något problem för mig rent estetiskt, men är det bättre att isolera från insidan av ekonomiska skäl, eller gör det bara en liten skillnad?

Innan ni svarar, tänk kortsiktigt (3-4 år) och budget. Visst är det snyggt och skönt med golvvärme o.s.v. men det sparar jag hellre till badrummet intill som ska vara permanent.
 
Kanske till och med en nålfiltsmatta skulle fungera på golvet och bara putsade väggar?
Golvet är målat sen tidigare, inga färgsläpp och ser fint ut. Vet dock inte vilken typ av färg det är.
 
Jag skulle vilja isolera innerväggen så det inte blir så burkigt ljud, vad använder man då för isolering i källare? Eller spelar det ingen roll för en innervägg?

Tänkte använda metallskenor i golv och tak och träreglar, sen OSB och gips. Är det ok om man bara lämnar en luftspalt på ett par mm från golvet mot skivorna?
 
BirgitS
För att få det enkelt och billigt så kan du sätta upp tjocka draperier framför väggarna, det både förbättrar ljudet och fungerar som isolering.

Men så länge som du inte har trä direkt mot golv och väggar så kan du ju sätta upp innerväggar om du vill.
 
Jag vill ha en riktig vägg som delar av då andra delen av källaren används som förråd och till mindre snickerier, så vill inte ha in den smutsen i kontoret. Det blir en riktig vägg med en dörr till förrådet på andra sidan.

Förrådet värmer jag inte heller upp lika mycket, så det kanske är bra med isolering i väggen för värmens skull. Den har ju inte någon kontakt med betongen så det kanske inte spelar någon roll vad jag väljer? Den sista regeln hamnar ju mot en yttervägg, men där tänkte jag lämna en luftspalt. Är det bra nog, eller behöver jag tänka om där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.